PBF - Królestwa (wątek techniczny)

avnar
Reactions:
Posty: 1137
Rejestracja: 29 kwietnia 2009, 20:39
Has thanked: 2 times
Been thanked: 6 times

Post autor: avnar » 22 listopada 2013, 07:31

Ok, poprawiłem. Okazało się również że kupiłem dwa razy obóz zwiadowców, więc zmieniłem i dodałem sobie zamiast tego Mistrza Zwiadowców +3.
Nie uwzględniłem również obozu w zmianach populacji, teraz powinno być dobrze.

A co z bohaterem, bo znalazłem że się jeden rodzi w 10 turze. Jaki ma poziom, ten najniższy +3?
Ostatnio zmieniony 22 listopada 2013, 07:38 przez avnar, łącznie zmieniany 1 raz.

Salam
Reactions:
Posty: 239
Rejestracja: 28 sierpnia 2009, 23:16

Post autor: Salam » 22 listopada 2013, 09:01

Bardzo dobre pytanie,

1 -można by uzależniać to od tury, tura 10 +3, tura 20 +5, tura 30+8.
2- zawsze dawać +3
3- wywalić zasadę bo jedni będą pamiętali, inni nie.

Co myślicie?
byłbym skłonny z niej zrezygnować, każdy kontroluje to co ma i sam na to zapracował, teraz zaś musi pamiętać, żeby dodać kogoś kogoś za 20sz.

Wogóle rodzi się mi w głowie mała zmiana co do zdarzeń globalnych. Jak zrobicie turki to mam nadzieję, będzie to dopracowane.

avnar
Reactions:
Posty: 1137
Rejestracja: 29 kwietnia 2009, 20:39
Has thanked: 2 times
Been thanked: 6 times

Post autor: avnar » 22 listopada 2013, 10:05

Jak dla mnie to można wywalić bohatera. Niech każdy sobie kupuje jak postawi karczmę.

Araven
Reactions:
Posty: 8334
Rejestracja: 13 lipca 2011, 14:56
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Post autor: Araven » 22 listopada 2013, 10:14

Powinni mieć jeden poziom i cenę +3 i 20 złota.
I dopiero od wybudowania karczmy jak Avnar proponuje.

Salam
Reactions:
Posty: 239
Rejestracja: 28 sierpnia 2009, 23:16

Post autor: Salam » 22 listopada 2013, 10:42

Ok, wywaliłem ich z przyrostu co 10 tur. Można zatem poza początkowym kupować po wybudowaniu karczmy oraz budynku specjalnego np. gildia kupiecka.

Salam
Reactions:
Posty: 239
Rejestracja: 28 sierpnia 2009, 23:16

Post autor: Salam » 22 listopada 2013, 15:44

Posiłkując się propozycjami uproszczenia jakie zapodał mi avnar, po ciekawej dyskusji chciałem wam przedstawić nową kartę oddziałów.

Chciałbym abyście ocenili ją oraz podjęli decyzję czy gramy jeszcze na starej czy zaadoptujemy nową. Tu wybór pozostawiam wam.

KARTA ODDZIAŁÓW

Każdy oddział składa się z określonej grupy osób, najczęściej będą to wojownicy w liczbie 10 ale również mogą się pojawić niewolnicy czy milicja w liczbie 50 jak i wielkie stwory bądź czarodzieje w liczbie 1. Aby stworzyć oddział należy brać pod uwagę poniższe składowe.

WIELKOŚCI ISTOT:
do 1m, -1 bonus, koszt 1sz
do 2m, brak dodatkowych bonusów, koszt 2sz
do 2,5m, +1 bonus, koszt 5sz
do 3m, +3 bonusy, koszt 8sz,
do 4m,+5 bonusów, koszt 12sz
do 5m, +10 bonusów, koszt 20sz

