17.12.2017 01:23:26
Nawigacja
ŻELAZNE KRÓLESTWA
Wstępniak
Podręczniki, zasady oraz recenzje
Opis świata
Historie kolejnych nacji
Bestiariusz
Manual botmistrza
Skrypty generalskie
Przewodnik obieżyświata
Akta Gavina Kyle
Scenariusze
Opowiadania
Forum Żelaznych Królestw
Dział PBF
Zanim Zaczniesz
Otwarte Sesje PBF
Wirtualne Elizjum
w świecie Wampira
TYLKO ZALOGOWANI

DrecarE: Wirtualny Podręcznik
Geografia DrecarE
Wymiar Czasowy
Rasy DrecarE
Kultura Istot
Tworzenie Postaci
Mechanika Gry
Magia
Technologia
Bestiariusz
Ostatnie artykuły
Vilena - Dzieci Wody
Fourth Ed. CoT - pie...
Patronaty elementaln...
Karaluchy z Borki
Wielkie Pianalia
Kulty Ciemności w Dr...
ANSUMO - Ludzie z Me...
Elfy Żałobne
Perpignan
Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
FUN
Czego akurat słuchacie?
Chowańce Czarowników
DeG - mapy
Gry paragrafowe
Najciekawsze tematy
Brak tematów na forum
Ostatnie komentarze
Newsy
Bardzo dobre pytanie i...
Czy coś jeszcze się dz...
@dretch :) Niestety ma...
Swietna robota, sprawi...
Grałem z komórki i nie...
Artykuły
Made my day... harder...
Ciekawa koncepcja. Mam...
Testy nadal trwają, wi...
Proszę o kontynuację.
Moim komentarzem będzi...
Galeria
Zgadzam się z Nantarem...
Uważam że pełny opis c...
Ikonki zastępujące np....
Tak zupełnie w ramach ...
Czyli czerń i biel :) ...
Dodatkowe strony
Hmm chyba część błędów...
Paragraf 82 brak linka...
Te które wyłapałem, że...
Podam wieczorem jak bę...
Może te problemy wynik...
facebook
Nawigacja
Artykuły » ALMANACH MISTRZA GRY » Czwarta edycja KC!
Czwarta edycja KC!

Nowa edycja systemu RPG Kryształy Czasu!

 

 

     Zaproszony przez autora systemu Artura Szyndlera, miałem przyjemność w zeszłym tygodniu gościć w jego domu, gdzie testowałem tworzenie postaci oraz system walki na zasadach czwartej edycji Kryształów Czasu. Nim zagłębię się w szczegóły nowej odsłony gry, chciałbym wyjaśnić pewną istotną kwestię.

     Otóż wzmiankowana czwarta edycja nie jest Złotą Edycją (ZEKC), wydawniczo będącą jeszcze na etapie zaawansowanego planowania. Nie czujcie się jednak z miejsca rozczarowani, nie ma ku temu powodu. Otóż ZEKC miała zawierać trzy mechaniki: uproszczoną, klasyczną oraz silnik ekstremalnie rozbudowany dla hardcorowców. Obecnie tworzona wersja jest wersją z uproszczoną mechaniką, pierwszą z trzech propozycji mechaniki. Dlatego właśnie nie możemy w tym przypadku mówić o ZEKC, a jedynie o jej integralnym elemencie. Po kilkugodzinnych rozmowach, intensywnych testach i kolejnej porcji ciastek z lodami (ukłony dla małżonki Pana Artura) mogę z czystym sumieniem zadeklarować, że ja sam na pewno przesiądę się na wersję z uproszczoną mechaniką i będzie to mój główny silnik do gry w KC.

     Skąd tak radykalna deklaracja?

     Po pierwsze, system będzie się opierał teraz na kości k10 zamiast k100. Chociaż mechanika pozostanie w pełni kompatybilna z klasyczną mechaniką jaką znaliśmy dotąd, zmiany będą dotyczyły także atrybutów głównych i biegłości (i nie są to jedyne modyfikacje). W sprawiających logiczne wrażenie uproszczeniach dostrzegalna wola dopasowania zasad do dzisiejszych czasów, gdzie tabele i kalkulatory jako narzędzia niezbędne do prowadzenia sesji budzą jedynie uśmiech.

