Reedycja kryształów dla fanów
-
- Reactions:
- Posty: 12615
- Rejestracja: 07 kwietnia 2009, 20:37
- Has thanked: 138 times
- Been thanked: 84 times
- Kontakt:
Relacja przekopiowana z sieci, ze strony Błękitny Świt
22 lutego 2014 r. w krakowskiej Artetece, siedzibie klubu fantastyki Krakowskie Smoki, odbyło się spotkanie z Arturem Szyndlerem - autorem gry fabularnej Kryształy Czasu. Artur opowiedział nieco o przeszłości systemu oraz przedstawił plany na przyszłość. Spotkanie było rejestrowane audiowizualnie i zapewne za jakiś czas nagranie trafi do sieci. Poniżej zamieszczam skrótowo przedstawione przez Artura informacje na podstawie moich notatek (z małymi wyjątkami, jako że prosił, żeby pewnych informacji na razie nie udostępniać w Internecie, choć o plotkowaniu przy piwie nic nie wspominał...
Co było - z historii Kryształów Czasu
Gra mogła mieć inną nazwę (ta niestety nie padła) i dwóch autorów, jednak w wyniku kłótni o tytuł zostały Kryształy Czasu i jeden autor.
System był testowany (czy też raczej grany i poprawiany na podstawie uwag graczy) przez około 10 lat (przed publikacją w Magii i Mieczu) - dystrybucja odbywała się na konwentach na dyskietkach w plikach edytora TAG (zasady, bestiariusz, 600 podstawowych czarów, opis świata itp.). Tekst gry zajmował ponad 3700 stron.
Po wydaniu przez wydawnictwo MAG wersji książkowej Kryształów Czasu Artur Szyndler zaczął pisać nową grę zatytułowaną Alternatywna Rzeczywistość (niewydany; dwa lata testów, bardzo duża dokładność i złożoność mechaniki, określany przez autora jako "system biologiczny").
Wedle słów autora Kryształy Czasu były najpopularniejszą grą fabularną w Polsce - grało w nią 70% ogółu graczy, którzy często doskonale poradzili sobie potem w życiu dzięki opanowaniu wymagającej mechaniki gry.
Na spotkaniu padło trochę ciepłych słów pod adresem ludzi z www.krysztalyczasu.pl (prowadzą stronę, utrzymują grę przy życiu, wydają dodatki) oraz drugiej strony poświęconej KC, niestety niewymienionej z nazwy (jeśli ktoś zna, proszę o info).
Co będzie - przyszłość Kryształów Czasu
Wydana ma zostać pierwotna wersja systemu, zgodna z wizją autora; wydanie elektroniczne - rozważane są różne formy dystrybucji: jako samodzielny podręcznik lub dodatek do powieści (KC publikowane w odcinkach w Magii i Mieczu zostały napisane przez Artura Szyndlera, wydanie książkowe miało wielu autorów i nie jest zgodne z jego wizją; na temat konfliktu autora z wydawnictwem MAG można zapewne poczytać gdzieś indziej, tutaj nie będę przytaczał wypowiedzi ze spotkania - ciekawi sprawy na pewno coś wygrzebią w sieci lub poczekają na nagranie, o ile materiał nie zostanie wycięty; polecam także wywiad z Arturem Szyndlerem opublikowany na blogu Borejki: część 1 i część 2).