TYPY ODDZIAŁÓW
P- piechota (wymagany: obóz wojowników), 2 bonusy, koszt 1sz
S- strzelający (wymagany: obóz wojowników),2 bonusy, koszt 1sz
J- jazda (wymagany: kasztel); 3 bonusy, koszt 2sz
M- martwiaki; 4 bonusy; koszt 3sz
C- czarodzieje;(wymagany: wieża magii) 0 bonusów, koszt 2sz/1WB
L- latające, np zeppeliny 1-20 bonusów, koszt 1 sz / bonus
A- artyleria czyli machiny wojenne (wymagany: warsztat oblężniczy), 1-10 bonusów, koszt 1 sz / bonus
K- konstrukty (niezależne od królestwa), 1-15 bonusów, koszt 1 sz / bonus
B- bestie (niezależne od królestwa), 1-20 bonusów, koszt 1 sz / bonus
D- demony (niezależne od królestwa), 1-100 bonusów, koszt 1 sz / bonus

BONUSY ODDZIAŁÓW - identyczne co typy oddziałów. Jeśli oddział piechoty posiada 2 bonusy może to być P/S bądź 2P. Oznaczenie o ile punktów zwiększa swoje WB podczas ataku na konkretny typ oddziałów. Przypadek P/S oznacza, że odział mający WB 1 walczy z piechotą i strzelcami jakoby miał WB 2. Przypadek 2P oznacza, że oddział mający WB 1, walczy z piechotą jakoby miał WB 1+2=3.

DODATKOWE UZBROJENIE - podawane w nawie po bonusach.
C-ciężkie +1WB (wymagany: zamek) koszt 3sz
Z- zaklęte +2WB (wymagana: wieża magii) koszt 6sz
B- błogosławione +4WB (wymagana: świątynia) jeśli walczy z demonami/martwiakami

Schemat budowy oddziałów:
[nazwa] - [typ oddziału] [bonusy oddzialone znakiem "/"] opcjonalnie [dodatkowe uzbrojenie w nawiasie "( x )"] [Wartość bojowa WB: 1 + dodatkowe uzbrojenie] [koszt: wielkość istoty +typ oddziału]

PRZYKŁADY:

Tarczownik P-2S WB 1 koszt 3sz- przeciwko piechocie WB 1 (1 podstawowe), strzelającym WB 3 (1 podstawowe +2 za podwójne S), jeździe WB 1 (1 podstawowe)
Łucznik S-P/S - przeciwko piechocie WB 2 (1 podstawowe + 1 z pojedynczego P), strzelającym WB 2 (1 podstawowe +1 za pojedyncze S), jeździe WB 1 (podstawowe)
Jezdny J-2P/S - przeciwko piechocie WB 3 (1 podstawowe + 2 z podwójnego P), strzelającym WB 2 (1 podstawowe +1 za pojedyncze S), jeździe WB 1 ( 1 podstawowe)
Rycerz J-2P/S(C) - przeciwko piechocie WB 4 (1 podstawowe + 2 z podwójnego P +1 uzbr. ciężkie), strzelającym WB 3 (1 podstawowe +1 za pojedyncze S +1 za uzbr. ciężkie), jeździe WB 2 ( 1 podstawowe + 1 uzbr. ciężkie)

Araven
Reactions:
Posty: 8334
Rejestracja: 13 lipca 2011, 14:56
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Post autor: Araven » 22 listopada 2013, 18:37

Fajne, ale może grajmy jak było.
I tak nie ogarniam tych skrótów, a system walki mi się nie podoba, ale trudno.
Wirtualna taktyka jest nierealistyczna.

Zakończymy sesję testową dokonasz zmian.
Chyba, że większość che nowe oddziały to ok.
Ale ja już kupiłem jazdę a nie mam kasztelu.

Salam
Reactions:
Posty: 239
Rejestracja: 28 sierpnia 2009, 23:16

Post autor: Salam » 22 listopada 2013, 22:25

Ok, póki co nie zmieniamy aby nie wprowadzać w błąd.

@Araven
- faktycznie nie doczytałem, że kupiłeś rycerzy a nie masz ani kasztelu (jazda) ani zamku (ciężkie uzbrojenie), czasu już nie cofamy.
- napisałeś, że kupiłeś w 9-tej turze gildię łotrów ale w opisie tury tego nie widzę.

Araven
Reactions:
Posty: 8334
Rejestracja: 13 lipca 2011, 14:56
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Post autor: Araven » 22 listopada 2013, 23:37

To pomyłka nie kupiłem jej, usunę wpis o niej.