     Po drugie, nowa odsłona systemu eliminuje obecny pakiet Odporności. Wiem, że istniało kilka pomysłów w głowie Artura na rozwiązanie tego problemu i po rozważeniu wszystkich przyjęty został następujący wariant: w trakcie losowania artybutów będzie następowała automatyczna generacja nowej wersji odporności.

     Po trzecie, proces tworzenie postaci. Jest on szybki, co w dużej mierze zawdzięczamy odrzuceniu etapu losowania odporności. Wprawdzie doszło kilka dodatkowych tabelek na które należy wykonywać rzuty, ale w mojej opinii podnosi to tylko frajdę przy tworzeniu postaci. Doszły elementy losowania historii rodzinnej oraz mentora-nauczyciela profesji. Bardziej zróżnicowane jest losowanie postaci pod kątem klasy społecznej, każda z trzech świetnie znanych nam klas ma swoją osobną linię do generowania pewnych dodatkowych elementów bohatera. Zniknęło wiele zawodów, obecna tabela zawiera ich jedynie po pięć na każdą klasę społeczną. Rzeź poczyniona w liście zawodów może się wydawać szokująca, ale nie zapominajmy, że mamy do czynienia z wersją uproszczonej mechaniki KC. Nie wiem jeszcze, czy ten wariant listy zawodów jest już wersją ostateczną zasad, wiem natomiast, że każdy wylosowany zawód będzie miał wpływ na współczynniki postaci, a specjalizacja na rangi specjalisty i mistrza będzie w każdym stopniu szkolenia kształtowała także atrybuty oraz umiejętności postaci. W procesie kreacji postaci będzie także pewni mechanizm umożliwiający poprawianie elementów wylosowanej postaci ale jako, że jest w fazie testów i zapewne jeszcze zmieni swe ostateczne oblicze. W każdym bądź razie będzie to swego rodzaju deska ratunkowa by poprawić niektóre rzuty, by poprawić postać według własnego widzimisię. By na koniec dodać jeszcze smaczku muszę nadmienić, że ras grywalnych widziałem około trzydziestu, przy czym sporą cześć stanowiły zupełnie nowe jak serpenci (rasa o głowie kobry posługująca się na co dzień iluzją by zataić ów fakt). Ilość współczynników podstawowych dla wszystkich ras będzie teraz sumarycznie jednak, co w dużej mierze ukróci wybór mocniejszych współczynnikowo ras. Pojawi się też brakująca czwarta profesja z kasty rycerskiej, choć nie wiadomo do końca która z dwóch przygotowanych (trzymajcie kciuki by była to ta za którą silnie optowałem na spotkaniu).


gfx.gexe.pl/2016/2/12/080654.1455260814.jpg
Nie moglem sobie odmówić stworzenia z rasy serpentów zero poziomowego zabójcy kapłana, wiadomego bóstwa.


     Autor znacząco zredukował ilość ułomności i zdolności nadnaturalnych podobnie jak w przypadku wspomnianych wcześniej zawodów. Te pierwsze nie są już tak uciążliwe i nie budzą w graczu chęci podarcia karty postaci z zamiarem stworzenia nowej. Ułomności w nowej odsłonie kompensują rzeczoną niedogodność pewnymi profitami. 

     I ostatnia wieść z kategorii zmian w procesie tworzenia postaci, dla mnie wyjątkowo interesująca i wiele obiecująca. Otóż czwarta edycja będzie umożliwiała zróżnicowany rozwój bohatera wewnątrz profesji, ponieważ każda profesja zawiera w swym obrębie trzy rozwinięcia. Posłużę się tutaj przykładem barbarzyńcy, który może się rozwijać w kierunku berserkera, wojownika klanowego bądź trzeciej opcji, której nazwy z wrażenia i nadmiaru emocji zapomniałem.

