Bóstwa Północy

Awatar użytkownika
Sigil
Reactions:
Posty: 1972
Rejestracja: 08 stycznia 2015, 20:11
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Post autor: Sigil » 20 sierpnia 2015, 17:25

Trochę wstępnych informacji o bóstwach wyznawanych w Torgeth. Warto się z nimi zapoznać (nawet w przypadku, gdy postać, którą gramy wyznaje Totemizm), bowiem wiedza o nich jest dość powszechna wśród żyjących tam ludów.

Religia Północy stanowi rodzaj politeizmu, połączenie dawnej religii Alfrów (Elfów) z wierzeniami wyznawanymi przez Nardlens. Z uwagi na surowe warunki bytowania pierwszeństwo mają w niej bogowie wojny, i oni pełnią często doniosłe role w panteonie. Wiele bóstw stanowi personifikację dzikiej przyrody i jest ściśle związanych z jej manifestacjami. Głowni bogowie czczeni są zarówno przez ludzi jak i przez Alfry, choć ich szczegółowe cechy jak i rozumienie ich mocy i potęgi, może się różnić w przypadku obu kultur. Bogom wojny składane są ofiary z jeńców wojennych i krwi młodych, inicjowanych wojowników. Kult Bogów Północy, przyjmuje o wiele okrutniejszą formę wśród Alfrów, niż wśród Nardlens.



O'gen
Władca toni Morskich o ciele z wód i oczach z gromów. Jego władzy podlegają wszystkie oceany świata. Jest to bóg dumny i okrutny, strażnik praw i plemiennej jedności. Wyznawany jako główny bóg panteonu przez wszystkie szczepy Nardlens. Patron korsarzy i żeglarzy. Jemu poświęca się wszystkie smocze statki, a także główną salę w długim domu Jarla. Każda wyprawa morska rozpoczyna się od oddania mu czci i libacji jemu poświęconej.
Uważa się go za ojca potworów morskich, małżonka Jezzy. Jego świątynie znajdują się w Beran i Ars-Ardzie. Ozdobione wewnątrz są kośćmi i kłami Węzy Morskich. Jego kapłani noszą skóry z tychże zwierząt, a także naszyjniki i bransolety z kości innych stworzeń wodnych. Często biorą udział w wyprawach korsarskich i rejsach kupieckich, dbając o ich powodzenie. Mają także władzę sądowniczą wśród swego ludu.


Ridvina
Bogini wojny i bohaterskiej śmierci. Pani zemsty, Matka Lodowych Wiedźm. Najprawdopodobniej inna twarz dawnej elfiej bogini łowów Ja'vy. Wyobrażana jako czerwono włosa kobieta dosiadająca ognistookiego Wilczośpiewca. Główna bogini panteonu według Alfrów. Nardlens czczą ją jako córkę O'gena. Jej największe sanktuarium znajduje się w Riv'ler. Patronuje wojownikom, oraz tym, którzy poszukują chwalebnej śmierci. Opiekuje się ich duszami, które po śmierci służą jej wiecznie. Ci duchowi wojownicy stanowią Hufiec Ridviny lub Hufiec Zemsty i każdy z Alfrów chlubi się posiadaniem takiego przodka. Składa się jej ofiary z jeńców, którzy są okrutnie torturowani w jej świątyniach. Młodzież Alfrów inicjowana jest pod jej przewodnictwem, a inicjacje te składają się przede wszystkim z prób bólu i odwagi. Jej imię przywołuje się także składając przysięgi.
Poświęcone jej są wilki. Kapłani Ridviny noszą ich skóry i naszyjniki z ich kłów. Jest wśród nich wiele kobiet.


