DE - Nowe zioła

Awatar użytkownika
Sigil
Reactions:
Posty: 1972
Rejestracja: 08 stycznia 2015, 20:11
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Post autor: Sigil » 12 kwietnia 2016, 15:49

Dodam je pewnie niedługo do ogólnego spisu, ale ponieważ nie każdemu chce się szukać (a zakupy zrobić chciałby każdy w Oxanie) pomyślałem, że dla klarowności dodam je tutaj. Oto więc kilka roślinek występujących niemal wyłącznie na Lenji:

Nowe zioła:

[center]Galangal[/center]
Występowanie: Lenja, AjArd
Tereny: Wilgotne lasy tropikalne;
Dostępność: Rozpowszechniona
Działanie: Zażywany jako tabaka pozwala odzyskać K3 punkty Energii i dodaje +1 do Mi. Ognia. Który to efekt utrzymuje się przez 15 minut (aczkolwiek nie jest kumulatywny i ponowne przyjęcie dawki zioła nie zwiększa tej premii).
Pity w formie naparu wspomaga leczenie zatruć pokarmowych i chorób żołądka, pozwalając na kolejny test z modyfikatorem +10.
Cena: 6 u.


[center]Ilex Guayusa[/center]
Występowanie: Lenja
Tereny: Dżungla
Dostępność: Rzadka
Działanie: Pity jako napar umożliwia odzyskanie K4 + 1 punktów Energii oraz usuwa efekty szoku. Dodaje ponadto +5 do SW. Efekt ten utrzymuje się godzinę.
Cena: 20 u.


[center]Lapacho[/center]
Występowanie: Lenja
Tereny: Dżungla
Dostępność: Okazjonalna
Działanie: W formie naparu oczyszcza organizm z toksyn dodając +20 do Odp. przy zatruciach i umożliwiając ponowny test przeciwko truciźnie. Podnosi także Odp o 5 punktów, któy to efekt utrzymuje się godzinę.
Wykorzystany jako okład zapobiega także zakażeniu ran i unieszkodliwia toksyny, które się w nich znajdują.
Cena: 12 u.


[center]Jabłoń Śmierci[/center]
Występowanie: Lenja
Tereny: Wybrzeża
Dostępność: Okazjonalna
Działanie: Całę drzewo jest niesłychanie silnie trujące. Kontakt z sokiem tej rośliny wymaga testu Odp z karą - 20. Jeśli test nie zostanie zdany, ofiara otrzymuje K6 obrażeń i -10 do Odp. Jeśli test jest zdany, otrzymuje tylko połowę obrażeń. Gdy sok zostanie wypity lub dostanie się do rany kara do testo zwiększa się do -30. Pech w tym rzucie oznacza śmierć.
Palone drzewo wydziela trujący dym, zadając wszystkim, którzy go wdychają k4 punkty obrażeń i oślepiając ich na godzinę ( w przypadku nie zdanego testu Odp). Jeśli test zostanie zdany, ofiary otrzymują jedynie 1 obrażenie i zostają oślepione na 15 minut. Pech w teście oznacza omdlenie, a następnie śmierć.
Cena: 13 u.


[center]Modligroszek[/center]
Występowanie: Lenja, AjArd
Tereny: Dżungle
Dostępność: Rozpowszechniona
Działanie: Trujące są owoce rośliny, które suszone wykorzystuje się do wyrobu biżuterii religijnej.
Zjedzenie ich miąższu wymaga testu Odp -10. W przypadku nie zdania go, ofiara otrzymuje karę -30 do Odp. i K6 obrażeń z powodu uszkodzenia narządów wewnętrznych. Zdanie tego testu oznacza jedynie połowę obrażeń i skutkuje karą -10 Odp. Pech w teście oznacza śmierć.
Pył ze sproszkowanych owoców, rozpylony w powietrzu sprawia, iż każda mająca z nim kontakt istota musi wykonać test Odp -10. W przypadku nie zdania testu ofiara otrzymuje -20 do Odp. oraz K4 obrażenia z uwagi na uszkodzenie narządów wewnętrznych. Zdany test oznacza jedynie połowę obrażeń, bez kar do współczynników. Pech w teście oznacza omdlenie i śmierć.
Cena: 8 u.