     Po czwarte, mechanika pozbyła się kilku powszechnie znanych bolączek. Od niemożliwości zadania draśnięcia bronią po pewne modyfikacje w zbrojach oraz wprowadzenie systemu uczenia się umiejętności (wydaje się, że nacisk na zdobywanie wiedzy będzie znaczący w tej wersji). Trafienia krytyczne nie są już tak bardzo zabójcze, co we własnej opinii uważam za korzystne rozwiązanie.

     Co zupełnie nowego pojawia się w czwartej edycji?

     Wersja light ma być w dużej mierze propozycją dla grup graczy, nie posiadających etatowego Mistrza Gry. Czwarta edycja ma ułatwiać zabawę w trybie rotacyjności MG. Podejrzewam, że sercem tego rozwiązania będzie jakiś wspomagacz typu generator przygód. Chociaż otwarcie uprzedzam, że to moja prywatna spekulacja i że nie znam szczegółów, ponieważ ośmiogodzinne spotkanie z autorem skupiało się na innych aspektach zasad nowej edycji. 

     Nowością jest bazowanie na wyuczonych i zapamiętanych umiejętnościach oraz wiedzy. Dlaczego zapamiętanych? Ponieważ w tej wersji umiejętności nie są uruchamiane z automatu: trzeba je sobie przed każdym użyciem przypomnieć. Każda umiejętność którą aktywnie możemy używać jest ograniczona. Jest to rozwiązanie nowatorskie ale i trudne do śledzenia na bieżąco na karcie postaci. Spore zmiany pojawią się w systemie nagradzania pedekami. Zgodnie z zapewnieniem autora nie będzie się już otrzymywało PD za ponawialność tej samej czynności (kolejny z rzędu zabity goblin nie będzie już źródłem gwarantowanych punktów doświadczenia). Taka konieczność poszukiwania nowych doznań i doświadczeń ma motywować graczy do podróżowania oraz podejmowania wciąż nowych wyzwań.

     Duży nacisk został położony na zgranie i sens istnienia drużyny. Od teraz drużyna rzadko kiedy będzie zwyczajną zbieraniną obcych sobie awanturników. Będzie to nadal możliwe, ale choćby z punktu widzenia Power Gamingu stanie się zupełnie nieopłacalnym rozwiązaniem. Odbieram taki koncept za pozytywną zmianę, ponieważ jestem zdecydowanym orędownikiem nadawania grupie jakiegoś charakteru, celu czy chociażby wspólnego pochodzenia. Lista możliwości w tym przypadku jest tak duża, że z pewnością każdy znajdzie coś dla siebie od takk oczywistych jak wyznawcy jednego boga po tak ciekawe koncepty jak szpiedzy pajęczej królowej czy badacze innych planów. W czwartej edycji drużyny bardziej związane są z miejscem ich ustalanej na początku gry siedziby. Będzie można wybierać koncept grupy względem istniejących wielkich sił np. pomiędzy poplecznikami (czy też raczej obywatelami) Imperium Katanów, a ich przeciwnikami. Co ciekawe opcja wyboru antykatańskiej strony jest możliwa nawet za panowania obecnego Katana, co w jednoznaczny sposób daje nam do zrozumienia, ze imperium nie jest tak silne w swych fundamentach jak nam się zwykło wydawać.

     Obszarem rozgrywki czwartej edycji będzie zachodnie wybrzeże Orkusa Wschodniego wraz z kawałkiem przynależnego mu Archipelagu Pajęczego oraz setkami małych wysepek między tymi dwoma kontynentami. Dużo pływania, co uzasadnia pojawienie się w zasadach zupełnie nowej profesji o charakterze stricte marynistycznym. Przy czym należy zaznaczyć, że w efekcie pewnego sprytnego magicznego wybiegu obszar gry nie będzie dla twórczego MG ograniczony niczym poza jego wyobraźnią. Nie rozwijam tego wątku nie mając pewności, czy wchodząc w szczegóły nie wyjawię przedwcześnie jednej z tajemnic autora.