Trwają prace nad drugą edycją gry, która ma być wstecznie kompatybilna i być raczej rozszerzeniem bądź nakładką: ma mieć przystępniej napisane zasady (trzy stopnie: dla początkujących, średniozaawansowanych i dla weteranów);
Świat będzie dokładniej opisany, w tym obszary, które nie doczekały się obszerniejszej lub żadnej prezentacji (np. Archipelag Pajęczy, gdzie wśród potężnych, rozpiętych nad wodami pajęczyn uwięzione są meteory, na których powstają zamki; okręt "basztowiec", wypełniony specjalnym gazem i umagiczniony, niosący na pokładzie kamienną fortecę); potwory będą obszernie opisane;
Dla graczy dostępne będzie 100 ras (10 ras głównych, każda ma 10 podtypów) i 25 profesji (w tym nowe, np. demoniczny rycerz); nowa edycja ma nie ingerować w żaden sposób w materiały fanowskie, tzn. nie będzie rozwijać świata gry w przyszłość względem pierwszej edycji;
Będzie można grać martwakami, zmiennokształtnymi (kotołaki, wilkołaki itp.);
jest planowane wsparcie programistyczne - są już gotowe dwie aplikacje wspomagające rozgrywkę.
Będą nowe ilustracje Jarosława Musiała
Podręcznik zilustruje w sumie czterech grafików, wszyscy mają przykazane, by wzorować się na rysunkach Jarosława Musiała.
Część ilustracji będzie kolorowa.
Nowa mapa Ochrii (tak naprawdę rozbudowana stara mapa), ukazująca m.in lądolód oraz olbrzymie tereny pustynne.
Przygotowania do reanimacji KC trwają długo z różnych powodów, m.in. autor czeka, aż zostaną skończone ilustracje oraz pierwsze trzy części cyklu powieści); druga edycja zostanie wydana razem z pierwszym tomem beletrystyki.
Kto wyda - nie podano takiej informacji (aczkolwiek obecność na spotkaniu pewnego krakowskiego wydawcy może co nieco sugerować ).
Projekt jest planowany z rozmachem: RPG, powieści, planszówki, karcianki, udzielanie licencji dla chętnych do wydawania produktów spod szyldu KC (autor porównał to do gwiezdnowojennego expanded universe - wielu autorów poruszających się w obrębie jednego świata; utwory i produkty byłyby zatwierdzanie przez Artura Szyndlera).
Ponieważ opis świata gry zostanie mocno rozbudowany, informacje znajdą się w planowanym cyklu powieści: będzie 13 tomów, w tym przynajmniej kilka podzielonych na dwie części (tom pierwszy to około 1200 stron, 180 rozdziałów); każdy tom będzie opisywał kolejny etap z życia Katana i podbijanie kolejnych archipelagów, wędrówkę przez Labirynt Śmierci itp.; na kartach powieści pojawi się drużyna 25 głównych bohaterów (o poziomach 10-20, dwuprofesyjnych, tylko jeden z nich będzie człowiekiem); w pierwszym tomie ma się pojawić lub zostać wspomniane 600 potworów; opisy kultur i historii poszczególnych archipelagów zostaną przedstawione w formie wierszowanych sag śpiewanych przez bardów; każda z 10 opowieści będzie odpowiednio stylizowana w zależności od opiewanej kultury.
Obecnie autor jest bliski ukończenia pierwszej części drugiego tomu (wewnętrzni recenzenci oceniają materiał powieściowy bardzo wysoko);
wedle autora powieści są pełne akcji, skierowane zarówno do fanów gry, miłośników fantasy, jak i osób zupełnie niezaznajomionych z fantastyką (takowe znalazły się w gronie wewnętrznych recenzentów); z ciekawostek i rzadko (lub wcale) spotykanych elementów mają być nie tylko gwałtowne i częste zwroty akcji, lecz także wplecione w treść opisy charakterystycznych elementów świata oraz inne, nietypowe pomysły i rozwiązania (jak np siedemnastrostronicowy opis elfiego tańca lub ciągnący się przez siedem rozdziałów pojedynek); w planach jest także wydanie powieści w tłumaczeniu na język angielski.
