Enklawa - Początki

Salam
Reactions:
Posty: 239
Rejestracja: 28 sierpnia 2009, 23:16

Post autor: Salam » 20 lutego 2013, 10:23

Witam, nie jestem aktywnym portalowiczem, nie grałem fabularnie już od wieków, ostatnie PBF'y z dwa lata temu. Ostatnio jednak coś mnie naszło i zacząłem tworzyć własną autorkę. Jak to autorkami bywa, wydaje mi się ciekawa koncepcyjnie i zaprząta ostatnio dość mocno moje myśli. Zdałem sobie sprawę, że będzie to martwy system, gdyż mała córeczka i kolejna osóbka w drodze skutecznie uniemożliwia i jakąkolwiek inną komunikację werbalna jak pisanie online, no i potrzeba graczy aby twór mógł żyć własnym życiem. Jeśli spodoba wam się to co zrobiłem to z chęcią, z waszą pomocą mogę rozwinąć dalej to co sam zacząłem. Większość narazie mam w skanach z brudnopisu, do przepisania, postaram się jednak przybliżyć conieco i wrzucić już odrobinę tekstu, który przepisałem.

Świat nazwałem "Enklawa" podejrzewam, że nazwa jest oklepana, ale najlepiej oddaje to co stworzyłem.
Jest to świat stworzony przez "starego boga" Udariusa, najpotężniejszego tworzącego spośród swoich braci. Bracia owi widząc jego dzieło i zazdroszcząc mu umiejętności postanowili je zniszczyć. Widząc zamiary braci Udarius otoczył całą planetę potężną barierą i oddalił się aby uniknąć bezpośredniego konfliktu. "Bracia" zaś podjęli próbę zniszczenia, bariera, choć potężna zaczęła w końcu ulegać destruktywnej mocy, tam gdzie ulegała zaczęły istnieć tylko opary zabójczego chaosu. zabrakło im jednak sił aby całkowicie pogrążyć ten świat w zniszczeniu. Powołali do życia strażników, którzy mieli czuwać nad tym ostatnim skrawkiem wizji Udariusa aż do ich powrotu. Udarius widząc z daleka jak potoczyła się sprawa wysłał również swojego strażnika, który miał chronić to co zostało. Rozpoczęła się kolejna bitwa pomiędzy strażnikiem Udariusa a strażnikami "braci". Strażnik Udariusa przegrał tą walkę i został strącony w zabójcze opary chaosu, nie zginął jednak, przetrwał i poprzysiągł zemstę. Żyjące w "enklawie" rasy miały jednak zaszczepione w umyśle, oprócz samodoskonalenia potrzebę oddawania czci istotą wyższym. Za swoich "bożków" obrali zwierzęta i naturę jako uosobienia ich siły (np. byk - płodność i siła; słońce - życie). Strażnicy po wiekach oczekiwania na stwórców skusiła ta potrzeba wiary, podzielili między siebie domeny (Dobro, Zło, Chaos, Ład, Natura) i stali się nowymi bogami Enklawy. Jako, że ludzie mieli tą potrzebę większą niż inne rasy, Ci stały się ulubieńcami bogów. Ksenofobia urosła do miary tak wielkiej, że ludzie wspierani przez awatarów swych nowych bogów wyparli na obrzeża świata niemal wszystkie inne rasy. Te inne rasy pozbawione dawnej potęgi znalazły swojego sprzymierzeńca, stał się nim "Bezimienny", pokonany strażnik Udariusa, który nie ogłaszał się bogiem, tylko objawiał prawdę o "obecnych bogach", stał on w opozycji do pozostałych i wszystkimi środkami tępił przejawy "fałszywych bogów". Fałszywi zaś podejmowali walcząc od czasu do czasu ze sobą o wpływy, wspólnie również walczyli z kultem Bezimiennego.

Trochę ścisłości:
- Bogowie mają wielki wpływ na wiernych, modlitwy mogą dodawać wsparcie/interwencje.
- Ludzie w zdecydowanej większości są rasistami, tępią jak mogą inne rasy, które mogą wszak wyznawać Bezimiennego.
- Gracze mogą grać po stronie ludzi bądź innych ras.

