Biegłość jest to podstawowy współczynnik określający umiejętność posługiwania się określonym rodzajem broni. Dokładniej – stanowi ona procent skuteczności raniącej broni i podstawową szansę trafienia przeciwnika. Odnosi się zawsze do konkretnej grupy broni, przy czym grupę broni rozumiemy bronie o bardzo zbliżonej technice walki, tak więc np. posiadanie biegłości w sztyletach umożliwia posługiwanie się w identycznym stopniu dagą, puginałem, i sztyletem płomiennym. Podział na grupy można znaleźć w tabelach, zawierających opisy broni.
Biegłość można uzyskać tylko w tych rodzajach broni, które są dostępne dla danej profesji i tylko wtedy, gdy nie został przekroczony limit liczby biegłości, które postać może osiągnąć – jest on zależny od profesji postaci i jej poziomu doświadczenia.
Procedura losowania biegłości:
- Postać musi wybrać i kupić broń, w której zamierza się szkolić a następnie znaleźć nauczyciela – mistrza we władaniu wybraną bronią.
- Szkolenie w jednej grupie broni trwa 10 dni (tydzień), zwykle kosztuje 10 szt. zł. (cena może być inna, jeśli tak zdecyduje MG) i po jego zakończeniu postać otrzymuje dodatkowo 1 PD.
- W wyniku szkolenia postać uzyskuje biegłość w posługiwaniu się wybraną grupą broni równą wynikowi k100, powiększonemu o modyfikatory związane z rasą i profesją. W przypadku postaci, posiadających dwie profesje dodaje się wyższy modyfikator. Jeżeli wynik rzutu k100 był niższy od wartości minimalnej dla danej profesji przyjmuje się, że rzuciło się wartość minimalną i do niej dodaje się modyfikatory wynikające z rasy i profesji.
Tabela biegłości
PROFESJA | ILOŚĆ STARTOWA |
DODATKOWE BIEGŁOŚCI |
MODYF. PROF. |
BIEGŁOŚĆ MINIMALNA |
Wojownik | 6 | 1/2 | +10 | 50 |
Łowca | 6 | 1/2 | +10 | 40 |
Gwardzista | 6 | 1/2 | +15 | 50 |
Barbarzyńca | 6 | 1/2 | +5 | 30 |
Rycerz | 5 | 1/2 | +15 | 50 |
Paladyn | 5 | 1/2 | +10 | 50 |
Czarny Rycerz | 5 | 1/2 | +10 | 50 |
Złodziej | 3 | 1/3 | +5 | 30 |
Zabójca | 4 | 1/3 | +15 | 40 |
Kupiec | 3 | 1/3 | +5 | 30 |
Kapłan | 3 | 1/3 | +5 | 30 |
Druid | 3 | 1/3 | +5 | 30 |
Astrolog | 2 | 1/4 | +0 | 20 |
Półbóg | 3 | 1/3 | +5 | 30 |
Mag | 2 | 1/4 | +0 | 20 |
Czarnoksiężnik | 3 | 1/3 | +5 | 30 |
Iluzjonista | 2 | 1/4 | +0 | 20 |
Alchemik | 1 | 1/5 | +0 | 20 |
Uwaga 1: Zapis w rubryce Dodatkowe biegłości
oznacza, że postać uzyskuje możliwość szkolenia jednej dodatkowej biegłości co X poziomów doświadczenia. np. 1/3 oznacza 1 dodatkowa biegłość co 3 POZ, a więc na poziomie 4, 7, 10, itd.
Uwaga 2: Liczby, określającej biegłość minimalną używa się jako biegłość w broni, w której postać nie przeszła szkolenia wg. opisanej wyżej procedury.