PBFy do DrecarE

Awatar użytkownika
czegoj
Site Admin
Reactions:
Posty: 3837
Rejestracja: 18 listopada 2008, 23:34
Has thanked: 5 times
Been thanked: 10 times
Kontakt:

Post autor: czegoj » 11 sierpnia 2015, 23:34

Ja tylko z zawodowej ciekawości - jest jakiś obszerny dokument (np. pdf) dotyczący tego systemu? Od 1997 roku trochę czasu minęło, więc ufam, że jest. Jeśli tak, jak można wejść w posiadanie tego dokumentu? Z góry dziękuję za odpowiedź. Dodam tylko, że mnie osobiście z czystej ciekawości interesuje głównie mechanika no i oczywiście odpowiedź na pytanie postawione już przez Dobro:
...czym tak właściwie różni się ten system od innych Heroic Fantasy? (Poza rasami i profesjami i oczywiście światem)
Jakaś w miarę krótka definicja, która zmusiłby mnie do jak najszybszego sięgnięcia po ten system.

Awatar użytkownika
Sigil
Reactions:
Posty: 1972
Rejestracja: 08 stycznia 2015, 20:11
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Post autor: Sigil » 11 sierpnia 2015, 23:58

Czegoj - ilość plików pdf po wydrukowaniu zajmuje mi trzy wielkie segregatory. I to bez opisu świata... Na razie jednak nie puszczam tego w eter. Może to się zmieni gdy poprowadzę tą przygodę... Myślę, że za jakiś czas pewnie wrzucę to na sieć. Ale potrzebuję map i rysunków ras (a mój grafik ma poważne opóźnienie).


Hmm, Dobro - odpowiadajac na Twoje pytanie, muszę powiedzieć, że oczywiście światem (wiem, wiem, nie o to Ci chodziło). A rozszerzając to zagadnienie:

Aby opisać czym DrecarE się różni od innych systemów, należy najpierw napisać czym jest Heroic Fantasy w tym ujęciu, w którym używam tego terminu. I zastanowić się, co jest kluczowe dla tej konwencji?

Myślę, że o HF możemy mówić nie wtedy, gdy jakiś system zapewnia boskie moce, czy epickie poziomy postaci. A także nie wtedy gdy pojawia się w nim rozwinięta magia czy też inne fantazyjne elementy. Sądzę, że kluczem jest tutaj raczej istnienie konfliktu pomiędzy jakimś "dobrem" a jakimś "złem". Konfliktu o charakterze kosmologicznym, którego istnienie nadaje sens działaniom postaci i determinuje je. Tego rodzaju sytuację mamy we wszystkich światach prawdziwego Heroica: we Władcy Pierścieni, w Sadze o Amberze, w Świecie Czarownic i w Conanie.

Tutaj także pojawia się tego rodzaju konflikt, zachodzi on jednak na dwóch rożnych płaszczyznach. Po pierwsze jest to klasyczny konflikt walki Światła i Ciemności, który ożywia świat i jest dla niego impulsem do rozwoju. Bogowie wyzwolili się spod władzy Bezimiennego (który stanowił pierwotne bóstwo, które wyśniło cała rzeczywistość wraz z bogami) zabijając go. Czyn ten sprawił, że stracili własna spójność i ich archetypy wyłoniły ich przeciwieństwa: Bogowie Światła mają więc swoje cienie w postaci Bóstw Ciemności. Te ostatnie zaś są tak szalone i okrutne, jak tylko umiesz sobie wyobrazić...

Druga płaszczyzna konfliktu kosmologicznego przebiega na poziomie Istnienie - Pustka. Otóż świat DrecarE kilkaset lat temu nawiedził potężny kataklizm magiczny, jakim było otwarcie Wrót Neit-Shu (Bramy do Międzywymiarowej Pustki, która rozdarła rzeczywistość). Zniszczyła ona dużą część świata, zmieniając go literalnie w nicość. Jedynie połączone siły Światła i Ciemności były w stanie zatrzymać ten proces i zapieczętować Bramę. Wrót jednak nie udało się zniszczyć, tak więc potencjalnie światu wciąż zagraża kolejna katastrofa...