PODRĘCZNIK - https://docs.google.com/file/d/0By8WVOb ... sp=sharing

Mapka - ogólna

Obrazek

Menu:

Umiejętności
Walka
Ogólne
Złodziejskie
Duchowne
Magiczne
Zawodowe

Mechanika
Historia
Rasy
Temat ogólny
Tworzenie postaci
Poglądowy scenariusz
Ostatnio zmieniony 20 marca 2013, 21:07 przez Salam, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Keth
Reactions:
Posty: 12615
Rejestracja: 07 kwietnia 2009, 20:37
Has thanked: 138 times
Been thanked: 84 times
Kontakt:

Post autor: Keth » 22 lutego 2013, 13:27

Posiadasz może jakąkolwiek przygodę (choćby i krótki scenariusz) rozgrywany w realiach Twojej autorki? A jeśli masz, mógłbyś tutaj wrzucić?

Araven
Reactions:
Posty: 8334
Rejestracja: 13 lipca 2011, 14:56
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Post autor: Araven » 22 lutego 2013, 14:00

Ogólnie pomysł ciekawy, by to zaczęło jakoś funkcjonowac mógłbyś poprowadzic krótkiego PBF-a, ale z tego co piszesz raczej nie masz na to czasu.

Salam
Reactions:
Posty: 239
Rejestracja: 28 sierpnia 2009, 23:16

Post autor: Salam » 22 lutego 2013, 14:01

Jeszcze nie mam, nikt nigdy w to nie zagrał... zamierzam to zmienić.

Uzupełniam jeszcze dane i muszę poogarniać ten dział com go w zarządzanie otrzymał.
Nie potrzeba całego systemu aby zagrać ale muszę skończyć przepisywanie z brudnopisów tego co mam, aby nie opierać się już o papier.
Myślę, że w nowym tygodniu skończę te prace i będę robił nabór, wspólnie zrobimy postaci (zobaczymy ilu będzie chętnych) i spróbuje poprowadzić mała sesyjkę.
Jeśli system zdobędzie wasze uznanie, z otwartymi ramionami powitam tych co będą chcieli go rozwijać, gdyż wiem, że samemu zajęłoby to zbyt wiele czasu.

Zachęcam już teraz do zapoznania się z tym co napisałem.

EDIT Araven
Nie mam w domu, w pracy jednak... jeden post na dzień/dwa może wychodzić.

Araven
Reactions:
Posty: 8334
Rejestracja: 13 lipca 2011, 14:56
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Post autor: Araven » 22 lutego 2013, 14:19

Ok ja się zapoznam i mogę zagrać. Zrób jak piszesz, pouzupełniaj nieco danych. Może dorzucę jakieś pomysły potem.

Awatar użytkownika
Keth
Reactions:
Posty: 12615
Rejestracja: 07 kwietnia 2009, 20:37
Has thanked: 138 times
Been thanked: 84 times
Kontakt:

Post autor: Keth » 22 lutego 2013, 15:37

Ja bym na początek poprosił właśnie o jakiś przykładowy scenariusz - po bliskich spotkaniach z kilkoma już autorskimi systemami mam wrażenie, że najłatwiej będzie wyrobić sobie pierwsze wrażenie na temat tej gry właśnie w oparciu o przykładową przygodę (chodzi mi bardziej o klimat świata niż mechanikę, mechanice przyjrzę się później).

Awatar użytkownika
czegoj
Site Admin
Reactions:
Posty: 3837
Rejestracja: 18 listopada 2008, 23:34
Has thanked: 5 times
Been thanked: 10 times
Kontakt:

Post autor: czegoj » 22 lutego 2013, 15:52

Proponuję też to co na PW, pogadać ze starymi wygami, które brały udział przy tworzeniu autorek, kilka praktycznych rad na pewno dadzą. Mruf, avnar, ghasta poradźcie coś Wy to już przerabialiście.:P

Salam
Reactions:
Posty: 239
Rejestracja: 28 sierpnia 2009, 23:16

Post autor: Salam » 24 lutego 2013, 02:01

Jak widzicie na prośbę Ketha umieściłem prolog scenariusza. Mam nadzieję, ze wam się spodoba.

avnar
Reactions:
Posty: 1137
Rejestracja: 29 kwietnia 2009, 20:39
Has thanked: 2 times
Been thanked: 6 times

Post autor: avnar » 24 lutego 2013, 07:32

Patrząc na ten materiał to wyraźnie widzę że Salam zrobił więcej niż ja do swojej autorki, więc nie ma sensu żebym doradzał lepszemu ;)