     Zgodnie z twierdzeniami tana Einsteina, czas w nowych Kryształach jest pojęciem względnym. Czwarta edycja będzie umożliwiała zabawę zarówno w dobrze nam już znanych czasach Imperium Rygynów jak i epoce katańskich podbojów. Co więcej, będzie istniała możliwość przemieszczania się pomiędzy tymi historycznymi okresami, choć w trakcie wzmiankowanego spotkania nie posiadłem informacji o szczegółach tych międzyczasowych transferów ani o możliwości modyfikowania biegu historii poprzez owe podróże.

     Z grubsza to wszystko na dzisiaj.

     Na zakończenie dodam, że stworzenie postaci z ekwipunkiem w liczbie czterech bohaterów zajęło nam łącznie około czterdziestu minut. Oczywiście ułatwieniem był fakt, że każdy obecny zna Kryształy i nie trzeba mu było objaśniać każdego skrótu bądź nazwy współczynnika. Tyle samo czasu zajęło później wykreowanie dwóch multiprofesyjnych postaci z POZ 10 - berserkera oraz świętego obrońcy. Pojedynek między tymi herosami zamknął się w godzinie czasu rzeczywistego zwycięstwem barbarzyńcy. Może się oczywiście wydawać, że godzina to wciąż długo, ale miejmy w pamięci fakt, że POZ 10 to już poziomy epickie i trudno oczekiwać eliminacji takiego przeciwnika z gry jednym celnym ciosem. Na usprawiedliwienie dodam jeszcze, że w trakcie rozliczania walki dużo dyskutowaliśmy na rozliczne tematy i analizowaliśmy alternatywne rozwiązania walki, co zapewne również znacząco wydłużyło czas sparingu.

     Jako ciekawostkę dodam w tym miejscu, że barbarzyńca tworzony był z rasy jaszczuropodobnych humanoidów, o silnym opancerzeniu ciała w postaci własnej łuski, przy których rasa półolbrzymów mogła by się wydawać się szczytowym etapem rozwoju intelektualnego. 

     I jeszcze jedna ważna rzecz. Namawiałem Artura na ujawnienie u nas nowej edycji KC, ponieważ oczywista jest dla mnie wartość marketingowa tego portalu. Sam autor miał początkowo obiekcje, ponieważ sparzył się wcześniej na optymistycznych terminach wydania powieści i planszówki, nękanych później opóźnieniami w realizacji dlatego upraszam w imieniu swoim i autora wszystkich prawdziwych fanów o szczególną wyrozumiałość pod tym kątem. Nie miejmy zatem wielkich złudzeń, że czwarta edycja szybko pojawi się na sklepowych półkach. Na razie projekt znajduje się w fazie testów alfa. Niemniej jednak po namyśle Artur zgodził się uchylić rąbka tajemnicy za pośrednictwem mojego raportu, za co jestem mu szczerze wdzięczny.

     I w ten właśnie sposób grupa najbardziej zagorzałych miłośników Kryształów Czasu stała się pierwszą kategorią osób poinformowanych o sekretach czwartej edycji!

     Jestem pewien, że mój wpis wywoła lawinę pytań i spekulacji. Na pewno o różnych rzeczach zapomniałem w trakcie pisania, być może będę też mógł jeszcze o coś podpytać Artura, więc jeśli macie jakieś pytania, nie krępujcie się i piszcie!

 

Wasz Suriel, szef wywiadu Katańskiego Pałacu

Komentarze
#41 | Suriel dnia 19.08.2017 21:20:16
Biedny Venar, muszę wystąpić w jego obronie bo jak by nie bylo to jeden z członków założycieli. Może zmienimy mu karę bana na zwykłe upomnienie boskie (wynik wygeneruhemy ze stosownej tabelki), co?
#42 | venar dnia 21.08.2017 07:23:22
Jest mi tak przykro, że obiecuję więcej nie hejtować, wybaczcie mi...
#43 | Suriel dnia 21.08.2017 09:19:47
Rzut na tabelę upomnien... 32; czytamy:
"Postać orientuje się że jesli nie przeblaga Bostwa; może nigdy nie otrzymać pomocy' Grin