Istoty pustki są przeciwieństwem istnienia, są jakby nie-bytem, który niszczy dusze. Ich pojawienie się przeraża zarówno tych którzy służą Światłu jak i tych, któzy wybrali Mrok. Być może bowiem Bogowie Ciemności chcą uczynić z DrecarE piekło, niemniej chcą by to piekło istniało, a nie rozpadło się w niebyt...


Kolejny element jaki mógłbym wymienić to drobiazgowość w budowie świata i logika, której się trzymam. Często niezwykle denerwowało mnie, że wiele systemów fantasy ma po prostu płytkie założenia, np. nie zakładają wymiany kulturowej między rasami, czy też ewolucji religijnej. Brak w nich czasami uzasadnień dla istnienia niektórych profesji, np Kapłana - który w D&D jest osobą rzucającą wspomagające czary na drużynę... I niewiele ponadto. jego kapłaństwo (będące rpzecież funkcją społeczną) nie istnieje praktycznie poza zestawem zaklęć i zdolnością Odpędzania Nieumarłych...
Tworząc DrecarE starałem się więc uwzględnić wszystkie te rzeczy. A ponieważ we własnym zakresie studiuję kulturoznawstwo, mitologie, religioznawstwo i etnologię, było to zadanie dość ciekawe i inspirujące. Wykreowałem więc świat, który potencjalnie mógłby istnieć - wraz ze wszystkimi zależnościami, jakie mogą się w nim pojawić (dlatego tak trudno mi go opisać). Opisałem panteony bóstw w oparciu o archetypy - tak, że stanowią one całościową wizję religijną i kosmologiczną. Stworzyłem kultury nie na zasadzie kopii (jedynie chyba Nardlens są trochę na wzór Wikingów, ale to dlatego, że mam słabość do Wikingów. Wybaczcie mi.), lecz tworzyłem je uwzględniając psychikę ras, środowisko naturalne i uwarunkowania terenu, a także kontakty handlowe i inne. Tak, by każdy lud miał swój odmienny charakter. Oczywiście, jest tu jeszcze wiele do zrobienia i wciąż pracuję nad tym, ale cóż... Wielu graczy twierdzi, że czasami za bardzo wchodzę w szczegóły. Może mają rację (ostatnio zastanawiałem się nad rodzajem gleb na Kontynencie Środka i związanych z tym upraw roślin :P)

Poza tym w świecie jest sporo magii. I nie jest to tylko Magia Adeptów, służąca do rzucania kuli ognistej czy burzy gradowej, ale także zwykła codzienna magia. Jeśli bowiem istniałaby kultura mająca dostęp do takiej mocy, wykorzystałaby ją nie tylko w walce, ale i do tego, by się jej lepiej żyło. Tak więc istnienie mioteł, które same zamiatają, runicznych lodówek, świecących kryształów czy podgrzewających jedzenie garnków, jest na porządku dziennym. Poza tym jak mówiłem, prawie każdy włada tutaj prostym Czarostwem, więc nie jest to sprawa obca społeczeństwu.

Technologia także nie jest przeciwna magii, lecz wchodzi z nią w bardzo ścisły związek. Po co bowiem budować silnik na benzynę, gdy można zasilać go za pomocą żywiołaka ognia? Sposób o wiele tańszy i efektywniejszy. Nie wymaga niszczenia środowiska ani budowania rafinerii, prawda? W świecie, w którym każdy jest duchowo związany z jakimś żywiołem niszczenie zasobów naturalnych spowodowałoby sprzeciw większości istot.