Połączony z 23.02.2014 16:35:48:
22 lutego 2014 r. w krakowskiej Artetece, siedzibie klubu fantastyki Krakowskie Smoki, odbyło się spotkanie z Arturem Szyndlerem - autorem gry fabularnej Kryształy Czasu. Artur opowiedział nieco o przeszłości systemu oraz przedstawił plany na przyszłość. Spotkanie było rejestrowane audiowizualnie i zapewne za jakiś czas nagranie trafi do sieci. Poniżej zamieszczam skrótowo przedstawione przez Artura informacje na podstawie moich notatek (z małymi wyjątkami, jako że prosił, żeby pewnych informacji na razie nie udostępniać w Internecie, choć o plotkowaniu przy piwie nic nie wspominał...
Co było - z historii Kryształów Czasu
Gra mogła mieć inną nazwę (ta niestety nie padła) i dwóch autorów, jednak w wyniku kłótni o tytuł zostały Kryształy Czasu i jeden autor.
System był testowany (czy też raczej grany i poprawiany na podstawie uwag graczy) przez około 10 lat (przed publikacją w Magii i Mieczu) - dystrybucja odbywała się na konwentach na dyskietkach w plikach edytora TAG (zasady, bestiariusz, 600 podstawowych czarów, opis świata itp.). Tekst gry zajmował ponad 3700 stron.
Po wydaniu przez wydawnictwo MAG wersji książkowej Kryształów Czasu Artur Szyndler zaczął pisać nową grę zatytułowaną Alternatywna Rzeczywistość (niewydany; dwa lata testów, bardzo duża dokładność i złożoność mechaniki, określany przez autora jako "system biologiczny").
Wedle słów autora Kryształy Czasu były najpopularniejszą grą fabularną w Polsce - grało w nią 70% ogółu graczy, którzy często doskonale poradzili sobie potem w życiu dzięki opanowaniu wymagającej mechaniki gry.
Na spotkaniu padło trochę ciepłych słów pod adresem ludzi z www.krysztalyczasu.pl (prowadzą stronę, utrzymują grę przy życiu, wydają dodatki) oraz drugiej strony poświęconej KC, niestety niewymienionej z nazwy (jeśli ktoś zna, proszę o info).
Co będzie - przyszłość Kryształów Czasu
Wydana ma zostać pierwotna wersja systemu, zgodna z wizją autora; wydanie elektroniczne - rozważane są różne formy dystrybucji: jako samodzielny podręcznik lub dodatek do powieści (KC publikowane w odcinkach w Magii i Mieczu zostały napisane przez Artura Szyndlera, wydanie książkowe miało wielu autorów i nie jest zgodne z jego wizją; na temat konfliktu autora z wydawnictwem MAG można zapewne poczytać gdzieś indziej, tutaj nie będę przytaczał wypowiedzi ze spotkania - ciekawi sprawy na pewno coś wygrzebią w sieci lub poczekają na nagranie, o ile materiał nie zostanie wycięty; polecam także wywiad z Arturem Szyndlerem opublikowany na blogu Borejki: część 1 i część 2).
Trwają prace nad drugą edycją gry, która ma być wstecznie kompatybilna i być raczej rozszerzeniem bądź nakładką: ma mieć przystępniej napisane zasady (trzy stopnie: dla początkujących, średniozaawansowanych i dla weteranów);
Świat będzie dokładniej opisany, w tym obszary, które nie doczekały się obszerniejszej lub żadnej prezentacji (np. Archipelag Pajęczy, gdzie wśród potężnych, rozpiętych nad wodami pajęczyn uwięzione są meteory, na których powstają zamki; okręt "basztowiec", wypełniony specjalnym gazem i umagiczniony, niosący na pokładzie kamienną fortecę); potwory będą obszernie opisane;
Dla graczy dostępne będzie 100 ras (10 ras głównych, każda ma 10 podtypów) i 25 profesji (w tym nowe, np. demoniczny rycerz); nowa edycja ma nie ingerować w żaden sposób w materiały fanowskie, tzn. nie będzie rozwijać świata gry w przyszłość względem pierwszej edycji;
Będzie można grać martwakami, zmiennokształtnymi (kotołaki, wilkołaki itp.);
jest planowane wsparcie programistyczne - są już gotowe dwie aplikacje wspomagające rozgrywkę.