A tak na serio, czy wiecie że ilość materiałów jakie zostaly opublikowane w MiM plus grafiki (zakkadam że ilość ilustracji zachowalyby te same proporcje) wedlug moich pobieznych wyliczeń przekracza 500 stron? To znaczy, że jesli Ktoś chcialby zrobić z tego podręcznik (klasycznie mają kolo 380stron) to nawet nie wejdzie mu wszystko co do tej pory bylo w jedno tomiszcze?
A jak dodamy chciejstwo żeby opisac dokladnie takie szczegóły jak ile zarabia goblin w straży miejskiej ale w gorszej dzielnicy Ghasty i co musi zrobićhobbit by dostac ssię do Imperialnej Straży palacu Katana, to ilość stron jest absurdalna. Zapytam z cue9. Gdybyście mieli podręcznik a w nim ograniczone miejsce na 400 stron co byście ram umiescili w takim razie? Mając na uwadze że wszystko nie wejdziei trzeba ciąć, to co ciac i jak? A moze dwa podręczniki, A hesli tak to co w którym i w jakiej kolejności wypuszczać?
#44 | venar dnia 21.08.2017 10:43:22
Moim zdaniem podręcznik powinien zawierać:

1. Tworzenie postaci wraz z opisem profesji
2. Podstawowy ekwipuek
3. Mechanika i vademecum walki
4. Magia (czary krąg I-IV)
5. Historia Orchii plus opis świata
6. Religie
7. Przykładowy bestiariusz
8. Scenariusz wprowadzający

Tyle na początek wystarczy aby zacząć. Kolejność nie musi być taka jak wyszczególniłem
#45 | mastug dnia 21.08.2017 17:44:46
0. Opis planety , księżyców, słońc (a?).
1.Atlas Orchii + szczegółowy opis Ostrogaru
2.Historia Orchii
3.Opis wybranych ras i bestii (10 ras cywilizowanych i 10 bestii) w formie jednorodnego bestiariusza
4. Opis klas społecznych i Zawody
5. Wybrane profesje (wojownik, mag, czarnoksiężnik, kapłan, półbóg, rycerz, paladyn, zabójca,złodziej)
6. Opis bogów (wystarczy po jednym z każdego charakteru i obowiązkowo Katan). W tym kalendarz i ważne święta.
7. Tabele broni , zbroi i tarcz
8. Ekwipunek
9. Opis twożenia bohatera
10. Wademekum walki
11.Przygoda wprowadzająca (z przykładowym skarbem i przedmiotem magicznym)
12. Opis czarów (dla tych czterech profesji w kręgach które sugerował Venar)

To pozwoli już zapoznać się ze światem gry, zrozumieć mechanikę i twożyć pierwsze przygody.