Pomysł mi się podoba, krótko opisana kosmogonia wprowadza w klimat i daje ciekawe możliwości. Już na starcie widać kilka konfliktów które można wykorzystać oraz głębsze motywy kierujące wyższymi siłami, nieznane maluczkim a komplikujące zrozumienie tych półbogów/strażników. Ciekawą postacią jest Bezimienny, strażnik boga dobra a jednocześnie wyraz jego bólu i innych złych emocji. Walczący samotnie, przegrany, czujący się pewnie opuszczony, wykorzystujący wszystkie środki aby osiągnąć cel i zniszczyć przeciwników. Dla swoich wiernych pewnie jest wyrozumiały, dobry, pomocny itd a dla przeciwników wprost przeciwnie. W każdym razie to są moje skojarzenia które mi się jako pierwsze rzuciły w oczy.

Drugi pomysł który mi się spodobał to Opary Chaosu z których pochodzą demony. Mam podobny w swojej autorce i uważam że ten element można świetnie wykorzystać w praktyce. Po pierwsze może się pojawiać w różnych miejscach świata czy to na uroczyskach czy poprzez nieudane przyzwanie demona albo w wyniku jakiejś bardziej bezpośredniej walki między półbogami. Jego pojawienie może powodować zmiany w świecie, zmieniać rośliny, zwierzęta, pojawiają się demony, zaciera się rzeczywistość, sny są zakłócane itd. Daje to dużo możliwości dla MG.

Co do mechaniki:
Walka wygląda na szybką ale wymusza korzystanie z tabeli a ja osobiście tego nie lubię.
Charakter jest ciekawie rozwiązany ale nie wydaje mi się żeby była potrzeba rozbijania Temperamentu na 3 dodatkowe elementy.
Wyżywienie, fajnie że opisałeś koszt pojedynczego dnia i całego roku. Mogłeś to zrobić w jednej tabelce. Piwo krasnoludów khulbaki brzmi jak kulbaka więc zmieniłbym je na khublaka/i czy jakoś tak.

Ras jest bardzo dużo, są jednak zbyt sztampowe. Moja rada, albo zostajesz przy swoich nazwach albo korzystasz z normalnych. Bo jeśli zostawisz normalne to nikomu nie będzie się chciało korzystać z Twoich. Moim zdaniem powinieneś wykorzystać swoje nazwy i nadać rasom trochę oryginalności. Nawet wiedząc że mają oni przypominać ludzi czy elfów to możesz dzięki temu nadać im coś co zmieni. Ja w swojej autorce z ludzi zrobiłem mistrzów magii, elfy są w stylu japońskim, kultywują bushido, w zachowaniu przypominają Spocka i są zakochane w wysokościach, lotach na pegazach, latających zamkach itd a krasnoludy są przypadkową mutacją spowodowaną wpływem żywiołu kamienia i ognia.

Ekwipunek- podobają mi się oryginalne nazwy broni (oprócz Elfiej Lisi i Orkowego Kabuum), choć mogą być ciężkie do przyswojenia bo jest ich trochę za dużo. Osobiście bym te bronie zostawił ale jako broń gatunkowo lepszą od zwykłej, dzięki czemu nadałbyś dodatkowy element rasowy.
Relacje międzyosobowe wyglądają ciekawie, tylko nie wiem jak będzie z praktyką.
Magia jest na pierwszy rzut oka dość przyjemna.
Współczynniki, kopia z KCetów więc jak dla mnie bomba.
Tytuły-ciekawie rozwiązane, w każdym razie na pewno lepiej niż w KCetach.

Podsumowując, kilka ciekawych rozwiązań i pomysłów ale diabeł tkwi w szczegółach o czym sam dobrze wiem bo się na nich wyłożyłem, więc musisz jeszcze wszystko uzupełnić i dopieścić. Jak dla mnie za dużo reguł wymagających wertowania podręcznika, za dużo tabel i brak opcjonalności, powoduje że Twój system będzie przyjazny dla symulacjonistów a gorzej z narracyjnym typem grania, choć jeśli w KCety tak się dało grać to i w Enklawę też można.

Salam
Reactions:
Posty: 239
Rejestracja: 28 sierpnia 2009, 23:16

Post autor: Salam » 24 lutego 2013, 10:50

Dzięki za avnar za przeczytanie oraz uwagi. Co do ras to też o tym myślałem i poprawiłem, zmieniłem opisy ultarów oraz foronów, zapraszam do lektury. Nazwy broni też zmieniłem podłóg nazw ras z Twoimi uwagami.

