22.09.2017 06:15:16
Nawigacja
ŻELAZNE KRÓLESTWA
Wstępniak
Podręczniki, zasady oraz recenzje
Opis świata
Historie kolejnych nacji
Bestiariusz
Manual botmistrza
Skrypty generalskie
Przewodnik obieżyświata
Akta Gavina Kyle
Scenariusze
Opowiadania
Forum Żelaznych Królestw
Dział PBF
Zanim Zaczniesz
Otwarte Sesje PBF
Wirtualne Elizjum
w świecie Wampira
TYLKO ZALOGOWANI

DrecarE: Wirtualny Podręcznik
Geografia DrecarE
Wymiar Czasowy
Rasy DrecarE
Kultura Istot
Tworzenie Postaci
Mechanika Gry
Magia
Technologia
Bestiariusz
Ostatnie artykuły
Czwarta edycja na Po...
Rytuały czarowników
Czwarta edycja KC!
Hassosac
Osobliwości i dziwy ...
Profesja do KC - Bes...
Kubo - prawdziwy bard
Orchiańskie sztuki w...
Nowa profesja - opry...
Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
DE - Kosmologia
Legenda Pięciu Kręgó...
Relacja z testów gru...
Ahra-kir
Stare gry
Najciekawsze tematy
Brak tematów na forum
Ostatnie komentarze
Newsy
@dretch :) Niestety ma...
Swietna robota, sprawi...
Grałem z komórki i nie...
Wielkie dzięki za gran...
Swietne, na mobilnym n...
Artykuły
Faktycznie przyjemny t...
Przeczytałem niusa, ko...
[quote]Czegoj napisał:...
Na stronie wydawnictwa...
Najpierw słowa przepro...
Galeria
Zgadzam się z Nantarem...
Uważam że pełny opis c...
Ikonki zastępujące np....
Tak zupełnie w ramach ...
Czyli czerń i biel :) ...
Dodatkowe strony
Hmm chyba część błędów...
Paragraf 82 brak linka...
Te które wyłapałem, że...
Podam wieczorem jak bę...
Może te problemy wynik...
facebook
Nawigacja
Artykuły » LEGENDA KRYSZTAŁÓW CZASU » Kalendarz i Czas
Kalendarz i Czas

KALENDARZ i CZAS

Kalendarz na ORCHII (w języku ludzkim OCHRIA) obowiązuje praktycznie we wszystkich cywilizowanych stronach, a już szczególnie na samym Archipelagu Centralnym i ORCUSIE WIELKIM.
Największa jednostka czasowa to TRANSS. Astrologowie Orcusa twierdzą, że każdy transs liczy 100 tysięcy lat, a ostatni, obecny zwany Transsem KARTANA zbliża się już ku końcowi. Każdy Transs dzieli się na 10 tzw. CZASÓW (z których każdy liczy 10 tys. lat). Jeden okres tzw. Czasów liczy sobie z kolei 10 ER, z których każda liczy sobie 1000 lat.
Rok na Orchii trwa średnio 365 dni, jednakże co kilka lat Astrologowie wyznaczają rok przestępny liczący sobie 366 dni. Sam rok jest podzielony na 10 miesięcy, z których pierwsze dziewięć liczy sobie po 40dni, a ostatni zwany Świątecznym tylko 5 (ew. 6). Każdy z pierwszych 9 miesięcy posiada cztery tygodnie, po 10 dni każdy, a ostatni dzień tygodnia zwany jest dniem Święta (Kart-ron).
Poniższy schemat ukazuje system liczenia czasu na ORCHII;

-----------------TRANSS
-----------------(100 000lat)---
----------------------------------CZASY [aru]
----------------------------------(10 000lat)--
-------------------------------------------------ERA [yian]
-------------------------------------------------(1 000 lat)-
--------------------------------------------------------------ROK [satt]
--------------------------------------------------------------(10miesięcy, śr. 365dni)

Każdy miesiąc roku ma swoją nazwę oraz wywiera pewien wpływ (z nieznanych przyczyn) na istoty wierzące w określone Bóstwa.