Będą nowe ilustracje Jarosława Musiała
Podręcznik zilustruje w sumie czterech grafików, wszyscy mają przykazane, by wzorować się na rysunkach Jarosława Musiała.
Część ilustracji będzie kolorowa.
Nowa mapa Ochrii (tak naprawdę rozbudowana stara mapa), ukazująca m.in lądolód oraz olbrzymie tereny pustynne.
Przygotowania do reanimacji KC trwają długo z różnych powodów, m.in. autor czeka, aż zostaną skończone ilustracje oraz pierwsze trzy części cyklu powieści); druga edycja zostanie wydana razem z pierwszym tomem beletrystyki.
Kto wyda - nie podano takiej informacji (aczkolwiek obecność na spotkaniu pewnego krakowskiego wydawcy może co nieco sugerować ).
Projekt jest planowany z rozmachem: RPG, powieści, planszówki, karcianki, udzielanie licencji dla chętnych do wydawania produktów spod szyldu KC (autor porównał to do gwiezdnowojennego expanded universe - wielu autorów poruszających się w obrębie jednego świata; utwory i produkty byłyby zatwierdzanie przez Artura Szyndlera).
Ponieważ opis świata gry zostanie mocno rozbudowany, informacje znajdą się w planowanym cyklu powieści: będzie 13 tomów, w tym przynajmniej kilka podzielonych na dwie części (tom pierwszy to około 1200 stron, 180 rozdziałów); każdy tom będzie opisywał kolejny etap z życia Katana i podbijanie kolejnych archipelagów, wędrówkę przez Labirynt Śmierci itp.; na kartach powieści pojawi się drużyna 25 głównych bohaterów (o poziomach 10-20, dwuprofesyjnych, tylko jeden z nich będzie człowiekiem); w pierwszym tomie ma się pojawić lub zostać wspomniane 600 potworów; opisy kultur i historii poszczególnych archipelagów zostaną przedstawione w formie wierszowanych sag śpiewanych przez bardów; każda z 10 opowieści będzie odpowiednio stylizowana w zależności od opiewanej kultury.
Obecnie autor jest bliski ukończenia pierwszej części drugiego tomu (wewnętrzni recenzenci oceniają materiał powieściowy bardzo wysoko);
wedle autora powieści są pełne akcji, skierowane zarówno do fanów gry, miłośników fantasy, jak i osób zupełnie niezaznajomionych z fantastyką (takowe znalazły się w gronie wewnętrznych recenzentów); z ciekawostek i rzadko (lub wcale) spotykanych elementów mają być nie tylko gwałtowne i częste zwroty akcji, lecz także wplecione w treść opisy charakterystycznych elementów świata oraz inne, nietypowe pomysły i rozwiązania (jak np siedemnastrostronicowy opis elfiego tańca lub ciągnący się przez siedem rozdziałów pojedynek); w planach jest także wydanie powieści w tłumaczeniu na język angielski.
Połączony z 23.02.2014 16:35:48:
Jeszcze nawet nie spróbowałem sobie tego wyobrazić, a już czuję podniecone drżenie wszystkich członków!siedemnastrostronicowy opis elfiego tańca
Ostatnio zmieniony 23 lutego 2014, 16:35 przez Keth, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Reactions:
- Posty: 8334
- Rejestracja: 13 lipca 2011, 14:56
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Cóż w tyle lat od premiery KC można to było zrobić.
Bez zmiany mechaniki, a tej jak rozumiem nie będzie cienko to widzę.
Może ta wersja dla początkujących będzie sensowna, znaczy da się grać bez kalkulatora.
Rozbawiło mnie stwierdzenie, że skomplikowane zasady KC pomogły ludziom w poradzeniu sobie w dalszym życiu. Co za skromność.
Generalnie podobnie jak 8art uwierzę jak zobaczę Pdf z II-ą edycją.
