27.05.2017 19:35:28
Nawigacja
ŻELAZNE KRÓLESTWA
Wstępniak
Podręczniki, zasady oraz recenzje
Opis świata
Historie kolejnych nacji
Bestiariusz
Manual botmistrza
Skrypty generalskie
Przewodnik obieżyświata
Akta Gavina Kyle
Scenariusze
Opowiadania
Forum Żelaznych Królestw
Dział PBF
Zanim Zaczniesz
Otwarte Sesje PBF
Wirtualne Elizjum
w świecie Wampira
TYLKO ZALOGOWANI

DrecarE: Wirtualny Podręcznik
Geografia DrecarE
Wymiar Czasowy
Rasy DrecarE
Kultura Istot
Tworzenie Postaci
Mechanika Gry
Magia
Technologia
Bestiariusz
Ostatnie artykuły
Nowa profesja - opry...
Uroki księżycowe
Rawenna i Asmodeusz
Nowe oblicze Sharami
Sztuki walki DE
Szeptucha
ANHMIR -TORNT - Góra...
Stara odkurzona prof...
Drakolicz SHAFUGAL c...
Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
Kryształkon 2017
Gry planszowe u mnie...
Tutaj możemy pisać c...
Czego akurat słuchacie?
Co sądzicie o...
Najciekawsze tematy
Brak tematów na forum
Ostatnie komentarze
Newsy
@Keth Przecież ten cz...
Wzajemnie!
Mina królika ejst... B...
Dziękuję. No to tak. P...
OK, zrobiłem z pdf-a a...
Artykuły
W przypadku otrzymania...
Dlaczego oprych miałby...
No dobra proponuje tak...
Dlatego oparłbym to (z...
Ale tylko na POZ 0. Z ...
Galeria
Zgadzam się z Nantarem...
Uważam że pełny opis c...
Ikonki zastępujące np....
Tak zupełnie w ramach ...
Czyli czerń i biel :) ...
Dodatkowe strony
Hmm chyba część błędów...
Paragraf 82 brak linka...
Te które wyłapałem, że...
Podam wieczorem jak bę...
Może te problemy wynik...
facebook
Nawigacja
Artykuły » LEGENDA KRYSZTAŁÓW CZASU » Kalendarz i Czas
Kalendarz i Czas

KALENDARZ i CZAS

Kalendarz na ORCHII (w języku ludzkim OCHRIA) obowiązuje praktycznie we wszystkich cywilizowanych stronach, a już szczególnie na samym Archipelagu Centralnym i ORCUSIE WIELKIM.
Największa jednostka czasowa to TRANSS. Astrologowie Orcusa twierdzą, że każdy transs liczy 100 tysięcy lat, a ostatni, obecny zwany Transsem KARTANA zbliża się już ku końcowi. Każdy Transs dzieli się na 10 tzw. CZASÓW (z których każdy liczy 10 tys. lat). Jeden okres tzw. Czasów liczy sobie z kolei 10 ER, z których każda liczy sobie 1000 lat.
Rok na Orchii trwa średnio 365 dni, jednakże co kilka lat Astrologowie wyznaczają rok przestępny liczący sobie 366 dni. Sam rok jest podzielony na 10 miesięcy, z których pierwsze dziewięć liczy sobie po 40dni, a ostatni zwany Świątecznym tylko 5 (ew. 6). Każdy z pierwszych 9 miesięcy posiada cztery tygodnie, po 10 dni każdy, a ostatni dzień tygodnia zwany jest dniem Święta (Kart-ron).
Poniższy schemat ukazuje system liczenia czasu na ORCHII;

-----------------TRANSS
-----------------(100 000lat)---
----------------------------------CZASY [aru]
----------------------------------(10 000lat)--
-------------------------------------------------ERA [yian]
-------------------------------------------------(1 000 lat)-
--------------------------------------------------------------ROK [satt]
--------------------------------------------------------------(10miesięcy, śr. 365dni)

Każdy miesiąc roku ma swoją nazwę oraz wywiera pewien wpływ (z nieznanych przyczyn) na istoty wierzące w określone Bóstwa.