[center]Szczwół plamisty [/center]
Występowanie: Lenja, AjArd, Grzmiące Wyspy, Wichrowe Stepy, Ląd Bez Powrotu
Tereny: wzgórza, stepy, zarośla
Dostępność: Rozpowszechniona
Działanie: Trujący jest sok rośliny, który działa nawet w kontakcie ze skórą. Zaszkodzić może nawet wąchanie jej kwiatów.
Efekty zatrucia pojawiają się w przypadku spożycia (z karnym modyfikatorem -30 Odp) lub kontaktu fizycznego z rośliną (z modyfikatorem -20 Odp). Zdany test oznacza czasowy efekt Odporności na Ból, a także +5 do Int i SW. Ma również działanie pobudzające. Efekt utrzymuje się godzinę.
Nie zdany test odporności oznacza, iż po 15 minutach opisanego wyżej działania, ofiara otrzymuje karę -50 do Odp. i S.F. co może skutkować całkowitym paraliżem mięśni, a także -30 Per. Efekt utrzymuje się trzy godziny. Pech w teście oznacza paraliż, a następnie śmierć przez uduszenie.
Zioło bywa także wykorzystywane w sproszkowanej formie jako broń. W przypadku wdychania takiego proszku, testy Odp. przeprowadzane są z karą -10. Objawy zatrucia są jednak identyczne, jak opisane powyżej.
Cena: 6 u.
[center]No beast so fierce but knows some touch of pity. But I know none, and therefore am no beast.[/center]

koszal
Reactions:
Posty: 2787
Rejestracja: 15 marca 2012, 13:35
Been thanked: 1 time

Post autor: koszal » 12 kwietnia 2016, 18:21

Jak zobaczyłem ten temat to wbiłem od razu. Tylko myślałem, że to dział kupno/sprzedaż.

Awatar użytkownika
Sigil
Reactions:
Posty: 1972
Rejestracja: 08 stycznia 2015, 20:11
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Post autor: Sigil » 13 kwietnia 2016, 13:13

[center]Palo Santo[/center]
Występowanie: Lenja;
Tereny: lasy na pogórzu i w górach;
Dostępność: Rzadka;
Działanie: Drewno palone jako kadzidło, odgania wrogie duchy i usuwa emanacje sił Ciemności. Ponadto przyśpiesza regenerację Energii dwukrotnie, zarówno w czasie medytacji jak i wypoczynku. Osoba wdychająca zapach tego drzewa nie może także zemdleć z braku Energii (jeśli jej energia spadnie do 0, natychmiast odzyskuje 1 punkt).
Podobny efekt daje wdychanie olejku eterycznego, który jest jednak o wiele droższy. Tym sposobem można wszakże przebudzić osoby nieprzytomne.
Wiórki drzewa zalane wrzątkiem stanowią napar, który wypity pozwala powtórzyć każdy test przeciwko chorobie. Zapach drzewa odstrasza ponadto owady.
Cena: 22 u.


[center]Kurkuma[/center]
Występowanie: Lenja, AjArd;
Tereny: równiny, pogórze;
Dostępność: Okazjonalna;
Działanie: Przyjmowana jako napar lub w postaci proszku, umożliwia ponowny test Odp. przeciwko każdej chorobie z premią +10. Wykorzystana w formie okładu na rany chroni je przed zakażeniem i przyśpiesza naturalne gojenie się ran o połowę.
Palona jako kadzidło zapewnia +1 do P. Mi. Ognia.
Cena: 11 u.
[center]No beast so fierce but knows some touch of pity. But I know none, and therefore am no beast.[/center]

TatTvamAsi
Reactions:
Posty: 423
Rejestracja: 08 sierpnia 2015, 14:54
Been thanked: 3 times

Post autor: TatTvamAsi » 13 kwietnia 2016, 16:31

Dobrze, że się te zioła pojawiły, na pewno nie jednemu magowi się przydadzą. Swoją drogą bardzo cenię różnorodność flory na Lenji i ogólne bogactwo takich właśnie może nie wielkich rzeczy, ale istotnych i dających też pewien klimat jak zioła.

Awatar użytkownika
Sigil
Reactions:
Posty: 1972
Rejestracja: 08 stycznia 2015, 20:11
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Post autor: Sigil » 14 kwietnia 2016, 14:16

Myślę, że nie tylko magowi. Nic nie stoi na przeszkodzie, by używała tego każda postać z umiejętnością Zielarstwo, a nawet bez niej... ;)

Dodałem także coś, co się spodoba myślę wielu osobom: piękne, barwne tabele, ustalające gdzie można znaleźć jakie zioła i jak bardzo są powszechne w danym środowisku. Zapraszam więc, by zajrzeć tutaj!
[center]No beast so fierce but knows some touch of pity. But I know none, and therefore am no beast.[/center]

TatTvamAsi
Reactions:
Posty: 423
Rejestracja: 08 sierpnia 2015, 14:54
Been thanked: 3 times

Post autor: TatTvamAsi » 14 kwietnia 2016, 15:56

Zacna tabelka. Wszystko będzie teraz bardziej przejrzyste, a też dodaje to jeszcze większego kolorytu światu DrecarE i pozwoli sobie bardziej unaocznić florę - bądź co bądź zioła nie duże, ale istotne. Dobra robota! :)