Awatar użytkownika
czegoj
Site Admin
Reactions:
Posty: 3837
Rejestracja: 18 listopada 2008, 23:34
Has thanked: 5 times
Been thanked: 10 times
Kontakt:

Post autor: czegoj » 22 listopada 2013, 23:53

Salam nie dam rady kontynuować Królestw i już wyjaśniam dlaczego.

Nie wydaje mi się, że można połączyć wielu wątków. Ta gra wydaje się bardzo interesująca do tworzenia miast, nawet opisu historii i świetnie się sprawdza. Idealnie można kreować i doskonale pobudza wyobraźnie, jednak według mnie zupełnie nie sprawdza się na forum. Żeby w to grać trzeba bardzo dobrze znać zasady. Tworzenie kilku rund z zaplanowaniem, potrzeba sporo czasu, chodzi mi tu o samo planowanie, a nie zapisywanie. Wątki taktyczne są jakoś słabo opisane, a sama mnogość możliwość zwyczajnie przytłacza. Może pomysł Dobro na grę planszową też mógłby to nieźle ogarnąć, albo gra przeglądarkowa.

W związku z tym ja jestem zmuszony zrezygnować, bo tworzenie 5 rund z zaplanowaniem, liczeniem pisaniem to sporo czasu, a za mało zabawy (przynajmniej dla mnie).

Teraz trochę podsumowania - według mnie powinieneś się skupić jaką formę rozgrywki chcesz promować. Jeśli grę PbF to zmniejsz ilość opcji, albo bierz więcej obliczeń na siebie jako MG, np. gracz wybiera a Ty wyliczasz, bo lepiej znasz zasady. Możesz mu sugerować, proponować rozwiązania, ale samo liczenie weź na siebie. Możesz np. dobrać obrazki z neta i szkicować osadę np. jak w trawianie, plemionach itd. Jakoś obrazki szybciej docierają do mnie niż opis i suche liczby.

Jeśli chcesz to wydać to zastanów się nad planszówką to może być na prawdę ciekawa propozycja. Zwłaszcza jak dopasujesz dokładnie opisy wydarzeń.

Równie ciekawą propozycją jest symulacja miasta w kolejnych rundach i granie samemu. Tutaj również po dopracowaniu szczegółów na pewno wielu graczy skorzysta z tego narzędzia. Stworzenie miasta nigdy nie zajęło mi tak mało czasu.

Także dziękuję za zabawę, ale nie będę kontynuował. Mam prośbę, żebyście skończyli tę zabawę (jesli to możliwe) - może znajdzie się ktoś chętny na moje miasto, bo jestem ciekawy dalszej rozgrywki i samej walki.

Salam
Reactions:
Posty: 239
Rejestracja: 28 sierpnia 2009, 23:16

Post autor: Salam » 23 listopada 2013, 00:04

Co mogę powiedzieć, szkoda że kończysz kiedy tak naprawdę niewiele się jeszcze wydarzyło. Skoro zaś jeden z czołowych graczy w KC który to system uważany jest dość powszechnie za przesadzony pod względem obliczeń mówi, że za dużo liczenia to faktycznie należy się nad tym zastanowić. Cele jakie mają spełniać Królestwa są wielorakie, jak zdążyłeś zauważyć jednym z nich jest budowa społeczności. To jest narzędzie ale proces tworzenia starałem się ubarwić grą, tak samo jak nikt jeszcze nie wymyślił antywirusa będącego grą a'la wolfenstein gdzie eksterminacja wirusów przebiegałaby bardzo przyjemnie a skutkiem byłbym odwirusowany komputer ;)

Nie mniej jednak dziękuję za opinię oraz radę, mam nadzieję, że faktycznie skończymy rozgrywkę w 30-tej turze a nie tak.

Araven
Reactions:
Posty: 8334
Rejestracja: 13 lipca 2011, 14:56
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Post autor: Araven » 23 listopada 2013, 00:17

Czegoj ma dużo racji.
Mocno skomplikowane reguły, nie zawsze dobrze wyjaśnione, twarzą w twarz można tak grać.
Przez Forum też, ale ciężko to idzie. I radości wiele nie ma, a matematyki sporo.

Powinno się zaczynać mocno rozwiniętym miastem, a nie fikcyjne 1000. Bo zacząłem jako duża wioska a nie Tagara Biała.