Auren
Bóg Północnego Wichru czczony zwłaszcza przez Alfry z Kłów Oris. Przedstawiany jako ogromny, lodowy wojownik, dosiadający skrzydlatego wilka. Wedle podań Alfów jedyny syn Ridviny i wnuk Jezzy, wedle wierzeń ludzkich - wnuk O'gena. Uważany za boga łowów, walki i śniegu. Pomaga przeżyć w trudnych warunkach, stąd też patronuje nie tylko wojownikom, ale także tropicielom i łowcom. Wierzenia mówią, iż to jego wola sprowadza śnieg, a lodowy wicher jest jego tchnieniem. Jego posłańcami są kruki. Wśród Nardlens Plemię Kruka uważa go za patrona. Serce jego kultu mieści się w Fomorii.
Jego kapłani noszą zwykle białe odzienie, zdobione czarnymi piórami kruka. Słyną ze swej znajomości lodowych pustkowi i często opiekują się podróżnymi.


Hanar
Pan burz i nawałnic. Jego moc sprowadza sztormy i deszcze. Uważany za brata O'gdena. Przedstawiany jako potężny mężczyzna z młotem i tarczą. Gdy uderza o nią, budzi gromy. Cześć mu oddaje zwłaszcza klan niedźwiedzia, który uważa iż bóg ten otacza ich szczególną łaską i zapewnia bogactwo i powodzenie w wyprawach kupieckich. W Beran znajduje się jego główna świątynia, ma ona formę długiego domu, stojącego na wysokim klifie. Jego wnętrze jest niezwykle bogate, pełne darów, które złożyli mu kupcy wyruszający w rejs. Czczą go także szamani, uważając, iż jest tym, który naznacza ich dusze przy urodzeniu, czyniąc zdolnymi, do używania magii.
Jego kapłani noszą niedźwiedzie skóry, albowiem to zwierzę uważane jest przez nich za święte. Znani są ze swych budzących grozę mocy szamańskich.


Sol'sed
Patron lasów o półzwierzęcym ciele. Alfry czczą go jako boginię (kolejne wcielenie dawnej Ja'vy), ludzie zaś jako boga. Władca dziczy i żyjących w niej istot. Ma dwoje oczu elfich, dwoje ptasich i dwoje wilczych. Widzi nimi wszystkie sprawy istot myślących, podniebnych, oraz dzikich bestii. Jest patronem myśliwych i łowców. Cześć oddają mu także Nardlens z Plemienia Kruka. Nie buduje się mu świątyń, jedynie składa ofiary w matecznikach i na uroczyskach.
Jego kapłani spędzają zwykle życie z dala od cywilizacji, w leśnych ostępach. Noszą skóry zwierząt i nakrycia głowy z piór i poroża, a także ozdoby ze zwierzęcych kości, kłów i pazurów. Wielu ozdabia twarze rytualnymi nacięciami.


Oha'ln
Władca krainy zmarłych, mistrz mocy szamańskich i strażnik duchów. Miał on nauczyć ludzi posługiwania się magią. Jest najprawdopodobniej innym wcieleniem pradawnego elfiego bóstwa Velsesa. Przedstawiany jako olbrzymi, czarny ptak, o oczach w kolorze lodu. Jest patronem wizjonerów i mędrców. Pod jego patronatem odbywają się inicjacje szamańskie. Jego także wzywa się w czasie pogrzebów, i jemu składa się ofiary, aby zapewnić zmarłym szczęśliwą podróż na tamten świat.
Jego kapłani preferują życie w samotności. Ubierają się zwykle na czarno i biało, ich odzienie ozdobione jest kośćmi i włosami zmarłych. Noszą także skóry zwierzęce, na co pozwala im moc ich patrona.