Awatar użytkownika
mastug
Reactions:
Posty: 1697
Rejestracja: 03 grudnia 2009, 23:24
Has thanked: 14 times
Been thanked: 12 times

Post autor: mastug » 15 kwietnia 2016, 00:15

Sigil czy zastanawiałeś się nad tym że "zioło-wymyślanie" w takiej formie jak to robisz i w takiej formie jak było w KC ma jedną poważną wadę tzn. stanowi najniższy poziom kreacji świata i "nie ma już nic głębiej" co mógł by badać gracz. Nie ma w takim systemie miejsca na ważenie wywarów i tworzenie magicznych mikstur opartych na mieszaninie ziół. Być może warto stworzyć warstwę alchemii i leżący pod nią system magicznych składników z których zbudowany jest świat. Rośliny nie miały by cech magicznych bez powodu ale ponieważ potrafiły by przetwarzać i/lub gromadzić magiczne cząsteczki. Samo znalezienie zioła nie oznaczało by że "jest czarodziejskie". Magiczne własności zioła wynikały by z tego że rosło w odpowiednim miejscu np. "ziele czarownic" wyhodowane w ogródku nie ma żadnych szczególnych własności natomiast te które urosło na cmentarnej ziemi bogatej w alchemiczny składnik nazwijmy go np. "nekrum" daje moc widzenia zmarłych. Bardziej złożony system alchemii mógłby opisywać relacje pomiędzy cząsteczkami np znoszenie się magicznych oddziaływań , wzmacnianie itp. Wracając do naszego przykładu z "zielem czarowanic" - ziele to jest mieszaniną "nekrum", "azbergu" i "halum" (nazwy wymyślone są "od czapy" więc proszę się nie czepiać). Pożądane dzianie "nekrum" niwelowane (tłumione) jest przez "azberg". Każdy zielarz / alchemik wie że "azberg" niszczony jest przez gotowanie w wodzie z ... np. węglem drzewnym - powstaje więc prosta receptura na wzmocnienie działania tego zioła. Oczywiście pełen system to dużo pracy i nie wiem czy komukolwiek by się chciało - ale myślę, że warto się chociaż nad tym zastanowić i gdzieś elementy "głębszego poziomu rzeczywistości" przemycać w opisach ziół.
Ostatnio zmieniony 15 kwietnia 2016, 00:46 przez mastug, łącznie zmieniany 1 raz.

koszal
Reactions:
Posty: 2787
Rejestracja: 15 marca 2012, 13:35
Been thanked: 1 time

Post autor: koszal » 15 kwietnia 2016, 00:26

Kiedyś bawiłem się w coś takiego o czym pisze Mastug opisując własną mechanikę magii do KC (któż tego nie robił). Skupiałem się tam na kamieniach magicznych i nie tylko, przy czym ich magiczność polegała na wzmacnianiu/osłabianiu/przeciwdziałaniu pewnym cechom. Z tych kamieni dopiero można było tworzyć amulety o konkretnych właściwościach. Jednocześnie opis "ziół Sigila" też wydaje mi się ciekawy i jest spójny.

Awatar użytkownika
mastug
Reactions:
Posty: 1697
Rejestracja: 03 grudnia 2009, 23:24
Has thanked: 14 times
Been thanked: 12 times

Post autor: mastug » 15 kwietnia 2016, 00:40

Absolutnie nie zarzucam niespójności świata , raczej wskazuję istnienie dolnej granicy jego poznania w dziedzinie dosyć istotnej dla magów, zielarzy i druidów wszelkiej maści.

TatTvamAsi
Reactions:
Posty: 423
Rejestracja: 08 sierpnia 2015, 14:54
Been thanked: 3 times

Post autor: TatTvamAsi » 15 kwietnia 2016, 01:43

Cząsteczki, o których piszesz to myślenie nad wyrost i moim zdaniem nie pasowałoby do świata DrecarE. Poza tym można w tym systemie robić mieszanki z różnych ziół i komponować je w jakiejś jednej maści na przykład do wyleczenia czegoś. Poza tym zioła i rośliny no właśnie, to zioła i rośliny... rosną w ziemi wiec chyba nie ma sie co dziwić, że to ,,przyziemna" sfera poznania. A takie jakieś cząsteczki to sfera technologii raczej, może genetycy się tym zajmują...

