Zakładamy, że koń może się nauczyć x sztuczek, gdzie x to wynik formuły matematycznej i rzutu losowego bazującego na wartościach INT konia i MD/CH tresera?
Ja bym raczej założył że:
-koń może się nauczyć sztuczek w liczbie odpowiadającej wartości każdej pełnej 10 w jego MD (może być ew. każda pełna 20 w MD jeśli uważacie że 1/10 MD to za dużo)
- sztuczki Proste obejmują ogólną umiejętność która zajmuje normalną 10-tkę; raz wyuczona zdolność Sztuczki Proste pozwala na dodatkowy modyfikator przy teście INT ucznia +5 za każdą już kiedyś wyuczoną sztuczkę prostą; dotyczy to nauki tylko i wyłącznie Sztuczek Prostych.
- sztuczki szczegółowe, profesjonalne zajmują normalną 10-tkę MD każda jedna, raz naczuczona sztuczka zajmuje swoją "pojemność" w Mądrości, której nie można przeznaczyć na inne sztuczki; raz wyuczonej sztuczki nie można później zmienić na inną - chyba że użyje się potężnej magii wymazującej zwierzęciu pamięć całkowicie
- sztuczki wymagające skomplikowanych manewrów i szkolenia o wyższym poziomie trudności (wierzganie na sygnał, uczenie konia "tańcu"

) mogą zajmować 20 pkt. Mądrości zamiast 10 - reszta zasad taka sama jak w przypadku normalnych;
Tak że każdy wierzchowiec (nie zapominajmy że nie tylko konie mogą być wierzchowcami) może nauczyć się określonej ilości "pojemności sztuczkowej"
I teraz dopiero od umiejętności tresera i int wierzchowca zależy czy danej sztuczki się on nauczy.
Czas nauki to nie wiem ile można szkolić jedną sztuczkę: miesiąc? tydzień? 1k5 miesięcy? 1k5 tygodni?
Procedura:
- treser testuje 1/2 CH + 1/10 MD (zwierzęta dużo bardziej poważają Chasryzmę niż Mądrość - stąd treser musi skupić się na tym by zdominować swego pupila - tak by ten uznał go za "samca alfę w stadzie" - bez tego nie ma co marzyć o nauce - bo zwierze nie posłucha tresera którego nie uzna za swojego przewodnika lub starszego). Niepowodzenie oznacza że całą procedurę należy powtórzyć od początku a uczeń otrzymuje kumulatywny modyfikator -5 za każdą spartoloną próbę nauki przez tresera
- koń testuje swoją INT żeby przyswoić wiedzę - nieudany nie oznacza niemożliwości nauczenia się sztuczki ale np. dwukrotnie wydłuża czas nauki, po czym rzut należy powtórzyć z kumulatywnym modyfikatorem +10 aż do momentu wyuczenia konia
za sztuczki profesjonalne uczeń ma modyfikator zawsze -10
za sztuczki zaawansowane uczeń ma modyfikator zawsze - 20
- osoby posiadające odpowiednie zawody i umiejętności (wiecie jakie) mają prawo:
a) ominąć co drugi modyfikator ujemny porażki - oznacza to że modyfikatory nalicza się za każde dwa niepowodzenia a nie przy każdym nie powodzeniu (chodzi o ich własne testy, nie testy ucznia)
b ) doświadczony treser-specjalista potrafi zneutralizować, zmniejszyć wagę niepowodzenia porażki swego ucznia - oznacza to iż raz na każde szkolenie jego "uczeń" (czyli pradopodobnie MG który rzuca za zwierzaka) może przerzucić jeden nieudany test swojej nauki (test na INT)
c) skrócić czas trwania nauki o 10k5% (albo o więcej - jeśli np. korzystacie z zasad Zawodów Specjalistycznych i Mistrzowskich czy jak to się nazywało)
To oczywiście taka szkicowa propozycja