Bez zmiany mechaniki, a tej jak rozumiem nie będzie cienko to widzę.
Może ta wersja dla początkujących będzie sensowna, znaczy da się grać bez kalkulatora.
Rozbawiło mnie stwierdzenie, że skomplikowane zasady KC pomogły ludziom w poradzeniu sobie w dalszym życiu. Co za skromność.
Generalnie podobnie jak 8art uwierzę jak zobaczę Pdf z II-ą edycją.
Ostatnio zmieniony 23 lutego 2014, 18:51 przez Araven, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Reactions:
- Posty: 49
- Rejestracja: 23 lutego 2014, 18:22
Witam wszystkich kolegów
Widzę że wszystko zdołaliście przekopiować z nagrania ze spotkania, więc ciesze się, że nie bede musiał to samo pisać, a miałem zamiar samemu zdać relację. Od teraz zamierzam być trochę bardziej otwarty na przekazywanie Wam informacji.
Dodam kilka wyjaśnień.
Odważyłem się pokazać to co pisałem przez ostatnie trzy lata, podczas wszystkich urlopów czy przerw chorobowych. Tak jak wcześniej było wspomniane robione były 3 rzeczy równolegle: archiwizowanie i przygotowywanie dla Was edycji oryginalnej (cześć podstawowa, jak pisał Czegoj, ukończona w 90%) , pisanie powieści w świecie KC, która pokaże świat taki jaki miałem w notatkach (dwie książki gotowe, korekta drugiej w toku). Trzecia rzecz, przygotowywanie edycji drugiej RPG jest spowolnione (35% części podstawowej), ale nie zaniechane. Jest zrobionych sporo działów, a wszystko robione jest tak, aby było kompatybilne z tym co znacie lub sami tworzycie. Nie będzie rewolucji, ani kompletnie nowego systemu).
Z chęcią spotkałbym się z Wami i pokazał jak wyglądają szczegóły. Jak wiecie dużo nie udzielam sie na forach .
Jeżeli ktoś chce zadać jakieś pytania, to jest kilka osób u Was (jak Czegoj) co mogą przekazać wam telefon do mnie lub Skypa i każdej niedzieli wszystko mogę spokojnie osobiście wytłumaczyć osobno.
Co do terminów, to nie jest to zależne ode mnie i jest bardzo skomplikowane, ale mam nadzieję, że najpóźniej koniec tego roku poznacie nie gruszki na wierzbie, a konkretne książki czy pliki.
Dziękuje za cierpliwość i że nadal zajmujecie się KC. To co dla Was przygotowuję jest dużo wieksze niż to co zrobiłem 30-20 lat temu. Z opinni testerów wynika, ze nie powinniście żałować...
Pozdrawiam
Artur S
PS. Aby znów pisac do Was zmieniłem nik na nowy.
Widzę że wszystko zdołaliście przekopiować z nagrania ze spotkania, więc ciesze się, że nie bede musiał to samo pisać, a miałem zamiar samemu zdać relację. Od teraz zamierzam być trochę bardziej otwarty na przekazywanie Wam informacji.
Dodam kilka wyjaśnień.
Odważyłem się pokazać to co pisałem przez ostatnie trzy lata, podczas wszystkich urlopów czy przerw chorobowych. Tak jak wcześniej było wspomniane robione były 3 rzeczy równolegle: archiwizowanie i przygotowywanie dla Was edycji oryginalnej (cześć podstawowa, jak pisał Czegoj, ukończona w 90%) , pisanie powieści w świecie KC, która pokaże świat taki jaki miałem w notatkach (dwie książki gotowe, korekta drugiej w toku). Trzecia rzecz, przygotowywanie edycji drugiej RPG jest spowolnione (35% części podstawowej), ale nie zaniechane. Jest zrobionych sporo działów, a wszystko robione jest tak, aby było kompatybilne z tym co znacie lub sami tworzycie. Nie będzie rewolucji, ani kompletnie nowego systemu).