Ciekawą rzeczą jest także to, iż poziom świata materialnego, jest tylko jedną płaszczyzną w DrecarE. Obok niego bowiem istnieje tzw. Astral, który stanowi królestwo snów i duchów. Daje to bardzo szerokie możliwości budowania przygód. A także sprawia, że pojawia się tu kilka interesujących profesji, związanych tylko ze światem Astrlanym, jak np: Mag Astralny, Stuha (Wojownik Astralny), czy Astroinformatyk.

Jeśli chodzi o sam bestiariusz, napotkać tutaj można wiele elementów baśniowych, mitycznych i folklorystycznych. Obficie czerpałem tutaj z rodzimych wierzeń w ich najmniej oswojonej i popularnej formie. ;) Dlatego też np. Południca pojawia się jako widmo o żelaznych zębach, które rozszarpuje dzieci i sprowadza gorączkę na chłopów pracujących w polu... Przy czym jednak całość nie jest siermiężna (jak niektóre systemy silące się na "polskość za wszelką cenę"), lecz trzyma nastrój. Starałem się bardzo by brakło tu słomy wystającej z butów, a raczej by pojawił się klimat niedopowiedzenia, tajemnicy i marzenia sennego. Myślę, że dodanie tego rodzaju stworzeń do bestiariusza (pełnego także standardowych goblinów i Węży Morskich) dodaje DrecarE unikalnego klimatu.

Cóż jeszcze mógłbym napisać... DrecarE jest bardzo rozległe i można w nim tak naprawdę prowadzić przygody w wielu konwencjach. Często ma bardzo baśniowy klimat, ale nadaje się także do prowadzenia sesji grozy, czy nawet nieco w klimacie SF (w końcu istnieją tutaj Bramy Międzywymiarowe i zaawansowana technologia). Można tutaj prowadzić klasyczne przygody fantasy (idziemy zabić potwora) jak i przygody szpiegowskie czy bardziej mistyczne (w Astralu). Wszystko zależy od doboru drużyny i klimatu, jaki podoba się graczom.

To chyba tyle, jeśli o ten temat chodzi. Choć może przyjdzie mi coś jeszcze do głowy z czasem...
Dziękuję generalnie za pytania i cieszę się, że system spotkał się z waszym zainteresowaniem. :)
Ostatnio zmieniony 12 sierpnia 2015, 00:08 przez Sigil, łącznie zmieniany 1 raz.
[center]No beast so fierce but knows some touch of pity. But I know none, and therefore am no beast.[/center]

Hel
Reactions:
Posty: 54
Rejestracja: 08 sierpnia 2015, 14:11

Post autor: Hel » 12 sierpnia 2015, 00:09

[offtopic]Keth dzięki za miłe przyjęcie. Uświadomiłeś mi, że chyba powinnam się też ze wszystkimi przywitać ;P Więc z opóźnieniem, ale witam wszystkich na tym forum;)[/offtopic]
Ostatnio zmieniony 12 sierpnia 2015, 00:15 przez Hel, łącznie zmieniany 1 raz.

TatTvamAsi
Reactions:
Posty: 423
Rejestracja: 08 sierpnia 2015, 14:54
Been thanked: 3 times

Post autor: TatTvamAsi » 12 sierpnia 2015, 00:35

Miałam również okazję grać w ten system, jak i nawet prowadzić kilka przygód w ramach nauki bycia mistrzem gry. Znacznym plusem jest wszechstronność tego systemu - co pozwala na tworzenie/uczestniczenie w przygodach w całkowicie różnym klimacie np. grozy. Można znaleźć się w różnych krainach, całkowicie odmiennych w charakterze - począwszy od różnych lądów o zupełnie innej kulturze, klimacie itd. poprzez krainy snów. Raz nawet wraz z drużyną, moja postać znalazła się w innym świecie - opartym głównie na technice.