Awatar użytkownika
czegoj
Site Admin
Reactions:
Posty: 3837
Rejestracja: 18 listopada 2008, 23:34
Has thanked: 5 times
Been thanked: 10 times
Kontakt:

Post autor: czegoj » 23 listopada 2013, 00:24

Jeśli będziesz chciał rozwijać możliwości Królestw poprzez symulację miasta, proponuję zajrzeć jeszcze na chwilę do tego wątku http://www.krysztalyczasu.pl/forum/view ... ead_id=344 może jeszcze coś uchwycisz.

Jeśli natomiast będziesz chciał rozwijać grę PbF to musisz coś zrobić, żeby wszystkie miasta nie chciały iść w rozwój populacji i kupców, wszak widać wyraźnie, że ekonomia w tym przypadku będzie najważniejsza. Po 30 rundzie nie wyobrażam sobie, żeby królestwa nie miały populacji większej niż na starcie i sporej liczby kupców. Rywalizacja powoduje skupianie się na ekonomii i wątki poboczne idą na bok. Z tego również powodu zrezygnowałem. Gra staje się wyścigiem szczurów a ja w założeniu chciałem stworzyć społeczność opartą na dwóch filarach niewolnictwie i teokracji, w przypadku królestw nie miałbym szans na zwycięstwo. Dlatego grając sam szedłbym w zupełnie innym kierunku, szkicując Tagarę Ciemną taką jaką widziałbym w KC, a w rywalizacji z innym królestwami opartymi na ekonomii nie miałaby ona żadnych szans.

Edyta: Tak właśnie nasunęło mi się pewna propozycja/modyfikacja. Może niech każdy gracz gra sam do powiedzmy osiągnięcia populacji na poziomie np. 15 tys. (powiedzmy że decyduje MG). W tym czasie gracz uczy się co mu się przyda, co jak działa może eksperymentować. Może stworzyć sobie historię miasta itd., w tym czasie Ty mu to sprawdzasz modyfikujesz, podpowiadasz prowadzisz za rączkę (jednym słowem samouczek). Gotowe miasto (i jeśli gracz dalej chce i już się orientuje co i jak) wprowadzane jest do gry i już wtedy jest głęboka woda. Wielu graczy nawet na większych poziomach mających już swoje historie itd. Gracz sam się orientuje ile lat ma miasto i czy warto z nim zaczynać. Swoją drogą pod coś takiego to trzeba byłoby postawić oddzielny portal, gdzie profil byłby odzwierciedleniem królestwa i stażu w grze.
Ostatnio zmieniony 23 listopada 2013, 00:51 przez czegoj, łącznie zmieniany 1 raz.

Salam
Reactions:
Posty: 239
Rejestracja: 28 sierpnia 2009, 23:16

Post autor: Salam » 23 listopada 2013, 00:57

Araven, bo miałeś skończyć jako Tagara Biała. To jest tak samo jak z Małą Wojną przed liftingiem, wtedy dla Ciebie i teraz dla mnie to są rzeczy proste bo sami je tworzyliśmy. Problem w tym, że każda z opcji jest ciekawa i urozmaica rozgrywkę, odejmowanie elementów ograbia projekt z ciekawych smaczków i szczerze mówiąc boję się tego. Tego, że gra stanie się płytka i będzie się sprowadzała do kilku elementów, coś dla 5-latków.

Zobacz, ile czasu zajęło nam pojęcie zasad KC? Ktoś powie, nie ta liga chłopie. Owszem, ale też czas jest nieporównywalnie większy do tego ile wam zajęło ogarnięcie tego tematu. Mieliśmy różne starty, potem odstępy pomiędzy turami również spore. To co zrobiliśmy to pierwsze akcje, typowe zwiady, nie ma jeszcze ani jednej bitwy (Procjon jeszcze nie zrobił swojej) nie weszliśmy jeszcze w interakcje, ledwo ją liznęliśmy. Zobaczcie, że kilka dni po wysłaniu maila, czasem nawet dzień każdy z was był w stanie rozpisać turki i w 95% zrobiliście to prawidłowo, błędy to kosmetyka. Faktycznie ta gra, tak jak napisał czegoj daje przyjemność jeśli ktoś zna jej zasady, ale powiedzcie mi wiele jest gier w których ta zasada nie obowiązuje?