Poniższe zestawienie przedstawia nazwy kolejnych miesięcy oraz imiona BÓSTW mających wpływ na dany miesiąc:

1.DAGIN-RAN (DAGONIN BIAŁY, ASTERIUSZ WIELKI, GORLAM WALECZNY...)
2.ORAKT-RAN (ORIAK, REPTILLION WIELKI...)
3.KOSAR-RAN (KATAN, SET...)
4.GABSE-RAN (GRAAM, ARIANNA...)
5.S-GUN-RAN (SHARAMI, GOTAM-GOR...)
6.BGMAA-RAN (BELL, MORGHLITH...)
7.KEPON-RAN (KASHANDIL, PIAN...)
8.BAKIS-RAN (BORGON CIEMNY, ARANTA, GOTHMED...)
9.SHNYK-RAN (HASAR-GRUN, NATA-KRANTA...)
10.KART-RAN (miesiąc świąteczny)

 

CZAS


Najważniejszą jednostką czasową w grach fabularnych jest runda.

Tak samo także jest w "Kryształach czasu". W sensie merytorycznym runda jest 1/6 częścią minuty. Zawiera więc w sobie 10 sekund. Ponieważ jednak sekundy nie można było odmierzyć w tych czasach, to runda pozostaje najmniejszą wymierną jednostką czasową.

W trakcie gry przed każdą rundą MG powinien zapytać każdego gracza, co zamierza robić. Teoretycznie odpowiedzi gracz powinien udzielić szybko, treściwie i w miarę dyskretnie. Jest to związane z tym, że runda jest tak małą jednostką czasową, że jeżeli gracz zaczyna się zastanawiać nad tym co ma robić, to MG może to zinterpretować jako namyślanie się w grze i postać nic nie uczyni nowego w tej rundzie. Przykładem tego może być następująca sytuacja: Gracz rąbie duże drzewo. MG mówi. "Widzisz, że drzewo niebezpiecznie zaczyna przechylać się w twoją stronę. Co robisz ?" Gracz odpowiada. "No nie wiem co robię, zastanawiam się, przyglądam się jeszcze temu, może jeszcze z raz uderzę...". MG w tym momencie może uznać, że odpowiedź była na tyle flegmatyczna, że postać w rzeczywistości nie zwróciła należnej uwagi na upadające drzewo i odpowiada: "W momencie, gdy ty tak przyglądałeś się drzewu, jego upadek nastąpił na tyle szybko, że nie byłeś w stanie w rzaden sposób uskoczyć spod walącego się na ciebie pnia. Otrzymujesz wiele ran i ..." (Oczywiście rozsądna odpowiedź gracza powinna brzmieć: "Obserwuję uważnie drzewo, ale w momencie przyspieszenia jego upadku błyskawicznym skokiem po skosie w dół staram się usunąć z linii upadku drzewa.")

Runda dla każdej postaci jest właściwie pojęciem indywidualnym. Należy to rozumieć w ten sposób, że dla danej postaci runda składa się z dużej ilości momentów, których ilość determinuje współczynnik Szybkości. Tak więc postać o Szybkości równej 55 dysponuje tyloma "minipoczynaniami" w trakcie 10 sekund. Dla ułatwienia każde 10 momentów (czyli 10 punktów współczynnika Szybkości) nazwano segmentem (czasu). W powyższym przypadku można więc powiedzieć, że w rundzie postać ma do dyspozycj działania 55 momentów lub 5,5 segmentu. Każde działanie w rundzie (np. zamach i cios) zajmuje pewną ilość segmentów (czy momentów). Zadanie ciosu np. mieczem krótkim zajmuje 3 segmenty, a mieczem długim 4 segmenty. Aby dowiedzieć się w którym momencie rundy postać realizuje dane działanie, należy od szybkości którą się dysponuje odjąć segmenty (lub momenty), które potrzebuje ono by zostać wykonane. Tak więc w powyższym przypadku cios mieczem krótkim można by zakończyć w 25 momencie, natomiast mieczem długim można by to zrobić dopiero w 15 momencie rundy.

Jeżeli postacie dysponują różnymi Szybkościami, tedy u każdej indywidualnie (względem jej Szybkości i działania) porównuje się w którym momencie rundy np. atakuje, a następnie zbiera się te dane i w kolejności od najwyższego momentu w rundzie rozgrywa się dane czynności. Dla ułatwienia na zakończenie podaję zestawienie liczenia małych jednostek czasu.

1 godzina = 60 minut

1 minuta = 6 rund

1 runda (10 sekund) = "SZ" momentów (przyczym "SZ" odpowiada wartości współczynnika Szybkości danej istoty)

1 segment = 10 momentów (a więc 1 runda zawiera 1/10"SZ" segmentów)

Uwaga: Ponieważ w segmentach najczęściej wyraża się jakieś działanie, tedy przyjęło się, że mówi się o segmentach opóźnienia (przyczym przez opóźnienie rozumiemy najkrótszy czas potrzebny do zrealizowania danej czynności).

 

Rok:    _______   Ery Kartana

1.DAGIN-RAN (DAGONIN BIAŁY, ASTERIUSZ WIELKI, GORLAM WALECZNY...)
01; 02; 03; 04; 05; 06; 07; 08; 09; 10;
11; 12; 13; 14; 15; 16; 17; 18; 19; 20;
21; 22; 23; 24; 25; 26; 27; 28; 29; 30;
31; 32; 33; 34; 35; 36; 37; 38; 39; 40;

2.ORAKT-RAN (ORIAK, REPTILLION WIELKI...)
01; 02; 03; 04; 05; 06; 07; 08; 09; 10;
11; 12; 13; 14; 15; 16; 17; 18; 19; 20;
21; 22; 23; 24; 25; 26; 27; 28; 29; 30;
31; 32; 33; 34; 35; 36; 37; 38; 39; 40;

3.KOSAR-RAN (KATAN, SET...)
01; 02; 03; 04; 05; 06; 07; 08; 09; 10;
11; 12; 13; 14; 15; 16; 17; 18; 19; 20;
21; 22; 23; 24; 25; 26; 27; 28; 29; 30;
31; 32; 33; 34; 35; 36; 37; 38; 39; 40;

4.GABSE-RAN (GRAAM, ARIANNA...)
01; 02; 03; 04; 05; 06; 07; 08; 09; 10;
11; 12; 13; 14; 15; 16; 17; 18; 19; 20;
21; 22; 23; 24; 25; 26; 27; 28; 29; 30;
31; 32; 33; 34; 35; 36; 37; 38; 39; 40;

5.S-GUN-RAN (SHARAMI, GOTAM-GOR...)
01; 02; 03; 04; 05; 06; 07; 08; 09; 10;
11; 12; 13; 14; 15; 16; 17; 18; 19; 20;
21; 22; 23; 24; 25; 26; 27; 28; 29; 30;
31; 32; 33; 34; 35; 36; 37; 38; 39; 40;

6.BGMAA-RAN (BELL, MORGHLITH...)
01; 02; 03; 04; 05; 06; 07; 08; 09; 10;
11; 12; 13; 14; 15; 16; 17; 18; 19; 20;
21; 22; 23; 24; 25; 26; 27; 28; 29; 30;
31; 32; 33; 34; 35; 36; 37; 38; 39; 40;

7.KEPON-RAN (KASHANDIL, PIAN...)
01; 02; 03; 04; 05; 06; 07; 08; 09; 10;
11; 12; 13; 14; 15; 16; 17; 18; 19; 20;
21; 22; 23; 24; 25; 26; 27; 28; 29; 30;
31; 32; 33; 34; 35; 36; 37; 38; 39; 40;

8.BAKIS-RAN (BORGON CIEMNY, ARANTA, GOTHMED...)

01; 02; 03; 04; 05; 06; 07; 08; 09; 10;
11; 12; 13; 14; 15; 16; 17; 18; 19; 20;
21; 22; 23; 24; 25; 26; 27; 28; 29; 30;
31; 32; 33; 34; 35; 36; 37; 38; 39; 40;

9.SHNYK-RAN (HASAR-GRUN, NATA-KRANTA...)
01; 02; 03; 04; 05; 06; 07; 08; 09; 10;
11; 12; 13; 14; 15; 16; 17; 18; 19; 20;
21; 22; 23; 24; 25; 26; 27; 28; 29; 30;
31; 32; 33; 34; 35; 36; 37; 38; 39; 40;

10.KART-RAN (miesiąc świąteczny)
01; 02; 03; 04; 05; 06;

Dzień  na ORCHII można właściwie dzielić na godziny (24), godziny na minuty (60),  minuty na rundy (6). Każda więc runda odpowiada właściwie 10-ciu sekundom  i  jest to najczęściej używana w tym świecie jednostka miary krótkich odcinku czasu. Także wszelkie prawa zasad w tym podręczniku odnoszą się do czynności  wykonywanych w trakcie 1 rundy, z tego też powodu zalecamy zapamiętanie skrótu rundy: r .

Spotkania Awanturników, zabawy, hulanki, werbowanie na wyprawy lub przyjmowanie do grupy nowych towarzyszy odbywa się w miesiącu świątecznym (Kart-Rana) w  jednej  z wielu karczm wokół głównego Ostrogarskiego (stolica) placu zwanym Wielkim.

