DE - Kosmologia

Awatar użytkownika
Keth
Reactions:
Posty: 12615
Rejestracja: 07 kwietnia 2009, 20:37
Has thanked: 138 times
Been thanked: 84 times
Kontakt:

Post autor: Keth » 17 sierpnia 2015, 14:53

Jak się nazywa planeta, na której osadzony jest setting? Ile posiada satelitów? Czy na jej powierzchni istnieje rozwinięta astronomia / astrologia? Jakie znaczenie do gwiazd przywiązują różne nacje/gatunki? (wiem, że to bardzo szerokie pytanie, dlatego na początek poproszę o info względem narodów zamieszkujących Torgeth).

Awatar użytkownika
Sigil
Reactions:
Posty: 1972
Rejestracja: 08 stycznia 2015, 20:11
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Post autor: Sigil » 17 sierpnia 2015, 15:50

Myślę, że planeta się ogólnie nazywa po prostu Ziemią lub Światem. Większość ludów bowiem nie ma świadomości istnienia innych planet i nazywa sprawy w najprostszy możliwy sposób. Pewien Uczony Gnom określił to w ten sposób:

"Planeta, której geografię przedstawię w zarysie na kartach niniejszej księgi, nazwana została po prostu Światem. Nigdy bowiem nie było potrzeby nazywania jej innym mianem. Jej rozmiary nie zostały oficjalnie określone, jednak Orta Vitra i technicy zajmujący się badaniami kosmosu twierdzą, że jest ona bardzo duża. Zbyt duża, by pomieścić się w głowie gnoma, powiadają! Ha, cóż wiedzą oni o głowach gnomów? Niemniej ich słowa (jeśli oczyści się je z tej nieprofesjonalnej arogancji) dowodzą, że Świat jest całkiem spory. Jak na planetę oczywiście."

Jeśli zaś chodzi o rasy, które zdają sobie sprawę z szerszego, kosmicznego kontekstu istnienia, to zapewne każda z nich określa planetę inaczej. Mówię tutaj przede wszystkim o Gryfoniach (które dotarły tutaj ongiś na statkach kosmicznych, uciekając przed jakąś katastrofą, która zniszczyła ich dawny świat), Sutu (którzy mają bardzo zaawansowaną technologię), oraz Orta Vitra (którzy potrafią np. budować bramy do innych wymiarów). Idąc dalej tym tropem, zapewne w lekturach naukowych, związanych z tym tematem figuruje czasami terminologia przyjęta przez Orta Vitra (zarówno bowiem Gryfonie jak i Sutu są zbyt hermetyczną rasą by dzielić się swoją wiedzą z innymi). Ale znać ją będą jedynie nieliczni technicy i zwyczajny obywatel słysząc któreś z tych określeń nie będzie miał pojęcia czego ono dotyczy...

Orta Vitra najczęściej określają światy za pomocą Kodu Wymiaru (długiego ciągu liczb i kodów asci), planety zwykle też za pomocą liczb po prostu. W tym przypadku będzie to: 1XA-0001. Tak więc wciąż, nawet technicy nazywają tą planetę po prostu... Światem.

Świat ma dwóch satelitów: Księżyc (satelitę fizycznego), zwany przez Felidae Sillach, a przez Elfy Callan, oraz Oxan (satelitę astralnego), który widzą tylko istoty ze zdolnością Astralne Wejrzenie. Na niebie pojawia się także Czerwona Mgławica, widoczna mniej więcej przez jeden miesiąc w roku. W Drugiej Erze byłą ona widoczna przez wiele lat, jako Czerwona Gwiazda, której wpływ przyniósł nieszczęście i katastrofy. Teraz pozostała z niej jedynie mgławica, jednak miesiąc (ciemniec), w którym jest widoczna uważa się za przeklęty. Ma on także nieco nierówną ilość dni, co w powszechnej opinii także dowodzi jego podejrzanego charakteru. ;)

Gwiazdy w DrecarE nie wpływają na los, tak jak w naszym świecie - lecz kontrolują fluktuacje energii magicznej. Np Słońce odpowiada za energię życia, Księżyc włada zaświatami i światem snów (czyli generalnie Astralem), Oxan steruje pływami czystej energii magicznej, zaś Krwawa Mgławica wspomaga Moce Ciemności. Widoczność tych ciał niebieskich wywiera konkretne efekty na świat (np. Księżyc w czasie pełni sprawia, że każde lustro staje się bramą do Świata Snów, w czasie nowiu zaś na każdym skrzyżowaniu dróg otwiera się brama do zaświatów. Oczywiście, nie dzieje się to na planie fizycznym, jednak poprzez te przejścia może przejrzeć wiele duchów). Tak więc Astrologia skupia się na opisywaniu i określaniu tych wpływów. Aspekty planet i ich układ decydują bowiem o rodzaju rezonansu magicznego.

Felidae jedynie czczą ciała niebieskie, uważając je za widome objawienia swych bóstw. Dlatego też koty nie potrzebują świątyń ni kaplic, by być w kontakcie ze swymi duchowymi patronami - lecz spoglądają w niebo i modląc się, oddają cześć nieśmiertelnym mocom...
Ostatnio zmieniony 17 sierpnia 2015, 16:54 przez Sigil, łącznie zmieniany 1 raz.
[center]No beast so fierce but knows some touch of pity. But I know none, and therefore am no beast.[/center]

Fobetor
Reactions:
Posty: 106
Rejestracja: 24 marca 2016, 11:03

Post autor: Fobetor » 19 września 2017, 11:12

Witam
Gram kapłanem Dorana i pisze swój modlitewnik żeby mi lepiej było odgrywać swoją postać. Czytałem już "religie środka" i "ceremonie religijne" jednak nie daje mi to pewnej wiedzy gdzie moja postać po śmierci pójdzie i jak to będzie wyglądać?(a w modlitwach nie lęka się śmierci w boju). Czy mógłbyś mi nakreślić gdzie znajdę odpowiedź? Gdyż lekko się zagubiłem.

Awatar użytkownika
Sigil
Reactions:
Posty: 1972
Rejestracja: 08 stycznia 2015, 20:11
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Post autor: Sigil » 20 września 2017, 13:14

Jasne, już pospieszam z odpowiedzią. Aby zrozumieć geografię zaświatów, najlepiej jest przeczytać opis Świata Astralnego. Znajdziesz go pod linkiem:
Świat Astralny

Większość dusz trafia do Nawji. Jedynie dusze bohaterów i osób złożonych w ofierze bóstwom trafiają do Logir'tamar - Świata Ducha. Ci, którzy zostali szczególnie umiłowani przez bóstwa mogą się cieszyć ich obecnością w Puran. Pozostali spędzają czas w Świecie Bohaterów - Alnon. Artykuł, do którego zamieściłem link opisuje te wszystkie plany bardzo dokładnie, wraz z ich specyficznymi prawami i położeniem względem siebie.
[center]No beast so fierce but knows some touch of pity. But I know none, and therefore am no beast.[/center]

ODPOWIEDZ