Awatar użytkownika
czegoj
Site Admin
Reactions:
Posty: 3837
Rejestracja: 18 listopada 2008, 23:34
Has thanked: 5 times
Been thanked: 10 times
Kontakt:

Post autor: czegoj » 12 sierpnia 2015, 00:42

No dobra rozumiem, że świat jest fajny, ale go nie poznam bo jest w trzech dużych segregatorach (kurka gdzieś już słyszałem coś podobnego, ale może się mylę - przepraszam ale nie mogłem się powstrzymać:(), a przynajmniej będę miał szansę poznać mechanikę, czy to również jest na razie niemożliwe?

P.S. Spieszę również powitać Panie w naszym gronie i bardzo się raduję, że zaczynają zabierać głos. Za co chyba wypada podziękować głownie lightstormowi co aktualnie czynię.:/uklon
Ostatnio zmieniony 12 sierpnia 2015, 00:48 przez czegoj, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Sigil
Reactions:
Posty: 1972
Rejestracja: 08 stycznia 2015, 20:11
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Post autor: Sigil » 12 sierpnia 2015, 00:50

OK, trochę grafiki do ras, aby łatwiej było to sobie wyobrazić (grafika pożyczona z netu, tylko w celu unaocznienia, jak kto wygląda):

Wylkołek:
[center]Obrazek[/center]

Krasnolud Zimowy:
[center]Obrazek[/center]

Gnom:
[center]Obrazek[/center]

Nardlens:
[center]Obrazek[/center]

Alfr:
[center]Obrazek[/center]


Czegoj, ja robię co mogę - ostatnie półtorej roku spisywałem mechanikę w PDF. Teraz pewnie się zabiorę prędzej czy później za ten opis świata, ale... Chciałem chwilę odpocząć po prostu. Niemniej nie martw się, kiedyś na pewno to zobaczysz. Mam nadzieję, że wcześniej, niż później. ;)

A co do mechaniki, jest naprawdę prosta. Oaprta o dziewięć współczynników plus umiejętności. Walka oparta o PA (Premię Ataku) - PO (Premia Obrony). I wszystko na procentowym teście (rzucasz k100). Oczywiście możesz dodawać i odejmować modyfikatory. Uzyskanie przewagi równej 10 nazywa się przebiciem. Trzy przebicia to pełen sukces, jedno - marginalny a pięć - wyjątkowy.
Poza tym jeśli na kości wyrzucisz 01-05 to masz zawsze krytyczny sukces, a 95-100 pech (jak mi przykro).

Obrażenia rzuca się za to rożnymi kostkami, choć podstawową kością jest K8 (obrażenia miecza długiego). Do broni dodajesz modyfikator liczony z Siły Fizycznej. Czary też zdają różne poziomy obrażeń (różne kości) + Punkty Mistrzostw (czyli to jak dobrze bohater włada danym żywiołem). Jak widzisz to wszystko jest dość klarowne. W sumie przetestowałem tutaj już wiele rożnych rozwiązań i ta teraz podoba mi się najbardziej. Są jasne i pozwalają szybko określić efekty działań.

Ja to wszystko gdzieś wrzucę za jakiś czas - jak tylko skończę poprawiać szczegóły. Tzn jeszcze w tym roku mam nadzieję, że się to pojawi na sieci. Więc proszę, cierpliwości nieco. Ciężko się pisze system gdy samemu się stuka w klawiaturę i nikt Ci w tym nie pomaga. /-/
Ostatnio zmieniony 12 sierpnia 2015, 01:03 przez Sigil, łącznie zmieniany 1 raz.
[center]No beast so fierce but knows some touch of pity. But I know none, and therefore am no beast.[/center]

Awatar użytkownika
czegoj
Site Admin
Reactions:
Posty: 3837
Rejestracja: 18 listopada 2008, 23:34
Has thanked: 5 times
Been thanked: 10 times
Kontakt:

Post autor: czegoj » 12 sierpnia 2015, 01:05

Spoko. Myślałem, że da się to zwyczajnie przeczytać i wyrobić zdanie, ale skoro to wszystko jeszcze w pieluszkach to nie zawracam głowy. Życzę przyjemnego grania i tworzenia kolejnego fajnego świata.

