Określanie charakteru postaci

Jednym z tych czynników, które w największym stopniu ograniczają swobodę działania postaci jest jej charakter. Trudno sobie wyobrazić, żeby ktoś kto deklaruje poszanowanie dla prawa i miłość do swych bliźnich spędzał czas na gwałtach, rabunkach i puszczaniu wiosek z dymem. Z drugiej strony postać, określana przez gracza jako zła do szpiku kości i mająca wszelkie zasady w nosie lub innej części ciała raczej nie będzie skłonna do wspierania nieszczęsnych wdów i sierot. Tak więc przypisany postaci charakter w dość poważny sposób warunkuje jej zachowanie w trakcie gry. Przy jego wyborze gracz może kierować się wyobrażeniem o swej własnej osobie lub wizją roli jaką jego bohater ma spełniać w świecie gry, może podporządkować się wymogom, stawianym przez grupę, do której chce dołączyć bądź ograniczeniom, narzuconym przez scenariusz przygody, w której jego grupa będzie uczestniczyć. Bez względu na to, dlaczego wybierze taki a nie inny charakter, jego postać powinna przestrzegać związanych z nim zasad.

W Kryształach Czasu charakter postaci ma dwa aspekty. Pierwszy z nich to stosunek postaci do praw ludzkich i boskich, struktur społecznych i organizacji wszelkiego typu, natomiast drugi określa postać w najbardziej podstawowych kategoriach moralnych – w kategoriach dobra i zła. Ramach obu tych aspektów wyróżnione zostały po trzy zasadniczo różne postawy: w pierwszym – praworządna, neutralna i chaotyczna, w drugim – dobra, neutralna i zła. Postawy należące do różnych aspektów łączone ze sobą w pary, tworząc pełny (w grze) charakter postaci. Takich kombinacji jest dziewięć i spośród nich gracz wybiera charakter bohatera. Tak więc bohater może być: praworządny dobry (pr. dbr.), praworządny neutralny (pr. ntr.), praworządny zły (pr. zły), neutralny dobry (ntr. dbr.), neutralny neutralny (ntr. ntr.) neutralny zły (ntr. zły), chaotyczny dobry (cht. dbr.) chaotyczny neutralny (cht. ntr.) chaotyczny zły (cht. zły).

Aspekt społeczno-prawny

Postawa praworządna – prawo, organizacje społeczne i polityczne, wreszcie społeczeństwo jako całość są dobrami nadrzędnymi i nienaruszalnymi. Postać praworządna uważa, że życie zarówno jednostek, jak i całych zbiorowości powinno podlegać ściśle sformułowanej i egzekwowanej regulacji prawnej, w związku z czym nigdy prawa dobrowolnie nie naruszy, aczkolwiek jest w stanie różnie je interpretować. Mimo że jest ona ograniczona w działaniu, zasłaniając się prawem może robić praktycznie wszystko.

Postawa neutralna – postacie neutralne uważają, że powinna być zachowana równowaga między prawem i chaosem, że wszystkie sprawy świata i jego mieszkańców należy pozostawić ich naturalnemu biegowi. Opowiedzenie się po jednej ze skrajnych postaw, prawa bądź chaosu, jest dopuszczalne, a nawet konieczne wtedy, gdy zaistnieje realna groźba zakłócenia równowagi między tymi siłami.

Postawa chaotyczna – istoty chaotyczne nie uznają żadnych trwałych autorytetów, w postępowaniu kierują się potrzebą chwili, nie zważając na dalsze konsekwencje swych czynów dla otoczenia, a często również dla samych siebie. Dla postaci o takiej postawie życiowej najważniejsza jest ciągła zmiana sytuacji i otoczenia oraz nieustanny bunt przeciw temu, co na dłużej może ograniczyć jej swobodę.

Aspekt moralny

Postawa dobra – postać o takiej postawie moralnej nigdy świadomie i bez bardzo dobrze uzasadnionej potrzeby nie wyrządzi krzywdy innym istotom. Wręcz przeciwnie – jej podstawowym dążeniem i największą życiową przyjemnością jest niesienie pomocy tym, którzy jej potrzebują. Nie oznacza to, iż jest zdeklarowanym pacyfistą, nigdy nie sięgającym po broń, gdyż mógłby kogoś skaleczyć. Jednym z jej podstawowych obowiązków jest walka z istotami złymi bądź czyniącymi zło, niszczenie ich i wszystkiego co się z nimi wiąże.