Poniższe zestawienie przedstawia nazwy kolejnych miesięcy oraz imiona BÓSTW mających wpływ na dany miesiąc:

1.DAGIN-RAN (DAGONIN BIAŁY, ASTERIUSZ WIELKI, GORLAM WALECZNY...)
2.ORAKT-RAN (ORIAK, REPTILLION WIELKI...)
3.KOSAR-RAN (KATAN, SET...)
4.GABSE-RAN (GRAAM, ARIANNA...)
5.S-GUN-RAN (SHARAMI, GOTAM-GOR...)
6.BGMAA-RAN (BELL, MORGHLITH...)
7.KEPON-RAN (KASHANDIL, PIAN...)
8.BAKIS-RAN (BORGON CIEMNY, ARANTA, GOTHMED...)
9.SHNYK-RAN (HASAR-GRUN, NATA-KRANTA...)
10.KART-RAN (miesiąc świąteczny)

 

CZAS


Najważniejszą jednostką czasową w grach fabularnych jest runda.

Tak samo także jest w "Kryształach czasu". W sensie merytorycznym runda jest 1/6 częścią minuty. Zawiera więc w sobie 10 sekund. Ponieważ jednak sekundy nie można było odmierzyć w tych czasach, to runda pozostaje najmniejszą wymierną jednostką czasową.

W trakcie gry przed każdą rundą MG powinien zapytać każdego gracza, co zamierza robić. Teoretycznie odpowiedzi gracz powinien udzielić szybko, treściwie i w miarę dyskretnie. Jest to związane z tym, że runda jest tak małą jednostką czasową, że jeżeli gracz zaczyna się zastanawiać nad tym co ma robić, to MG może to zinterpretować jako namyślanie się w grze i postać nic nie uczyni nowego w tej rundzie. Przykładem tego może być następująca sytuacja: Gracz rąbie duże drzewo. MG mówi. "Widzisz, że drzewo niebezpiecznie zaczyna przechylać się w twoją stronę. Co robisz ?" Gracz odpowiada. "No nie wiem co robię, zastanawiam się, przyglądam się jeszcze temu, może jeszcze z raz uderzę...". MG w tym momencie może uznać, że odpowiedź była na tyle flegmatyczna, że postać w rzeczywistości nie zwróciła należnej uwagi na upadające drzewo i odpowiada: "W momencie, gdy ty tak przyglądałeś się drzewu, jego upadek nastąpił na tyle szybko, że nie byłeś w stanie w rzaden sposób uskoczyć spod walącego się na ciebie pnia. Otrzymujesz wiele ran i ..." (Oczywiście rozsądna odpowiedź gracza powinna brzmieć: "Obserwuję uważnie drzewo, ale w momencie przyspieszenia jego upadku błyskawicznym skokiem po skosie w dół staram się usunąć z linii upadku drzewa.")

Runda dla każdej postaci jest właściwie pojęciem indywidualnym. Należy to rozumieć w ten sposób, że dla danej postaci runda składa się z dużej ilości momentów, których ilość determinuje współczynnik Szybkości. Tak więc postać o Szybkości równej 55 dysponuje tyloma "minipoczynaniami" w trakcie 10 sekund. Dla ułatwienia każde 10 momentów (czyli 10 punktów współczynnika Szybkości) nazwano segmentem (czasu). W powyższym przypadku można więc powiedzieć, że w rundzie postać ma do dyspozycj działania 55 momentów lub 5,5 segmentu. Każde działanie w rundzie (np. zamach i cios) zajmuje pewną ilość segmentów (czy momentów). Zadanie ciosu np. mieczem krótkim zajmuje 3 segmenty, a mieczem długim 4 segmenty. Aby dowiedzieć się w którym momencie rundy postać realizuje dane działanie, należy od szybkości którą się dysponuje odjąć segmenty (lub momenty), które potrzebuje ono by zostać wykonane. Tak więc w powyższym przypadku cios mieczem krótkim można by zakończyć w 25 momencie, natomiast mieczem długim można by to zrobić dopiero w 15 momencie rundy.

Jeżeli postacie dysponują różnymi Szybkościami, tedy u każdej indywidualnie (względem jej Szybkości i działania) porównuje się w którym momencie rundy np. atakuje, a następnie zbiera się te dane i w kolejności od najwyższego momentu w rundzie rozgrywa się dane czynności. Dla ułatwienia na zakończenie podaję zestawienie liczenia małych jednostek czasu.

1 godzina = 60 minut

1 minuta = 6 rund

1 runda (10 sekund) = "SZ" momentów (przyczym "SZ" odpowiada wartości współczynnika Szybkości danej istoty)

1 segment = 10 momentów (a więc 1 runda zawiera 1/10"SZ" segmentów)

Uwaga: Ponieważ w segmentach najczęściej wyraża się jakieś działanie, tedy przyjęło się, że mówi się o segmentach opóźnienia (przyczym przez opóźnienie rozumiemy najkrótszy czas potrzebny do zrealizowania danej czynności).

 

Rok:    _______   Ery Kartana

1.DAGIN-RAN (DAGONIN BIAŁY, ASTERIUSZ WIELKI, GORLAM WALECZNY...)
01; 02; 03; 04; 05; 06; 07; 08; 09; 10;
11; 12; 13; 14; 15; 16; 17; 18; 19; 20;
21; 22; 23; 24; 25; 26; 27; 28; 29; 30;
31; 32; 33; 34; 35; 36; 37; 38; 39; 40;

2.ORAKT-RAN (ORIAK, REPTILLION WIELKI...)
01; 02; 03; 04; 05; 06; 07; 08; 09; 10;
11; 12; 13; 14; 15; 16; 17; 18; 19; 20;
21; 22; 23; 24; 25; 26; 27; 28; 29; 30;
31; 32; 33; 34; 35; 36; 37; 38; 39; 40;

3.KOSAR-RAN (KATAN, SET...)
01; 02; 03; 04; 05; 06; 07; 08; 09; 10;
11; 12; 13; 14; 15; 16; 17; 18; 19; 20;
21; 22; 23; 24; 25; 26; 27; 28; 29; 30;
31; 32; 33; 34; 35; 36; 37; 38; 39; 40;

4.GABSE-RAN (GRAAM, ARIANNA...)
01; 02; 03; 04; 05; 06; 07; 08; 09; 10;
11; 12; 13; 14; 15; 16; 17; 18; 19; 20;
21; 22; 23; 24; 25; 26; 27; 28; 29; 30;
31; 32; 33; 34; 35; 36; 37; 38; 39; 40;

5.S-GUN-RAN (SHARAMI, GOTAM-GOR...)
01; 02; 03; 04; 05; 06; 07; 08; 09; 10;
11; 12; 13; 14; 15; 16; 17; 18; 19; 20;
21; 22; 23; 24; 25; 26; 27; 28; 29; 30;
31; 32; 33; 34; 35; 36; 37; 38; 39; 40;

6.BGMAA-RAN (BELL, MORGHLITH...)
01; 02; 03; 04; 05; 06; 07; 08; 09; 10;
11; 12; 13; 14; 15; 16; 17; 18; 19; 20;
21; 22; 23; 24; 25; 26; 27; 28; 29; 30;
31; 32; 33; 34; 35; 36; 37; 38; 39; 40;

7.KEPON-RAN (KASHANDIL, PIAN...)
01; 02; 03; 04; 05; 06; 07; 08; 09; 10;
11; 12; 13; 14; 15; 16; 17; 18; 19; 20;
21; 22; 23; 24; 25; 26; 27; 28; 29; 30;
31; 32; 33; 34; 35; 36; 37; 38; 39; 40;

8.BAKIS-RAN (BORGON CIEMNY, ARANTA, GOTHMED...)

01; 02; 03; 04; 05; 06; 07; 08; 09; 10;
11; 12; 13; 14; 15; 16; 17; 18; 19; 20;
21; 22; 23; 24; 25; 26; 27; 28; 29; 30;
31; 32; 33; 34; 35; 36; 37; 38; 39; 40;

9.SHNYK-RAN (HASAR-GRUN, NATA-KRANTA...)
01; 02; 03; 04; 05; 06; 07; 08; 09; 10;
11; 12; 13; 14; 15; 16; 17; 18; 19; 20;
21; 22; 23; 24; 25; 26; 27; 28; 29; 30;
31; 32; 33; 34; 35; 36; 37; 38; 39; 40;

10.KART-RAN (miesiąc świąteczny)
01; 02; 03; 04; 05; 06;

Dzień  na ORCHII można właściwie dzielić na godziny (24), godziny na minuty (60),  minuty na rundy (6). Każda więc runda odpowiada właściwie 10-ciu sekundom  i  jest to najczęściej używana w tym świecie jednostka miary krótkich odcinku czasu. Także wszelkie prawa zasad w tym podręczniku odnoszą się do czynności  wykonywanych w trakcie 1 rundy, z tego też powodu zalecamy zapamiętanie skrótu rundy: r .