P.S. Ciężko jest pomagać nie znając szczegółów, a przy rozwiązaniach sieciowych nie trzeba wcale siedzieć samemu i poprawiać, wystarczy wciągnąć ludzi i zaciekawić a chętni sami się znajdą.

Edyta:
Już widzę pierwszą niesprawiedliwość w mechanice (a jeszcze jej nie znam)
Poza tym jeśli na kości wyrzucisz 01-05 to masz zawsze krytyczny sukces, a 95-100 pech (jak mi przykro).
Dlaczego jest większa szansa na pecha niż na krytyczny sukces - albo 1-5 i 96-100, albo 1-6 i 95-100?
Ostatnio zmieniony 12 sierpnia 2015, 01:13 przez czegoj, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Sigil
Reactions:
Posty: 1972
Rejestracja: 08 stycznia 2015, 20:11
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Post autor: Sigil » 12 sierpnia 2015, 01:19

Przepraszam, mój błąd, bo późna godzina i upał mnie dziś zniszczył. Pomyliłem się i źle napisałem. 96-100 to pech, oczywiście.

Poza tym mam niecny plan by w opis świata wrobić innych MG, bo sam się nie wyrobię. Mogliby zrobić opis ogólny a ja bym dodał szczegóły jedynie - lub aż... Zależy jak na to spojrzeć. ;)
[center]No beast so fierce but knows some touch of pity. But I know none, and therefore am no beast.[/center]

avnar
Reactions:
Posty: 1137
Rejestracja: 29 kwietnia 2009, 20:39
Has thanked: 2 times
Been thanked: 6 times

Post autor: avnar » 12 sierpnia 2015, 10:35

Witam. Pbfem nie jestem zainteresowany ale świata mi się podoba. Nie będę się pytał czym ten świat się różni od innych Heroic Fantasy bo nie lubię tego pytania. Z tego co opisałeś widać że masz przemyślaną wizję. Pod wieloma względami się bardzo podoba, inne (takie jak czworonożne i ptakopodobne rasy) nie bardzo. Nie jest to jednak ważne. Fajnie że z czymś takimś wyskoczyłeś, wreszcie coś można innego poczytać, a może jeśli Ci się będzie chciało coś jeszcze wrzucić i zacząć dyskusję to z chęcią wrzucę trzy grosze.

Mecha też wygląda ciekawie, chciałbym przeczytać coś o niej więcej no i zobaczyć jak wygląda karta postaci. Interesuje mnie najbardziej mechanika walki wraz z opisem broni i zbroi. Sam ostatnio utknąłem na tym i nie mam jakich dobrych pomysłów, więc może jakaś ożywcza wizja by mi pomogła.

Awatar użytkownika
Sigil
Reactions:
Posty: 1972
Rejestracja: 08 stycznia 2015, 20:11
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Post autor: Sigil » 12 sierpnia 2015, 10:50

Mechanikę mam już opisaną, ale nie chcę jej wrzucać po kawałku to tu, to tam. Jak zrobię korektę i przejrzę jeszcze raz wszystko (tropiąc jakieś idiotyczne błędy, na które jestem wyjątkowo cięty) to wrzucę to na sieć i podam linka. Mam nadzieję, że uda mi się to zrobić we wrześniu jakoś, więc wszyscy zainteresowani będą mogli zaspokoić swoją ciekawość już niebawem. ;)

Opis świata chyba faktycznie będę musiał zacząć klecić... Ech, przeraża mnie to, bo wiem jak duża jest to ilość materiału. Chyba rzeczywiście zacznę od Torgeth i powoli popełznę dalej. W sumie w Torgeth jest najmniej do opisywania (dlatego wolałem wybrać na pierwszą przygodę do PBFa najprostszą krainę). Ile w końcu można pisać o śniegu i lodzie? ;)