Postawa neutralna – postać o takich zapatrywaniach nie znosi, gdy w jej pobliżu otwarcie czynione jest zło, ale równie niechętnie odnosi się do przesadnego pomagania innym, szczególnie własnym kosztem.

Postawa zła – postać zła buduje swą potęgę kosztem innych, nie zaważając na nic i nikogo. W imię własnych celów gotowa jest dopuścić się każdej nieprawości, z sadystyczną przyjemnością zniszczyć każdego, kto stanie na jej drodze. Tego typu postacie często ukrywają swoją prawdziwą naturę, szczególnie w środowiskach, w których zło jest potępiane.

Aspekt prawno-moralny

Praworządny dobry (pr. db.) – uznaje prawo i nigdy nie czyni nikomu krzywdy.

Praworządny neutralny (pr. ntr.) – uznaje prawo i jego egzekwowanie uważa za najważniejsze; ulubiony charakter zdyscyplinowanych żołnierzy.

Praworządny zły (pr. zły) – uznaje prawo, ale powinno przynosić mu korzyści; często zasłania się nim by móc być bezlitosnym, okrutnym itp.

Neutralny dobry (ntr. db.) – nie popiera prawa, ale i nie lubi jego braku. W swym postępowaniu kieruje się tzw. wolą przeznaczenia (tak być musi), ale zawsze stara się pomóc, jeśli ktoś jest w potrzebie.

Neutralny neutralny (ntr. ntr.) – nie popiera prawa, ale i nie lubi jego braku. W swym postępowaniu kieruje się tzw. wolą przeznaczenia (tak być musi) i nie lubi mieszać się w sprawy związane z moralnością.

Neutralny zły (ntr. zły) – nie popiera prawa, ale i nie lubi jego braku. W swym postępowaniu kieruje się tzw. wolą przeznaczenia (tak być musi) i nie zważając na nic kieruje się własnym interesem.

Chaotyczny dobry (cht. db.) – nie znosi monotonii i kieruje się zawsze potrzebą chwili. Mimo to na każdym kroku stara się okazywać dobro, aczkolwiek nie znosi robić tego w jeden sposób.

Chaotyczny neutralny (cht. ntr.) – nie znosi monotonii i kieruje się zawsze potrzebą chwili, a ponieważ nie zwraca zbytniej uwagi, na to co czyni (chyba, że zaczyna przesadzać), jest nieobliczalny.

Chaotyczny zły (cht. zły) – nie znosi monotonii i kieruje się zawsze potrzebą chwili. Mimo to na każdym kroku stara się zadowalać siebie (swe zachcianki) i to bez względu na innych. Często wpada na wprost sadystyczne pomysły.

Postać bezwzględnie musi przestrzegać przyjętych zasad postępowania. Jeżeli gracz chce prowadzić postać niezgodnie z jej charakterem, MG ma prawo arbitralnie zakazać jej pewnych zachowań i uczynków, a jeśli gracz się upiera – upomnieć postać np. wyrzutami sumienia z powodu niewłaściwego uczynku, które sprawiają , że nie jest ona w stanie używać przez pewien czas swych nadprzyrodzonych zdolności. W krytycznych sytuacjach MG może zredukować punkty doświadczenia postaci do połowy, a nawet stwierdzić, że od tej chwili postać nie przyswaja (nie dostaje) nowego doświadczenia. Odzyskanie dawnego statusu, czyli uzyskanie przebaczenia od swego boga uwarunkowane jest uzyskaniem rozgrzeszenia od kapłanów i wypełnieniem nałożonej misji pokutnej.

Bookmark the permalink.

3 Comments

  1. Pamiętam jeszcze z moich początkowych doświadczeń jako gracza, że MG mieli również zestawienie wszystkich możliwych par charakterów wraz z ich charakterystykami. Gdybym gdzieś to znalazł, to dam znać.

  2. Tak, ale chyba nie do KC. Na pewno jest to zestawienie do AD ale z tego się orientuję to te aspekty się trochę różnią. Ale mogę się mylić 🙂

  3. Znalazłem to zestawienie i już wzbogacam artykuł.

Pozostaw odpowiedź Treant Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *