18.10.2018 02:22:19
Nawigacja
ŻELAZNE KRÓLESTWA
Wstępniak
Podręczniki, zasady oraz recenzje
Opis świata
Historie kolejnych nacji
Bestiariusz
Manual botmistrza
Skrypty generalskie
Przewodnik obieżyświata
Akta Gavina Kyle
Scenariusze
Opowiadania
Forum Żelaznych Królestw
Dział PBF
Zanim Zaczniesz
Otwarte Sesje PBF
Wirtualne Elizjum
w świecie Wampira
TYLKO ZALOGOWANI

DrecarE: Wirtualny Podręcznik
Geografia DrecarE
Wymiar Czasowy
Rasy DrecarE
Kultura Istot
Tworzenie Postaci
Mechanika Gry
Magia
Technologia
Bestiariusz
Ostatnie artykuły
Konkurs Złote Prosię...
Zakon Zmierzchu i Świtu
Krasnoludzka Gildia ...
Utopce
Akademia Złotych Żon
Zjadacze Ciał
X-GROM - Szałaputy
Religia Środka
X-GROM - koncept sys...
Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
No na dobry początek
Ujednolicony atlas w...
Sesja KC online
KC - Szkwał cz. 3
Tutaj możemy pisać c...
Najciekawsze tematy
Brak tematów na forum
Ostatnie komentarze
Newsy
Ja mogę powiedzieć co ...
To ja chylę czoła, że ...
:-) Spójrz na godzinę ...
O takie uwagi chodziło...
Przeczytałem część prz...
Artykuły
Wszystkie prace wrzuco...
Jaki wynik konkursu?
Ja proponuje inne rozw...
Jeśli trzeba, mogę prz...
Szkoda, że nie ma kciu...
Galeria
Zgadzam się z Nantarem...
Uważam że pełny opis c...
Ikonki zastępujące np....
Tak zupełnie w ramach ...
Czyli czerń i biel :) ...
Dodatkowe strony
Hmm chyba część błędów...
Paragraf 82 brak linka...
Te które wyłapałem, że...
Podam wieczorem jak bę...
Może te problemy wynik...
facebook
Nawigacja
Artykuły » LEGENDA KRYSZTAŁÓW CZASU » Kalendarz i Czas
Kalendarz i Czas

KALENDARZ i CZAS

Kalendarz na ORCHII (w języku ludzkim OCHRIA) obowiązuje praktycznie we wszystkich cywilizowanych stronach, a już szczególnie na samym Archipelagu Centralnym i ORCUSIE WIELKIM.
Największa jednostka czasowa to TRANSS. Astrologowie Orcusa twierdzą, że każdy transs liczy 100 tysięcy lat, a ostatni, obecny zwany Transsem KARTANA zbliża się już ku końcowi. Każdy Transs dzieli się na 10 tzw. CZASÓW (z których każdy liczy 10 tys. lat). Jeden okres tzw. Czasów liczy sobie z kolei 10 ER, z których każda liczy sobie 1000 lat.
Rok na Orchii trwa średnio 365 dni, jednakże co kilka lat Astrologowie wyznaczają rok przestępny liczący sobie 366 dni. Sam rok jest podzielony na 10 miesięcy, z których pierwsze dziewięć liczy sobie po 40dni, a ostatni zwany Świątecznym tylko 5 (ew. 6). Każdy z pierwszych 9 miesięcy posiada cztery tygodnie, po 10 dni każdy, a ostatni dzień tygodnia zwany jest dniem Święta (Kart-ron).
Poniższy schemat ukazuje system liczenia czasu na ORCHII;

-----------------TRANSS
-----------------(100 000lat)---
----------------------------------CZASY [aru]
----------------------------------(10 000lat)--
-------------------------------------------------ERA [yian]
-------------------------------------------------(1 000 lat)-
--------------------------------------------------------------ROK [satt]
--------------------------------------------------------------(10miesięcy, śr. 365dni)

Każdy miesiąc roku ma swoją nazwę oraz wywiera pewien wpływ (z nieznanych przyczyn) na istoty wierzące w określone Bóstwa.