Później można wydawać dodatki: tysiąc profesji, tysiąc ras , tysiąc czarów, wszystko o kosmologii, historia Orchii znana i nieznana, wszystko o przedmiotach magicznych, wszystko o światach równoległych itd..
#46 | 8art dnia 21.08.2017 17:45:25
Marketingowo to jest pomysl: KC4ed: Podrecznik Gracza, KC4ed: podrecznik Mistrza Gry, KC4ed: Bestiariusz, KC4ed: Opis Orchii, KC4ed: Podrecznik Przygod Epickich, KC4ed Bestiariusz Revised, KC4ed: Podrecznik Kasty Zolnierskiej, KC4ed: Podrecznik Kasty Złodziejskiej, KC4ed: Podrecznik Kasty Kaplanskiej, KC4ed: Podrecznik Kasty Rycerskiej, KC4ed: Galeria Bohaterow, KC4ed: Ostorgar, KC4ed: Limited Edition, KC4ed: Edycja Koneserska, KC4ed: Szuflada, KC4ed: Toolkit, KC4ed: Gildia Szarych Cieni, KC4ed: Zakon Bialych Mieczy... Pieknie... Cala polka tylko KC... I za wszystko zaplacisz karta Mastercard (other brands are available)
#47 | AS Autor KC dnia 31.08.2017 10:37:21
W KC4 będę sie starał dać materiały jak mi doradzacie, ale muszę się zmieścić w 200-400 stronach. Sprawdzę to w weekend Smile
Dziękuję za podpowiedzi
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Świetne! Świetne! 100% [4 głosy]
Bardzo dobre Bardzo dobre 0% [0 głosów]
Dobre Dobre 0% [0 głosów]
Średnie Średnie 0% [0 głosów]
Słabe Słabe 0% [0 głosów]
Popularne Artykuły
  Artykuł Czytań Dodany przez
» IK - tworzenie i rozwój postaci
On: ŻELAZNE KRÓLESTWA
70748 Beamhit
26.01.2013 16:19
» 01. Wybór rasy i płci
On: TWORZENIE POSTACI
21270 leobardis
11.11.2008 15:43
» 05. Czary - objaśnienia i możliwości rzucania oraz spis czarów
On: MAGIA
18360 czegoj
25.11.2008 12:56
» 07. Kasta Niesklasyfikowana
On: PROFESJE
17317 leobardis
11.11.2008 18:26
» Legenda Kryształów Czasu
On: LEGENDA KRYSZTAŁÓW CZASU
16793 leobardis
11.12.2008 15:30
» Charakter Postaci
On: TWORZENIE POSTACI
15322 venar
16.02.2009 14:27
» Spis kamieni szlachetnych
On: DODATKI
15274 arikar
01.03.2009 16:48
» 02. Kasta Żołnierska
On: PROFESJE
14465 leobardis
11.11.2008 18:01
» Martwiaki
On: BESTIARIUSZ
13761 venar
30.04.2009 11:58
» 04. Kasta Złodziejska
On: PROFESJE
13555 leobardis
11.11.2008 18:09
» 06. Kasta Czarodziejska
On: PROFESJE
13471 leobardis
11.11.2008 18:22
» Dendroid
On: BESTIARIUSZ
13350 ghasta
30.07.2011 10:22
» Opis świata Orchii
On: LEGENDA KRYSZTAŁÓW CZASU
13172 leobardis
12.12.2008 13:17
» Kompendium Wiary
On: RELIGIA
12781 avnar
22.06.2009 15:08
» Doświadczenie - PD
On: PODRĘCZNIK GRACZA
12474 venar
13.01.2009 20:23
©
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

dretch
14-12-2017 23:09
Przepraszam ale u mnie koniec roku jest bardzo intensywny w robocie! Będe chciał ruszyć z Pokusą wieczorami. Mam nadzieje, że uda mi się coś skrobnąć w sobotę.

Keth
14-12-2017 17:23
Już nie przesadzajmy, każdy daje tyle, na ile mu pozwala czas i rodzina!

Suriel
14-12-2017 15:16
Keth - silnik nr 1 portalu. Smile

Keth
13-12-2017 22:38
No bo nie ogarnę wszystkiego na raz, spokojnie! Pfft

Suriel
13-12-2017 22:37
Tak patrzę, i widzę że na rekord idzie z ilością artów na mainie. Klapnely za to pbfy i podejrzana cisza na portalu.

8art
12-12-2017 21:38
Niedlugo pewnie bede w domu. Ale nie obiecuje wpisow bo lece na ryj.

dretch
12-12-2017 17:11
Post w Świcie

dretch
12-12-2017 17:07
Krótki wpis walki Eco z goblinozaurem - poprawiony wpis, literówki etc.

dretch
12-12-2017 16:52
Aktualizacja postu 404 OD

dretch
11-12-2017 21:18
ja tez bede pisal jutro :/

8art
11-12-2017 18:13
Bede pisal chyba dopiero jutro

czegoj
11-12-2017 09:33
Przy edycji artu masz znaczek wstaw nową tabelę.

NickPage
Najczęściej oglądane
deliad[5467]
czegoj[3599]
8art[2462]
koszal[2253]
Treant[2109]

Ostatnia aktualizacja
Sigil
czegoj
dretch
Suriel
deliad

Wszystkie NickPage
Rzuć kostką