Wyszedłem w końcu z tym systemem tutaj głownie dzięki mojej ekipie wsparcia. Ja sam raczej robiłem go zawsze po to by inni się dobrze bawili. Chyba mniej byłem zainteresowany reklamowaniem DrecarE czy wciąganiem nowych osób... Niemniej wielu graczy i MG uważa, że powinienem udostępnić system szerszym rzeszom czytelników, bo jest bardzo fajny. W sumie pewnie mają rację. Gdy zaproponowałem tutaj tego pbf-a nie byłem przygotowany na aż tak duże zainteresowanie... A tu niespodzianka. No cóż, to wiele zmienia w mym podejściu. No i motywuje by wreszcie zacząć opisywać ten świat. Chyba nie pozostaje mi nic innego, jak skończyć marudzić i wziąć się za to po prostu. :P

A kartę postaci wrzucę tutaj już niedługo. Obiecuję.
Ostatnio zmieniony 12 sierpnia 2015, 11:33 przez Sigil, łącznie zmieniany 1 raz.
[center]No beast so fierce but knows some touch of pity. But I know none, and therefore am no beast.[/center]

MrCzui
Reactions:
Posty: 157
Rejestracja: 08 września 2014, 13:17

Post autor: MrCzui » 12 sierpnia 2015, 12:08

We wrzesniu? Jaka wymagana częstotliwoć wpisów? Jeżeli są jakies wolne miejsca może byłbym mógł się wstępnie zadeklarować?

Awatar użytkownika
Sigil
Reactions:
Posty: 1972
Rejestracja: 08 stycznia 2015, 20:11
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Post autor: Sigil » 12 sierpnia 2015, 12:57

Jedno miejsce jeszcze jest dla chętnego, więc zapraszam serdecznie. :)

Co do częstotliwości - myślę, że można to ustalić. Przewiduję wstępnie jeden wpis na 2 - 3 dni. Choć pewnie czasami będzie częściej - a czasami rzadziej. Wiadomo, że to od sytuacji zależy i napięcia w scenariuszu. Poza tym jak pisałem, wolę by gracze robili obszerniejsze posty (aby sesja miała klimat) raz na jakiś czas, niż jednozdaniowe pięć razy dziennie. ;)

Więc jeśli jesteś zainteresowany daj mi znać jaki koncept postaci by Ci odpowiadał? Adeptów jest już dwóch, więc wolałbym jakąś inną klasę.
Ostatnio zmieniony 12 sierpnia 2015, 13:03 przez Sigil, łącznie zmieniany 1 raz.
[center]No beast so fierce but knows some touch of pity. But I know none, and therefore am no beast.[/center]

MrCzui
Reactions:
Posty: 157
Rejestracja: 08 września 2014, 13:17

Post autor: MrCzui » 12 sierpnia 2015, 13:12

Dobra, dam znać jak wszystko dokładnie doczytam. Dzięki!

Awatar użytkownika
czegoj
Site Admin
Reactions:
Posty: 3837
Rejestracja: 18 listopada 2008, 23:34
Has thanked: 5 times
Been thanked: 10 times
Kontakt:

Post autor: czegoj » 12 sierpnia 2015, 13:14

Sigil jeśli faktycznie oczekujesz pomocy to proponuję wrzucenie całości tekstu w google docka i umieszczenie go w sieci z możliwością komentowania (bez edycji). Podajesz wtedy link i masz darmowych korektorów-czytaczy. Nic Ci nikt nie popsują bo bez Ciebie nie ma możliwości zmiany tekstu. Także masz pełną niezależność i każdy sam może Ci pomóc na ile będzie miał ochotę. Jeśli natomiast boisz się i chcesz mieć tylko zaufane grono czytaczy-korektorów to dajesz takiego docka z uprawnieniami i masz to samo tylko, że sprawdzają i czytają tekst Ci których wybierzesz.