Komentarze
#1 | venar dnia 23.03.2010 20:44:21
Słuchajcie, a jaki stosujecie podział roku ze względu na pory roku w odniesieniu do kalendarza Orchii?
#2 | Denver dnia 17.04.2012 09:19:57
Otóz to. Który miesiąc jest, na przykład, styczniem?
#3 | ghasta dnia 17.04.2012 11:50:00
Ja nie pamiętam, abym kiedykolwiek tych nazw użył w jakiejkolwiek przygodzie.
Kilka przyczyn:
  1. trzeba je pamiętać
  2. bg muszą je pamiętać
  3. nie mają osadzenia w roku, czyli to co napisałeś - nie wiadomo kiedy zima a kiedy lato
  4. klimat dają ale ze względu na nazwy są niezapamiętywalne
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
Popularne Artykuły
  Artykuł Czytań Dodany przez
» IK - tworzenie i rozwój postaci
On: ŻELAZNE KRÓLESTWA
70033 Beamhit
26.01.2013 16:19
» 01. Wybór rasy i płci
On: TWORZENIE POSTACI
20714 leobardis
11.11.2008 15:43
» 05. Czary - objaśnienia i możliwości rzucania oraz spis czarów
On: MAGIA
17888 czegoj
25.11.2008 12:56
» 07. Kasta Niesklasyfikowana
On: PROFESJE
16904 leobardis
11.11.2008 18:26
» Legenda Kryształów Czasu
On: LEGENDA KRYSZTAŁÓW CZASU
16304 leobardis
11.12.2008 15:30
» Spis kamieni szlachetnych
On: DODATKI
15021 arikar
01.03.2009 16:48
» Charakter Postaci
On: TWORZENIE POSTACI
14708 venar
16.02.2009 14:27
» 02. Kasta Żołnierska
On: PROFESJE
14167 leobardis
11.11.2008 18:01
» Martwiaki
On: BESTIARIUSZ
13353 venar
30.04.2009 11:58
» 04. Kasta Złodziejska
On: PROFESJE
13269 leobardis
11.11.2008 18:09
» 06. Kasta Czarodziejska
On: PROFESJE
13055 leobardis
11.11.2008 18:22
» Opis świata Orchii
On: LEGENDA KRYSZTAŁÓW CZASU
12733 leobardis
12.12.2008 13:17
» Dendroid
On: BESTIARIUSZ
12408 ghasta
30.07.2011 10:22
» Kompendium Wiary
On: RELIGIA
12391 avnar
22.06.2009 15:08
» Doświadczenie - PD
On: PODRĘCZNIK GRACZA
12243 venar
13.01.2009 20:23
©
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

8art
21-09-2017 21:51
Bede posal pewnikiem dopiero jutro

Suriel
21-09-2017 20:25
To niechybnie upomnienie od Morghlitha za brak wpisów w sesjach, nie pisz dalej a Ponury Kosiarz zabierze Cie na zawsze... Pfft

dretch
21-09-2017 20:18
Niestety choróbsko obiera umysł mam -k1000 do INT...

Keth
21-09-2017 18:36
Wpisy do Czarnego Świtu, Oxanu I Orleanu najpewniej jutro!

Suriel
21-09-2017 16:32
Ja myślałem, że któryś z adminów zbyt poważnie wziął jego pogrozki i zbanowal, w ramach działania prewencyjnego. Grin

Keth
21-09-2017 16:18
Podejrzewam, że tą scenką z paladynem popsułem mu koncept posta, nad którym pracował od tygodnia Grin

Nanatar
21-09-2017 16:16
Wirus przenosi Dretcha w inny wymiar, w związku z tym posty jego są niewimidzialne. Strzeżmy się tym bardziej.

Suriel
21-09-2017 13:51
Dretch strzeglismy się i chyba się aż za nadto. Skoro wpisow jak nie bylo tak i nie ma.

lightstorm
20-09-2017 18:40
dodałem ważne info w technicznym od Sandboxa

Keth
20-09-2017 14:58
Zawalony robotą, może uda się dzisiaj skrobnąć...

Sigil
20-09-2017 12:14
To spraw sobie też Aliena, Suriel! Ja zawsze chciałem grać Alienem, ale mi źli MG nie pozwalają. Lzy

dretch
20-09-2017 11:18
Dzisiaj wpisy w Pokusie i Oknach- strzeżcie się! x!

NickPage
Najczęściej oglądane
deliad[5103]
czegoj[3407]
8art[2348]
koszal[2123]
Treant[1961]

Ostatnia aktualizacja
czegoj
dretch
Sigil
Suriel
deliad

Wszystkie NickPage
Rzuć kostką