Armie - struktura, rangi, żołd

Mrufon
Reactions:
Posty: 2579
Rejestracja: 18 stycznia 2009, 19:17
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Post autor: Mrufon » 20 lipca 2011, 15:11

W skład armii w systemie feudalnym wchodzili kombatanci dzierżący ziemię na prawie rycerskim. Z tytułu tego prawa musieli odbywać służbę wojskową u suwerena. To jest ponadświatowe rozwiązanie. W powieściach fantasy tak jest i w historii było właśnie tak. Rycerstwu towarzyszyły poczty rycerskie i oddziały ich z kolei wasali. I tak w dół hierarchii feudalnej.
Kolejnym elementem armii były kontyngenty miejskie i wojska zawodowe, najemne.

W wojsku feudalnym, rycerskim nie widziałbym stopni, bo nie jest to armia zawodowa. najwyżej rycerze zebrani są w chorągwie ziemskie, nad którymi stoi chorąży.

Natomiast wojsko zawodowe - o tu będzie hierarchia i stopnie, jak najbardziej.
Najprostszy i fajny jest system częściowo recepowany od Rzymian - dekurion (lub jak kto woli dziesiętnik), setnik (lub centurion). Sotnie mogą być zebrane w manipuły czy kohorty - nad nimi... rotmistrz?? Potem legion i marszałek ma jego czele, czy jakoś inaczej.

avnar
Reactions:
Posty: 1137
Rejestracja: 29 kwietnia 2009, 20:39
Has thanked: 2 times
Been thanked: 6 times

Post autor: avnar » 20 lipca 2011, 17:09

No to już Keth to opisał dla legionów orków. A teraz chciał inny system dla Osmundu.

Mrufon
Reactions:
Posty: 2579
Rejestracja: 18 stycznia 2009, 19:17
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Post autor: Mrufon » 20 lipca 2011, 17:42

A to przepraszam :)

PIECHOTA:
1. Kombatant - 1 żołnierz
2. Dziesiątka - 10 żołnierzy
3. 60-100 żołnierzy - kompania - dowódca kompan
4. ... ?

KONNICA
1. Towarzysz albo Pancerny - 1 żołnierz
2. Kopia - 3-6 żołnierzy (zwykle rycerz + pocztowi)
3. Szwadron (lekka kawaleria) - 60-120 - dowódca rotmistrz, i hufiec - 60-120 (ciężka jazda) - dowódca...? ( :| )
4. Eskadra - do 5 szwadronów lub Huf - do 5 hufców
5. ??

Nad resztą musiałbym się dłużej zastanowić...

Awatar użytkownika
Keth
Reactions:
Posty: 12615
Rejestracja: 07 kwietnia 2009, 20:37
Has thanked: 138 times
Been thanked: 84 times
Kontakt:

Post autor: Keth » 09 września 2011, 15:41

Chciałbym odświeżyć nieco temat i poznać Wasze wyobrażenie na temat reptilliońskiej milicji na Walgarze. W ramach katańskich restrykcji nie wolno reptillionom budować floty, wydaje się zatem, że nie mogą też tworzyć zorganizowanej armii (obowiązki militarne przechodzą tu na garnizony hyrtanów).

Jakie Waszym zdaniem formacje powinny być na Walgarze zabronione? (na mocy katańskich dekretów). Oddziały strzeleckie? Ciężkie rycerstwo? Co byłoby dopuszczalne? Lekkozbrojna milicja z dostępem wyłącznie do włóczni? Toporomiecze jako broń wyłącznie dla tych zasłużonych wobec hyrtanów? (w ramach niszczenia wielowiekowego przywiązania do tradycji).

Inne propozycje?

Shadowrunner
Reactions:
Posty: 263
Rejestracja: 24 stycznia 2009, 18:27

Post autor: Shadowrunner » 09 września 2011, 23:27

Moim zdanie mogli by ich np. upokorzyć i pozwalać walczyć tylko pazurami - jeśli dobrze pamiętam tylko reptylioński plebs zwykł walczyć w ten sposób i byłaby to spora obelga dla reptków. Tylko teraz pytanie: czy Katan aby na pewno upokarzałby ich?
"-Kat An!!! - najg?o?niej jak mog?a, sykn??a ci??arna orczyca.
-Kacie! Jeszcze raz spróbujesz mnie podgryza?! - doda?a uderzaj?c wielk? niczym bochen chleba pi??ci? w swój nabrzmia?y brzuch."
[sic!]

Awatar użytkownika
Keth
Reactions:
Posty: 12615
Rejestracja: 07 kwietnia 2009, 20:37
Has thanked: 138 times
Been thanked: 84 times
Kontakt:

Post autor: Keth » 09 września 2011, 23:41

Tyle, że w szyndlerowskim wyobrażeniu świata reptillioni noszą normalną broń (vide tan Dorsz) - więc uznałbym, że wolno im posługiwać się indywidualnie normalnym orężem, za to nie mają prawa tworzyć organizacji militarnych. Ewentualnie dla zapewnienia bezpieczeństwa tam, gdzie nie zapuszczają się patrole hyrtanów reptillioni mogliby posiadać prawo do organizowania jaszczurzej milicji: niewielkich oddziałków lekkozbrojnej piechoty, np. do ochrony wybrzeża przed rajdami trytonów.

Inaczej sprawy mają się z konnicą, zwłaszcza ciężkim rycerstwem. I ktoś przypomni, czy reptillioni nadal mogą hodować antary? (bo coś mi się kojarzy, że chyba po przegranej wojnie im tego zabroniono).

Treant
Reactions:
Posty: 1867
Rejestracja: 05 stycznia 2009, 10:15

Post autor: Treant » 10 września 2011, 00:00

W przypadku reptillionów raczej trudno mówić o ciężkim rycerstwie - mogą nosić co najwyżej "lekko-średnie" (z maksymalnymi ograniczeniami ZR i SZ do 1/2) pancerze.
Reptillioni mogą hodować antary, jednak formacje kamiennej jazdy są raczej nieliczne.
Mój skromny dorobek jako gracza w PBF: http://www.krysztalyczasu.pl/nickpage.php?user=35

ODPOWIEDZ