Radzę skorzystać z tej opcji zwłaszcza, że tutaj jest sporo tęgich głów i spore moce przerobowe. Jeśli będzie potrzebne oddzielne forum np. na wewnętrzne konsultacje też mogę wykroić taki kawałek z portalu dla Was. Teraz wszystko zależy od Ciebie, avnar już dał głos, ja z chęcią też bym się przyjrzał zwłaszcza, że jest tu kilka smaczków, które osobiście mi bardzo pasują np. magia użytkowa, zdaje się że zainteresował się Suriel. Pewnie jeszcze kilka osób byłoby zainteresowanych, aż grzech nie skorzystać.

Awatar użytkownika
Sigil
Reactions:
Posty: 1972
Rejestracja: 08 stycznia 2015, 20:11
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Post autor: Sigil » 12 sierpnia 2015, 13:38

Dziękuję Czegoj za możliwości założenia tego rodzaju oddzielnego forum. Myślę, że byłoby to dobre i na pewno to rozważę. Ciekawie jest w końcu podyskutować i wymienić się pomysłami. :)

Ja mam serwer na który zamierzam wrzucić materiały, jak już je poukładam. Czekam głownie na te mapki i korektę. Szkice map już od dawna istnieją, ale chodzi o to by je przerobić na jakąś bardziej estetyczną wersję, bo w tej chwili mam tylko tą, którą sam rysowałem mając 19 lat... :P

Nie potrzebuję pomocy z samym tworzeniem świata etc. Raczej po prostu czegoś na zasadzie burzy mózgów może - co dostarczałoby mi inspiracji i pomysłów. Co do światotworzenia to pracuję z ekipą, która zna DrecarE od lat i rozumie jego specyfikę. A to dla mnie bardzo ważne. Charakter tego świata jest bowiem niepowtarzalny i nie chcę go stracić - często zaś gdy zbyt wiele osób bierze się za robienie czegoś, cała idea się rozmywa. Nie chcę by coś takiego się tutaj stało.

Zwykle robię tak, że gdy widzę, że ktoś chce się włączyć i pomóc, rozmawiam z nim po prostu i wymieniamy się uwagami etc. Jeśli widzę, że łapie idee i klimat, zwykle daję mu coś do zrobienia: np. kawałek bestiariusza, opis bóstwa, zwyczajów, zaklęć czarostwa etc. Dużo tutaj dodali: Zapałki Chaosu i Lightstorm. Jeśli zaś mamy jakąś zagwozdkę, zwykle siadamy i gadamy jak to rozwiązać: testujemy później najróżniejsze opcje, aż dojdziemy do tej najlepszej.

Generalnie więc DrecarE rozwija się przez lata dzięki fanom i zawsze z uwagą słucham, co mają do powiedzenia. Jednak z drugiej strony sam przesiewam to z uwagi na konwencję, klimat i spójność świata, nie chcę bowiem by zrobił się z tego eklektyczny śmietnik. Co jak sądzę jest chyba zrozumiałe. ;)

Pomocy potrzebuję raczej z grafiką, ze spisywaniem rzeczy, które już są stworzone (np. geografii czy bestiariusza), ewentualnie z korektą (wiadomo co kilka par oczu, to nie jedna), więc raczej po prostu z wykonaniem konkretnej pracy. Wiem, że Wy nie znacie systemu i dla was jest czymś nowym, ale on istnieje już wiele lat i większość po prostu jest zrobiona i przetestowana. Nie mam z tym problemu. Raczej z faktem, że doba ma tylko 24 h, a pisanie sporo czasu zajmuje. :P
[center]No beast so fierce but knows some touch of pity. But I know none, and therefore am no beast.[/center]

ODPOWIEDZ