Poniższe zestawienie przedstawia nazwy kolejnych miesięcy oraz imiona BÓSTW mających wpływ na dany miesiąc:

1.DAGIN-RAN (DAGONIN BIAŁY, ASTERIUSZ WIELKI, GORLAM WALECZNY...)
2.ORAKT-RAN (ORIAK, REPTILLION WIELKI...)
3.KOSAR-RAN (KATAN, SET...)
4.GABSE-RAN (GRAAM, ARIANNA...)
5.S-GUN-RAN (SHARAMI, GOTAM-GOR...)
6.BGMAA-RAN (BELL, MORGHLITH...)
7.KEPON-RAN (KASHANDIL, PIAN...)
8.BAKIS-RAN (BORGON CIEMNY, ARANTA, GOTHMED...)
9.SHNYK-RAN (HASAR-GRUN, NATA-KRANTA...)
10.KART-RAN (miesiąc świąteczny)

 

CZAS


Najważniejszą jednostką czasową w grach fabularnych jest runda.

Tak samo także jest w "Kryształach czasu". W sensie merytorycznym runda jest 1/6 częścią minuty. Zawiera więc w sobie 10 sekund. Ponieważ jednak sekundy nie można było odmierzyć w tych czasach, to runda pozostaje najmniejszą wymierną jednostką czasową.

W trakcie gry przed każdą rundą MG powinien zapytać każdego gracza, co zamierza robić. Teoretycznie odpowiedzi gracz powinien udzielić szybko, treściwie i w miarę dyskretnie. Jest to związane z tym, że runda jest tak małą jednostką czasową, że jeżeli gracz zaczyna się zastanawiać nad tym co ma robić, to MG może to zinterpretować jako namyślanie się w grze i postać nic nie uczyni nowego w tej rundzie. Przykładem tego może być następująca sytuacja: Gracz rąbie duże drzewo. MG mówi. "Widzisz, że drzewo niebezpiecznie zaczyna przechylać się w twoją stronę. Co robisz ?" Gracz odpowiada. "No nie wiem co robię, zastanawiam się, przyglądam się jeszcze temu, może jeszcze z raz uderzę...". MG w tym momencie może uznać, że odpowiedź była na tyle flegmatyczna, że postać w rzeczywistości nie zwróciła należnej uwagi na upadające drzewo i odpowiada: "W momencie, gdy ty tak przyglądałeś się drzewu, jego upadek nastąpił na tyle szybko, że nie byłeś w stanie w rzaden sposób uskoczyć spod walącego się na ciebie pnia. Otrzymujesz wiele ran i ..." (Oczywiście rozsądna odpowiedź gracza powinna brzmieć: "Obserwuję uważnie drzewo, ale w momencie przyspieszenia jego upadku błyskawicznym skokiem po skosie w dół staram się usunąć z linii upadku drzewa.")

Runda dla każdej postaci jest właściwie pojęciem indywidualnym. Należy to rozumieć w ten sposób, że dla danej postaci runda składa się z dużej ilości momentów, których ilość determinuje współczynnik Szybkości. Tak więc postać o Szybkości równej 55 dysponuje tyloma "minipoczynaniami" w trakcie 10 sekund. Dla ułatwienia każde 10 momentów (czyli 10 punktów współczynnika Szybkości) nazwano segmentem (czasu). W powyższym przypadku można więc powiedzieć, że w rundzie postać ma do dyspozycj działania 55 momentów lub 5,5 segmentu. Każde działanie w rundzie (np. zamach i cios) zajmuje pewną ilość segmentów (czy momentów). Zadanie ciosu np. mieczem krótkim zajmuje 3 segmenty, a mieczem długim 4 segmenty. Aby dowiedzieć się w którym momencie rundy postać realizuje dane działanie, należy od szybkości którą się dysponuje odjąć segmenty (lub momenty), które potrzebuje ono by zostać wykonane. Tak więc w powyższym przypadku cios mieczem krótkim można by zakończyć w 25 momencie, natomiast mieczem długim można by to zrobić dopiero w 15 momencie rundy.

Jeżeli postacie dysponują różnymi Szybkościami, tedy u każdej indywidualnie (względem jej Szybkości i działania) porównuje się w którym momencie rundy np. atakuje, a następnie zbiera się te dane i w kolejności od najwyższego momentu w rundzie rozgrywa się dane czynności. Dla ułatwienia na zakończenie podaję zestawienie liczenia małych jednostek czasu.

1 godzina = 60 minut

1 minuta = 6 rund

1 runda (10 sekund) = "SZ" momentów (przyczym "SZ" odpowiada wartości współczynnika Szybkości danej istoty)

1 segment = 10 momentów (a więc 1 runda zawiera 1/10"SZ" segmentów)

Uwaga: Ponieważ w segmentach najczęściej wyraża się jakieś działanie, tedy przyjęło się, że mówi się o segmentach opóźnienia (przyczym przez opóźnienie rozumiemy najkrótszy czas potrzebny do zrealizowania danej czynności).