Angar
Patronka ogniska domowego, strażniczka dobrych obyczajów i opiekunka wielu osad i wsi. Szczególnie troszczy się o dzieci i kobiety w ciąży. Jest małżonką Hanara, z tego tytułu odbiera należną cześć w Beran. Angar przyjmuje zwykle postać godnej matrony w złotym czepcu i szkarłatnym płaszczu. Patronuje także wszelkim pracom domowym, zwłaszcza zaś tkaniu. Powiada się, iż często pojawia się wśród ludzi wspomagając ich dobrą radą lub błogosławieństwem. Ponoć można ją rozpoznać wtedy po złocistym błysku w jej oczach. W każdym domostwie poświęca się jej palenisko, na którem pani domu spełnia obiaty, aby zyskać jej przychylność.
Jej kler stanowią starsze, doświadczone kobiety: akuszerki i położnice. Ubierają się w czerwone płaszcze i noszą szerokie, złocone pasy. Cieszą się dużym szacunkiem i choć nie posiadają władzy sądowniczej, ich ocena obyczajów i zachowań wiernych, często jest wiążąca dla całej społeczności. Kult rozpowszechniony jest zwłaszcza wśród ludzi, Alfry poświęcają temu bóstwu mniejszą uwagę. Uważają ją za córkę Jezzy i często określają po prostu mianem Babki.
Poświęconym jej zwierzęciem są jałówki o czerwonej maści.


Jezza
Pani Sieci, Jędza Ciemności, Władczyni Głębin. Małżonka O'gdena, przedstawiana jako stara, złośliwa jędza, zamieszkująca głębiny mórz. Zsyła zły los i włada morskimi odmętami. Nardlens boją się ją wzywać i najczęściej proszą O'gdena o jej udobruchanie. Uważa się, iż zsyła ona na żeglarzy śmierć przez utopienie a na wojowników hańbiący koniec. Jest panią klęsk, a jej kapłankami są prawie wyłącznie stare kobiety, noszące czarne, żałobne szaty i rozpuszczone włosy. Inni unikają ich i obawiają się ich spojrzenia. Są jednak znane ze swych mocy wieszczych. Jezza nie posiada świątyń i nie składa się jej ofiar, powszechnie wierzy się bowiem, iż sama potrafi zadbać o to, by je otrzymać. Alfry czczą ją jako Panią Losu i uważają za Prababkę Świata.
Zwierzęciem poświęconym jej jest albatros.
Ostatnio zmieniony 02 września 2015, 13:52 przez Sigil, łącznie zmieniany 1 raz.
[center]No beast so fierce but knows some touch of pity. But I know none, and therefore am no beast.[/center]

avnar
Reactions:
Posty: 1137
Rejestracja: 29 kwietnia 2009, 20:39
Has thanked: 2 times
Been thanked: 6 times

Post autor: avnar » 20 sierpnia 2015, 18:01

Ciekawie opisane. Podoba mi się to że jest kilu bogów o podobnych domenach. Dzięki temu jest z czego wybierać. Krótko ale fajnie opisani są kapłani, dobrze się wkompnowują w świat który do tej pory opisałeś.

Jestem ciekawy czy bogowie dają jakieś specjalne zdolności, czy spotyka się ich relikwie i jak często ingerują w świat? Czy wysyłają swoich wysłaninników czy też można ich spotkać w formie avatarów?

Awatar użytkownika
Sigil
Reactions:
Posty: 1972
Rejestracja: 08 stycznia 2015, 20:11
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Post autor: Sigil » 20 sierpnia 2015, 18:12

Dziękuję avnar za przychylną opinię. :)

Bogowie dają zdolności na zasadzie błogosławieństw. postać wybiera sobie patrona i składa związane z nim ślubowanie (np. że będzie wspierać potrzebujących, albo walczyć z stworami ciemności, lub też pomagać zwierzętom etc). Następnie, jeśli składa swemu Patronowi ofiary w kaplicy i modli się, może otrzymać błogosławieństwo. Jest to test wybranego atrybutu (lub zdolności), który kończy się automatycznym sukcesem - bez rzutu. Np. błogosławieństwo Jezzy można wykorzystać, aby zamienić na krytyczny sukces każdy test kluczowy dla przeżycia postaci. Ridvina pozwala zmienić jedno trafienie dystansowe w trafienie krytyczne etc. Błogosławieństwo działa jednorazowo. Po skorzystaniu z niego należy znów się pomodlić, by otrzymać kolejne.

Kapłani bóstw mogą udzielać błogosławieństw wiernym, lecz nie mogą tego robić w stosunku do siebie samych.