Co do tabeli walki, przetestujemu jak w to się gra i jak będzie źle to zmienimy.

Araven
Reactions:
Posty: 8334
Rejestracja: 13 lipca 2011, 14:56
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Post autor: Araven » 24 lutego 2013, 19:11

Magia i bronie fajne, poczytam resztę dokładnie to się wypowiem ponownie.

ghasta
Reactions:
Posty: 2334
Rejestracja: 29 września 2010, 23:48
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Post autor: ghasta » 25 lutego 2013, 13:22

Kiedyś zaistniał fajny wątek na polterze w którym kilka osób pisało o autorkach, polecam zajrzeć:

http://forum.polter.pl/czego-brakuje-ci ... 50069.html

Co do uwaga, to powiem po sobie.
Nie staraj się złapać jednocześnie kilku srok za ogon. Próba przerzucania się z jednego elementu na drugi (tu demony tam mechanika, gdzieś wyposażenie) powoduje, że żaden nie jest dobrze opisany. Lepiej przysiąść nad jednym elementem dobrze niż nad pięcioma słabo. Rozbiłeś na drobne rasy. Pseudo elfy czy pseudo-krasnoludy są bezsensu. Dajesz ludziom (albo ogólnie - rasie podstawowej) odpowiednie cechy (umiejętności) związane z miejscem pochodzenia oraz kulturą, z której się wywodzi i masz pozamiatane. Tutaj masz trzy bazowe pochodzące od poszczególnych typów strażników. Lepiej dobrze opisać kilka ras (kultur) niż słabo kilkanaście. Kolejne, nowe modyfikacje czy też mutacje w ramach rasy podstawowej, możesz wprowadzić w przyszłości. Nie ma sensu mnożyć byty.

Mechanika, Jeśli można wykorzystać jakąś istniejącą - tak bym zrobił, jeśli uważasz że nie, cóż, pisz własną. Nie mam czasu się zagłębiać, zgrubnie przejrzałem tworzenie postaci i nie podoba mi się losowanie 3k6, a potem dobieranie wysokości współczynnika z tabelki. Są osoby, które mają niefart i wylosować mogą totalnych leszczy co jest minusem (jak i są możliwe przegięcia w drugą stronę). Gracze na starcie powinni mieć zbliżone cechy postaci, inaczej rodzi to niezadowolenie lub niechęć do bohaterów. Mechanika tworzenia postaci KC jest tego świetnym (anty)przykładem jak nie powinno wyglądać tworzenie postaci.
Sam do tej pory pamiętam, jak przy tworzeniu postaci do systemu ArsMagica mającego podobny zakres współczynników ja Enklawa , wykostkowałem tak koszmarnego leszcza, że nie dawała się do żadnego zadania. Miał minimalne wszystkie cechy i większość testów oblewał koncertowo.

Co do wyznań to pewnie Avnar jeszcze je będzie przeglądał i demolował :)

Przy własnej produkcji warto się skupić najpierw na pomyśle na świat i celach bohaterów graczy. Co mają do osiągnięcia lub co mogą stracić. Nie ma sensu robić pincetletniej historii jeśli aktualny moment gry nie został opisany i jest nieciekawy, albo gorzej - BG nie mają co w nim robić. Fajnie zrobić wprowadzenie przez stworzenie przygody (tak jak sugerował Keth) dzięki czemu sam się przekonasz, czy jest w co grać lub czy świat, na pierwszy rzut oka ciekawy, może zaproponować graczom coś nowego, interesującego. I wtedy może się okazać, że lepiej stworzyć jedną-dwie przygody w specyficznym miejscu w ramach istniejącego systemu rpg zamiast rzeźbić nowy setting.

Przyda się określenie typu świata gry, czy jest to radosne high fantasy, dark, steampunk, cyberpunk itp. Taka otoczka dla systemu (i jednocześnie łatka) będzie łatwo rozpoznawalna dla graczy. Nie zrobisz settingu radującego wszystkich (nawet jeśli jakiemuś MG uda się zrobić sesję z magią w świecie czystego cyberpunka) więc warto się ukierunkować.
Bez dobrego szkieletu nie ma co startować, bo autor sam się znudzi tym co wymyślił. Jeszcze gorzej jest jeśli dublujesz istniejące pomysły.