Spotkania Awanturników, zabawy, hulanki, werbowanie na wyprawy lub przyjmowanie do grupy nowych towarzyszy odbywa się w miesiącu świątecznym (Kart-Rana) w  jednej  z wielu karczm wokół głównego Ostrogarskiego (stolica) placu zwanym Wielkim.

Komentarze
#1 | venar dnia 23.03.2010 20:44:21
Słuchajcie, a jaki stosujecie podział roku ze względu na pory roku w odniesieniu do kalendarza Orchii?
#2 | Denver dnia 17.04.2012 09:19:57
Otóz to. Który miesiąc jest, na przykład, styczniem?
#3 | ghasta dnia 17.04.2012 11:50:00
Ja nie pamiętam, abym kiedykolwiek tych nazw użył w jakiejkolwiek przygodzie.
Kilka przyczyn:
  1. trzeba je pamiętać
  2. bg muszą je pamiętać
  3. nie mają osadzenia w roku, czyli to co napisałeś - nie wiadomo kiedy zima a kiedy lato
  4. klimat dają ale ze względu na nazwy są niezapamiętywalne
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
Popularne Artykuły
  Artykuł Czytań Dodany przez
» IK - tworzenie i rozwój postaci
On: ŻELAZNE KRÓLESTWA
68669 Beamhit
26.01.2013 16:19
» 01. Wybór rasy i płci
On: TWORZENIE POSTACI
19787 leobardis
11.11.2008 15:43
» 05. Czary - objaśnienia i możliwości rzucania oraz spis czarów
On: MAGIA
17127 czegoj
25.11.2008 12:56
» 07. Kasta Niesklasyfikowana
On: PROFESJE
16262 leobardis
11.11.2008 18:26
» Legenda Kryształów Czasu
On: LEGENDA KRYSZTAŁÓW CZASU
15332 leobardis
11.12.2008 15:30
» Spis kamieni szlachetnych
On: DODATKI
14685 arikar
01.03.2009 16:48
» 02. Kasta Żołnierska
On: PROFESJE
13633 leobardis
11.11.2008 18:01
» Charakter Postaci
On: TWORZENIE POSTACI
13392 venar
16.02.2009 14:27
» 04. Kasta Złodziejska
On: PROFESJE
12697 leobardis
11.11.2008 18:09
» Martwiaki
On: BESTIARIUSZ
12679 venar
30.04.2009 11:58
» 06. Kasta Czarodziejska
On: PROFESJE
12274 leobardis
11.11.2008 18:22
» Dendroid
On: BESTIARIUSZ
12011 ghasta
30.07.2011 10:22
» Opis świata Orchii
On: LEGENDA KRYSZTAŁÓW CZASU
11898 leobardis
12.12.2008 13:17
» Kompendium Wiary
On: RELIGIA
11819 avnar
22.06.2009 15:08
» Doświadczenie - PD
On: PODRĘCZNIK GRACZA
11793 venar
13.01.2009 20:23
©
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

Suriel
26-05-2017 22:39
Dodałem arta, bo dawno niczego nie napisałem. Proszę o wrzutkę na maina. A wcześniej o sczytanie i usunięcie "oczywistych omyłek psiarskskich"

ghasta
25-05-2017 13:24

koszal
25-05-2017 13:01
Za cicho tu. Centaury odjechały na malaukach?

maciej
24-05-2017 20:37
Zbieram kasę na oryginał ale chciałbym już wcześniej zaznajomić się z podręcznikami

czegoj
24-05-2017 18:41
Nielegalne jest najlepsze

Keth
24-05-2017 18:29
Jejku, a Ty wiesz, że to jest nielegalne? Shock

maciej
24-05-2017 18:08
ma ktos pdf udostępnić do egenesis rebirth?

Suriel
22-05-2017 09:03
Może kogoś zainteresuje http://wiadomosci.
..em/mqttkyx

Suriel
22-05-2017 07:28
Jak nie mamy, jak... Mamy piwko

koszal
22-05-2017 00:40
A czemu my nie mamy tutaj kieliszków?

Suriel
21-05-2017 22:55
Ok, to piszę następny. Zaległy do konkursu, może skończe w do weekendu. Trzeba coś robić w oczekiwaniu na sesję.

8art
21-05-2017 22:46
jutro bede pisal dopiero

NickPage
Najczęściej oglądane
deliad[4617]
czegoj[3043]
8art[2083]
koszal[1874]
Treant[1698]

Ostatnia aktualizacja
Suriel
deliad
Sigil
8art
dretch

Wszystkie NickPage
Rzuć kostką