 

Rok:    _______   Ery Kartana

1.DAGIN-RAN (DAGONIN BIAŁY, ASTERIUSZ WIELKI, GORLAM WALECZNY...)
01; 02; 03; 04; 05; 06; 07; 08; 09; 10;
11; 12; 13; 14; 15; 16; 17; 18; 19; 20;
21; 22; 23; 24; 25; 26; 27; 28; 29; 30;
31; 32; 33; 34; 35; 36; 37; 38; 39; 40;

2.ORAKT-RAN (ORIAK, REPTILLION WIELKI...)
01; 02; 03; 04; 05; 06; 07; 08; 09; 10;
11; 12; 13; 14; 15; 16; 17; 18; 19; 20;
21; 22; 23; 24; 25; 26; 27; 28; 29; 30;
31; 32; 33; 34; 35; 36; 37; 38; 39; 40;

3.KOSAR-RAN (KATAN, SET...)
01; 02; 03; 04; 05; 06; 07; 08; 09; 10;
11; 12; 13; 14; 15; 16; 17; 18; 19; 20;
21; 22; 23; 24; 25; 26; 27; 28; 29; 30;
31; 32; 33; 34; 35; 36; 37; 38; 39; 40;

4.GABSE-RAN (GRAAM, ARIANNA...)
01; 02; 03; 04; 05; 06; 07; 08; 09; 10;
11; 12; 13; 14; 15; 16; 17; 18; 19; 20;
21; 22; 23; 24; 25; 26; 27; 28; 29; 30;
31; 32; 33; 34; 35; 36; 37; 38; 39; 40;

5.S-GUN-RAN (SHARAMI, GOTAM-GOR...)
01; 02; 03; 04; 05; 06; 07; 08; 09; 10;
11; 12; 13; 14; 15; 16; 17; 18; 19; 20;
21; 22; 23; 24; 25; 26; 27; 28; 29; 30;
31; 32; 33; 34; 35; 36; 37; 38; 39; 40;

6.BGMAA-RAN (BELL, MORGHLITH...)
01; 02; 03; 04; 05; 06; 07; 08; 09; 10;
11; 12; 13; 14; 15; 16; 17; 18; 19; 20;
21; 22; 23; 24; 25; 26; 27; 28; 29; 30;
31; 32; 33; 34; 35; 36; 37; 38; 39; 40;

7.KEPON-RAN (KASHANDIL, PIAN...)
01; 02; 03; 04; 05; 06; 07; 08; 09; 10;
11; 12; 13; 14; 15; 16; 17; 18; 19; 20;
21; 22; 23; 24; 25; 26; 27; 28; 29; 30;
31; 32; 33; 34; 35; 36; 37; 38; 39; 40;

8.BAKIS-RAN (BORGON CIEMNY, ARANTA, GOTHMED...)

01; 02; 03; 04; 05; 06; 07; 08; 09; 10;
11; 12; 13; 14; 15; 16; 17; 18; 19; 20;
21; 22; 23; 24; 25; 26; 27; 28; 29; 30;
31; 32; 33; 34; 35; 36; 37; 38; 39; 40;

9.SHNYK-RAN (HASAR-GRUN, NATA-KRANTA...)
01; 02; 03; 04; 05; 06; 07; 08; 09; 10;
11; 12; 13; 14; 15; 16; 17; 18; 19; 20;
21; 22; 23; 24; 25; 26; 27; 28; 29; 30;
31; 32; 33; 34; 35; 36; 37; 38; 39; 40;

10.KART-RAN (miesiąc świąteczny)
01; 02; 03; 04; 05; 06;

Dzień  na ORCHII można właściwie dzielić na godziny (24), godziny na minuty (60),  minuty na rundy (6). Każda więc runda odpowiada właściwie 10-ciu sekundom  i  jest to najczęściej używana w tym świecie jednostka miary krótkich odcinku czasu. Także wszelkie prawa zasad w tym podręczniku odnoszą się do czynności  wykonywanych w trakcie 1 rundy, z tego też powodu zalecamy zapamiętanie skrótu rundy: r .