Z chęcią spotkałbym się z Wami i pokazał jak wyglądają szczegóły. Jak wiecie dużo nie udzielam sie na forach .
Jeżeli ktoś chce zadać jakieś pytania, to jest kilka osób u Was (jak Czegoj) co mogą przekazać wam telefon do mnie lub Skypa i każdej niedzieli wszystko mogę spokojnie osobiście wytłumaczyć osobno.
Co do terminów, to nie jest to zależne ode mnie i jest bardzo skomplikowane, ale mam nadzieję, że najpóźniej koniec tego roku poznacie nie gruszki na wierzbie, a konkretne książki czy pliki.
Dziękuje za cierpliwość i że nadal zajmujecie się KC. To co dla Was przygotowuję jest dużo wieksze niż to co zrobiłem 30-20 lat temu. Z opinni testerów wynika, ze nie powinniście żałować...
Pozdrawiam
Artur S
PS. Aby znów pisac do Was zmieniłem nik na nowy.
-
- Site Admin
- Reactions:
- Posty: 3837
- Rejestracja: 18 listopada 2008, 23:34
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 10 times
- Kontakt:
Obszerniejszy wpis macie tutaj http://krakowskiesmoki.historiavita.pl/?p=149 Choć o samych KC niewiele.
Studio Mak powinno być dumne. Mam nadzieję, że chociaż trochę jest.
Archipelag pajęczy by Musiał
Dla tych co byli na pierwszym Kryształkonie. Kto jest kto? Znajdziecie swoich bohaterów?
I trochę humoru od borejki na koniec. Adrian dzięki
Studio Mak powinno być dumne. Mam nadzieję, że chociaż trochę jest.
Archipelag pajęczy by Musiał
Dla tych co byli na pierwszym Kryształkonie. Kto jest kto? Znajdziecie swoich bohaterów?
I trochę humoru od borejki na koniec. Adrian dzięki
Ostatnio zmieniony 23 lutego 2014, 20:17 przez czegoj, łącznie zmieniany 1 raz.
Z chęcią bym pomógł, ale dwójka dzieci ostatnio całkowicie zabiera mój czas, nie mam go nawet za wiele dla Królestw.
Zatem do grupy nie mam co dołączyć, z chęcią jednak przeczytam coście naskrobali i skomentuje.
EDIT:
Kurdę, przez was zacząłem myśleć o KC więcej niż zwykle a rozdział miał być zamknięty i zapieczętowany.
Postaram się jakoś pomóc, może nie wchodząc do grupy (czas, czas...) ale może będę mógł stworzyć coś w klimacie, np. pomagając jednemu z was. Jak się zabierzecie za sprawę to dajcie mi coś do roboty, powoli będę skrobał.
Zatem do grupy nie mam co dołączyć, z chęcią jednak przeczytam coście naskrobali i skomentuje.
EDIT:
Kurdę, przez was zacząłem myśleć o KC więcej niż zwykle a rozdział miał być zamknięty i zapieczętowany.
Postaram się jakoś pomóc, może nie wchodząc do grupy (czas, czas...) ale może będę mógł stworzyć coś w klimacie, np. pomagając jednemu z was. Jak się zabierzecie za sprawę to dajcie mi coś do roboty, powoli będę skrobał.
Ostatnio zmieniony 24 lutego 2014, 20:43 przez Salam, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Site Admin
- Reactions:
- Posty: 3837
- Rejestracja: 18 listopada 2008, 23:34
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 10 times
- Kontakt:
Spoko na razie musimy sami się ogarnąć. Liczę że do końca tego tygodnia powinniśmy ustalić co i jak. Na razie grupa zapoznaje się z materiałami. Salam wielkie dzięki za zainteresowanie.
Ostatnio zmieniony 24 lutego 2014, 22:01 przez czegoj, łącznie zmieniany 1 raz.