Poza tym Bogowie Światła chronią swych wyznawców przed klątwami Bogów Ciemności. Mogą im także zesłać prorocze wizje lub poradę w czasie snu (wymaga to złożenia sporej ofiary w świątyni i spędzenia tam całej nocy).

Bogowie czasami wysyłają swe sługi, zwane Devami, które mogą pojawić się w różnej formie i nie zawsze bywają rozpoznane przez wiernych. Niemniej wspierają ich często poradami lub mocą, czasami jednak także wystawiają na próbę.

Istnieje także coś takiego jak boskie artefakty - są to potężne przedmioty napełnione mocą nieśmiertelnych, które także wspomagają swych wyznawców. Takie przedmioty działają jednak jedynie w rękach osoby, wyznającej ten sam panteon do którego należy Bóg, który pobłogosławił artefakt. W rękach osób nie oddających bogom czci są bezużyteczne, a nawet mogą sprowadzić klątwę na kogoś, kto obchodzi się z takim przedmiotem bez odpowiedniego szacunku.
Ostatnio zmieniony 20 sierpnia 2015, 19:16 przez Sigil, łącznie zmieniany 1 raz.
[center]No beast so fierce but knows some touch of pity. But I know none, and therefore am no beast.[/center]

avnar
Reactions:
Posty: 1137
Rejestracja: 29 kwietnia 2009, 20:39
Has thanked: 2 times
Been thanked: 6 times

Post autor: avnar » 20 sierpnia 2015, 20:58

Bardzo przemyślana wizja. Czekam na więcej.

Awatar użytkownika
Keth
Reactions:
Posty: 12615
Rejestracja: 07 kwietnia 2009, 20:37
Has thanked: 138 times
Been thanked: 84 times
Kontakt:

Post autor: Keth » 21 sierpnia 2015, 20:05

Ludy zamieszkujące inne kontynenty czczą zupełnie inne bóstwa czy też te same, co w Torgeth, tylko znane pod innymi imionami? I jak to się ma z rasami / gatunkami przybyłymi z innych zakątków kosmosu bądź innych wymiarów? Czy istoty budujące kosmiczne statki też są religijne czy też raczej oświecone do formy ateizmu?

Awatar użytkownika
Sigil
Reactions:
Posty: 1972
Rejestracja: 08 stycznia 2015, 20:11
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Post autor: Sigil » 21 sierpnia 2015, 20:20

Ludy żyjące na różnych ziemiach mają swoje bóstwa oczywiście. Osobne Panteony istnieją w AjArd czy na Kontynencie Środka. Przy czym rózne żyjące tam rasy często zupełnie innych bogów uważają za najważniejszych w panteonie (np W Religii Środka ludzie wyznają Gronosa jako naczelne bóstwo, Elfy Ja'vę a Krasnoludy parę bliźniaków: Talda i Naję). Niektóre rasy jak Felidae czy Gryfonie także mają swoich bogów. Do tego oczywiście dochodzi jeszcze Totemizm wśród kultur pierwotnych (czyli wiara w duchy natury).

Ateizm nie występuje tutaj, gdyż moc bogów czy magia są na tyle widoczne w tym świecie, że ciężko to zignorować. Poza tym istnieje świat astralny, więc osoby negujące duchowość uznane zostałyby za szalone lub nierozgarnięte. Niemniej istnieją religie niedeistyczne, o bardziej filozoficznym podejściu, uznające bogów za np. manifestacje żywiołów, albo projekcje umysłu. Takimi religiami są: Kult Równowagi i Elementyzm. Zwykle ich wyznawcami istotnie są bardziej rozwinięte cywilizacyjnie rasy (np. Sutu czy Orta Vitra). Często są oni postrzegani przez tradycyjnych politeistów jako bezbożnicy, co nie przyczynia się do dobrej opinii na temat tych ras (zwłaszcza, że Orta Vitra wręcz ostentacyjnie ignorują bóstwa innych religii).
[center]No beast so fierce but knows some touch of pity. But I know none, and therefore am no beast.[/center]

ODPOWIEDZ