Spotkania Awanturników, zabawy, hulanki, werbowanie na wyprawy lub przyjmowanie do grupy nowych towarzyszy odbywa się w miesiącu świątecznym (Kart-Rana) w  jednej  z wielu karczm wokół głównego Ostrogarskiego (stolica) placu zwanym Wielkim.

Komentarze
#1 | venar dnia 23.03.2010 20:44:21
Słuchajcie, a jaki stosujecie podział roku ze względu na pory roku w odniesieniu do kalendarza Orchii?
#2 | Denver dnia 17.04.2012 09:19:57
Otóz to. Który miesiąc jest, na przykład, styczniem?
#3 | ghasta dnia 17.04.2012 11:50:00
Ja nie pamiętam, abym kiedykolwiek tych nazw użył w jakiejkolwiek przygodzie.
Kilka przyczyn:
  1. trzeba je pamiętać
  2. bg muszą je pamiętać
  3. nie mają osadzenia w roku, czyli to co napisałeś - nie wiadomo kiedy zima a kiedy lato
  4. klimat dają ale ze względu na nazwy są niezapamiętywalne
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
Popularne Artykuły
  Artykuł Czytań Dodany przez
» IK - tworzenie i rozwój postaci
On: ŻELAZNE KRÓLESTWA
72706 Beamhit
26.01.2013 16:19
» 01. Wybór rasy i płci
On: TWORZENIE POSTACI
23000 leobardis
11.11.2008 15:43
» 05. Czary - objaśnienia i możliwości rzucania oraz spis czarów
On: MAGIA
19730 czegoj
25.11.2008 12:56
» 07. Kasta Niesklasyfikowana
On: PROFESJE
18560 leobardis
11.11.2008 18:26
» Legenda Kryształów Czasu
On: LEGENDA KRYSZTAŁÓW CZASU
18244 leobardis
11.12.2008 15:30
» Charakter Postaci
On: TWORZENIE POSTACI
16947 venar
16.02.2009 14:27
» Spis kamieni szlachetnych
On: DODATKI
16031 arikar
01.03.2009 16:48
» Martwiaki
On: BESTIARIUSZ
15873 venar
30.04.2009 11:58
» 02. Kasta Żołnierska
On: PROFESJE
15460 leobardis
11.11.2008 18:01
» 06. Kasta Czarodziejska
On: PROFESJE
14762 leobardis
11.11.2008 18:22
» Dendroid
On: BESTIARIUSZ
14571 ghasta
30.07.2011 10:22
» 04. Kasta Złodziejska
On: PROFESJE
14506 leobardis
11.11.2008 18:09
» Opis świata Orchii
On: LEGENDA KRYSZTAŁÓW CZASU
14349 leobardis
12.12.2008 13:17
» Kompendium Wiary
On: RELIGIA
14136 avnar
22.06.2009 15:08
» Bractwo Klingi Duszy
On: BRACTWA WYSTEPUJĄCE W ŚWIECIE KC
13766 czegoj
28.04.2009 15:18
©
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

Sigil
17-10-2018 21:51
Joł Keth. piwko Co Cię tak wzięło na powitania?

maciej
17-10-2018 18:33
500 pojemności....WOW!
!!

maciej
17-10-2018 18:32
Chili witajcie

Keth
17-10-2018 18:19
Chili dobry wieczór Sigil Chili

Sigil
17-10-2018 17:47
Ło matko, ale splendor!

czegoj
17-10-2018 17:14
Chili Dzień dobry Denver

Denver
17-10-2018 17:06
dzień dobry Czegoj! Dziękuję Czegoj! Smile

czegoj
17-10-2018 16:58
Zwiększyłem użytkownikom limit wiadomości na skrzynce. Powinno pomóc, ale sprzątajcie czasem, bo niestety przytyka się. Taki ruch wśród użytkowników. Chociaż portal wygląda na wymarły.

Denver
17-10-2018 16:54
może "archiwum" jednak nie pomogło... teraz usunąłem sporo. Daj znać

Keth
17-10-2018 16:07
Denver, nadal mam komunikat "brak miejsca w skrzynce"

Suriel
17-10-2018 15:35
Pondsmith jest zluzowana? Chyba wyluzowana... Czy to jakaś panna lekkich obyczajów?

Denver
17-10-2018 15:28
zluzowana

NickPage
Najczęściej oglądane
deliad[6996]
czegoj[4713]
8art[3150]
dretch[3098]
koszal[2921]

Ostatnia aktualizacja
deliad
Oggy
8art
czegoj
Sigil

Wszystkie NickPage
Rzuć kostką