To co zaprezentowałeś jest na razie kilkoma ciekawymi pomysłami na świat, zgrubnie opisanymi i masą tabelek. Mechanika, ekwipunek, system monetarny, kalendarz to rzeczy drugo i trzeciorzędne. Potrzeba rozwinięcia pierwotnego pomysłu na świat bo na tę chwilę jest to system Tabela a nie Enklawa. Proponuję więcej mięska fabularnego, zahaczek, pomysłów, niedomówień, mniej technicznego bełkotu.
Ostatnio zmieniony 25 lutego 2013, 13:31 przez ghasta, łącznie zmieniany 1 raz.

Salam
Reactions:
Posty: 239
Rejestracja: 28 sierpnia 2009, 23:16

Post autor: Salam » 25 lutego 2013, 13:43

Dzięki Ghasta za porady, zapoznam się również z artykułem jaki podesłałeś. Zacząłem faktycznie od tabelek bez mięska fabularnego aby właśnie pod ten stworzony szkielet móc tworzyć fabułę. Wydaje się, że podszedłem do tego z "drugiej strony" jednak jeśli mechanicznie przetestowany system będzie w miarę do łyknięcia, to można śmiało pod niego tworzyć fabułę. Zaletą bądź wadą jest to, że znasz ograniczenia systemu i nie stworzysz czegoś czego faktycznie nie da się w nim stworzyć. Ja generalnie lubię tworzyć, zrobiłem póki co to co sprawiało mi największą przyjemność, ale racja. Skupię się póki co na scenariuszu zaproponowanym przez Ketha i Ciebie. Zobaczymy, czy faktycznie jest w co grać w Enklawie.

EDIT:
Po poście Ghasty dodałem alternatywną formę tworzenia postaci, tak, jak mniemam powinna być zadowalająca, dla tych którzy nie chcą ryzykować. Po wstępnych testach walki podniosłem nieco wytrzymałość postaci. Tak jak wcześniej pisałem, rasami preferowanymi do grania są haladzi, tylko jeśli tak zdecyduje MG można od niego uzyskać zgodę na inną rasę.

https://docs.google.com/document/d/1Faj ... sp=sharing

EDIT2:
Czytałem zapodanego przez Ciebie linka na poltergajście... dzięki. Masa fajnych informacji i myślę, że masz rację z tą odrębnością kulturową. Pomyślę i jak skończę scenariusz to usiądę do tych ras.
Ostatnio zmieniony 26 lutego 2013, 08:50 przez Salam, łącznie zmieniany 1 raz.

ghasta
Reactions:
Posty: 2334
Rejestracja: 29 września 2010, 23:48
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Post autor: ghasta » 26 lutego 2013, 09:37

Ja sam, w swojej autorce, także odbiłem się od opisów (tak świata jak i np techniki). Jakkolwiek materiałów na interesujące mnie tematy jest masa, ale ich obrobienie zabiera(ło) bardzo dużo czasu.
Zresztą teraz ładnie to widać - jestem w stanie stworzyć coś (ostatnio głównie do KC) co ma ręce i nogi raz na 2-3 miesiące.

Salam
Reactions:
Posty: 239
Rejestracja: 28 sierpnia 2009, 23:16

Post autor: Salam » 28 lutego 2013, 21:33

Opisy faktycznie zajmują najwięcej czasu, jest to żmudna praca, która nie dość, że musi się trzymać kupy to jednocześnie powinna dawać tyle informacji aby było wiadomo co i jak. Rasy rozbiłem, teraz wygląda to o wiele lepiej, dopiero napisanie historii pomogło mi podjąć decyzję jak to ma wyglądać. Oczywiście trzeba to jeszcze opisać, więc jak myślę na tym zejdzie najwięcej czasu, puls tyle na opisach królestw. Po prawdzie trochę liczyłem na waszą pomoc, ale wiadomo, macie tutaj oprócz KC, IK oraz Młotka i ludzie zwyczajnie nie mają czasu aby ogarniać jeszcze kilka innych tematów. Jestem wam podwójnie wdzięczny za to, że zerknęliście do tego działu.

Teraz mam prośbę:
Nie mam żadnego podręcznika do RPG'ów na podorędziu, jedyny jaki miałem a był to podręcznik do KC (robiliśmy zrzutę z kumplami na niego) został u kumpla co wyjechał do Anglii i słuch po nim zaginął. Jednym słowem, potrzebuję spisu treści. Chciałbym zobaczyć jaki układ przedstawionych treści jest optymalny (najpierw kosmologia, potem hisotria, potem tworzenie postaci, potem umiejętności, ekwipunek itd)

ODPOWIEDZ