Gra PBF pozwala pomyśleć, ale też w sesji testowej każdy powinien się kierować intuicją, spróbować różnych elementów, testować. Chcieliście grać w otwarte to faktycznie mała przyjemność. Gdyby jednak zagrać zgonie z zasadami nic byście nie wiedzieli o sobie poza informacjami jakie spływałyby od zwiadowców. Wtedy każdy logicznie inwestowałby właśnie w zwiad, by potem ukierunkować się w jedną bądź dwie drogi rozwoju. Wiedzielibyście o innym graczu tyle ile informacji byście zdobyli, wiedza ta jednak nie jest wieczna, kolejne tury potrafią mocno zmienić obraz królestwa i może wcale nie być tak łatwo jak się wydawało.

Mam jednak nadzieję, że pozostali gracze się nie wykruszą i faktycznie dogramy do końca (planowałem 30 tur). Sam jednak wiem, ze jestem słabym marketingowcem, mam mało czasu na rozmowy z innymi itd. zwyczajnie praca i rodzina pochłania 90% mojego czasu a pisanie Królestw połowę wolnego. Jest też w tym nauka.

Chciałbym aby odpisali Ci gracze, którzy chcieliby kontynuować rozgrywkę, zawęzimy to nieco i przyśpieszymy aby już niedługo wejść w sferę konfliktu pomiędzy miastami.

Salam
Reactions:
Posty: 239
Rejestracja: 28 sierpnia 2009, 23:16

Post autor: Salam » 23 listopada 2013, 01:23

Dzięki za link czegoju, poczytam sobie i może wyłowię coś ciekawego dla Królestw.

Co do ekonomii i kupców. Nie zgodzę się, owszem początek taki jest, kupcy dostarczają złota, tak jak i populacja i trzeba robić zaplecze aby móc z czego walczyć, tak się ma sprawa w każdej grze strategicznej a w tym ujęciu Królestwa są właśnie strategią. Później jednak na pierwszy plan wchodzą inne osobistości. Zobacz mając dajmy na to 10 kapłanów, możesz przejąć graczowi który ich nie ma od 500-1500 populacji. Łotrami 10:0 możesz zabić 5-15 kupców jednym atakiem. Zaklinaczami 10:0 możesz zabić 500-1500 pop, bardami 10:0 obniżyć ZS 5-15 a to sporo itd. tam się rozgrywa faktyczna walka. Nawet kupcami 10:0 możesz atakować i zgarnąć 15-45 sz z takiego ataku. Aby zachować względny balans musisz mieć wszystkiego po trochu, jeśli pójdziesz w jedną stronę to tam będziesz silny ale słabszy gdzie indziej. Niewolnicy są super, w późniejszych etapach gry będą remedium na brak złota, 100 populacji kosztuje 1sz+1sz/1000 pop, 100 niewolników zawsze 2sz. Ale aby byli wydajni na równi z 100 pop potrzeba ich 200. Zatem populacja opłaca się do 3k ludności, potem już są drożsi niż niewolnicy. Niewolników można buntować, owszem ale skoro jesteś panem niewolników to Twoim targetem będą osobistości od niewolników i tyle. Miasto Ogra-gar jakie testowo stworzyłem miało 13k pop i 16k niewolników, dochód 130 sz z pop i 80 sz z niew. w sumie 210 z budynkami ekonomicznymi (port 20,kopalnia 30) 260, z kupcami 18 i mistrzem kupiectwa 5 w sumie daje 283 sz/turę, teraz wydaje się to dużo ale grając niemal nic nie przechodzi do następnej tury.

Z tym osiągnięciem 15k to różnie, jedni będą grali 15 tur inni 50, zwyczajnie nie będą zwiększali populacji.
Pierwotnie zakładałem, że każdy zaczyna mając 10k populacji. To wtedy faktycznie nabiera pędu ale aby tak zagrać należy znać dobrze zasady. Początek od 1000 daje możliwość poznawania gry od elementów prostych do tych trudniejszych.

Przemyślę to co napisałeś i pewnie jutro dam na spokojnie znać.

ODPOWIEDZ