Awatar użytkownika
mastug
Reactions:
Posty: 1697
Rejestracja: 03 grudnia 2009, 23:24
Has thanked: 14 times
Been thanked: 12 times

Post autor: mastug » 15 kwietnia 2016, 02:10

Nazwałem to cząsteczkami ale równie dobrze może się to nazywać esencjami czy siłami czy efektami i nie chodzi o sferę technologi a o możliwość jakie daje system graczom. Z opisu ziół nie wynika że można je łączyć ani jaki skutek będzie takie połączenie miało. System nie daje żadnych narzędzi w tym zakresie MG aby określić jaki będzie wynik połączenie np. "Kurkumy" i "Galangal". Czy mogę mieszać dowolne substancje i ich połączenie będzie sumą skótków? czy np połączenie zioła leczącego z trucizną będzie turcizną czy substancją obojętną czy może super lekarstwem. System nie wspiera tu MG nie daje mu żadnych narzędzi , a co zatym idzie i gracze nie specjalnie mogą eksperymentować. Rozumiem że do świata DrecarE może nie pasować moje słownictwo którego użyłem ale ponieważ są maści i ludzie którzy je robią to być może warto przez chwilę zastanowić się jakie są zasady łączenia ziół.
Ostatnio zmieniony 15 kwietnia 2016, 02:27 przez mastug, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Sigil
Reactions:
Posty: 1972
Rejestracja: 08 stycznia 2015, 20:11
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Post autor: Sigil » 15 kwietnia 2016, 10:22

Mastug dziękuję za cenne przemyślenia, cieszę się, że czytasz z uwagą - ale nie musisz się martwić. To wszystko już poniekąd istnieje. Alchemia jest w tym systemie rozpisana dość dokładnie i opiera się na systemie Sześciu Elementów. A zielarstwo to taka "alchemia dla ubogich" lub też jeśli wolisz część ludowej mądrości. ;)

Widzisz mastug w DE prawie wszystko ma cechy magiczne - zioła, kamienie etc. Ale to nie przeszkadza działać z tym dalej, a nawet pomaga. Zawsze można zmienić bowiem działanie tej magii lub też wykorzystać je i połączyć z czymś. Możliwości jest bardzo dużo. Dla uproszczenia można jednak przyjąć, że czarsotwo wykorzystuje magię, która już jest w naturze (roślinach, kamieniach, etc) a Magia Mistrzostw i Technologia przekształcają ją i tworzą dzięki temu bardziej zaawansowane formy (np. eliksiry i przedmioty magiczne).

Nie masz jednak racji mówiąc, że w kwestii ziół system nie wspiera MG i nie daje narzędzi, ponieważ w rozdziale z opisem zielarstwa znajdziesz informacje na ten temat, jak tworzy się mieszanki. Co więcej zioła "przebudzone" mają inne (zwykle mocniejsze) działanie niż normalne. A to czy takie są czy nie, może zaleźć od miejsca, w którym rosną (zioła rosnące w Miejscach Mocy często są przebudzone). Modyfikować ich działanie pozwala także Czarostwo Uprawne, które głownie właśnie opiera się na pracy z roślinami.

Z grubsza rzecz ujmując mieszanki działają tak: gracz decyduje co chciałby osiągnąć, MG decyduje ile dawek jakich ziół wymaga stworzenie danej mieszanki. Gracz rzuca na Inu + Zielarstwo i albo wpadnie na to, albo nie. Jest to więc dość swobodny i raczej narracyjny sposób, ale nie widziałem sensu dokładnie go definiować. Nie wiem, czy zajmujesz się w realu zielarstwem - ja owszem i wiem, że różne mieszanki mogą mieć podobne działanie. We wspomnianym rozdziale opisałem więc po prostu mniej więcej jakie warunki trzeba spełnić i jakie efekty można uzyskać, a także podałem kilka przykładów. Resztę pozostawiam już do rozwiązania konkretnym MG i drużynom. Myślę, że to ciekawsze niż tworzyć sterty nudnych tabel. ;)

Przykład tego rodzaju mieliśmy ostatnio na sesji PBF Cienie na Śniegu, gdy wiedźma chciała zrobić maść na naciągnięte mięśnie. Powiedziałem jej, że potrzebuje do tego 1 dawkę żywnika, 1 dawkę żywokostu. Uznałem, że tym wypadku maść z tych ziół powoli wyleczyć tyle obrażeń co żywnik, ale nie w formie okładu na ranę (jak w przypadku pojedynczego zioła), lecz maści (by leczyć kontuzje). A więc działanie żywnika pozostało, lecz zmienił się sposób aplikacji. Proste, prawda?

Jak widać wystarczy więc nieco wyobraźni. Oczywiście możesz powiedzieć, że istnieją osoby, które jej nie mają, albo takie, które nie mają rozsądku i wtedy brak dokładnych ograniczeń nie zapobiegnie nadużyciom... Jednak jeśli grasz już sporo to wiesz, że takie osoby zawsze gdzieś istnieją. I zawsze znajdą sposób na powergaming, nie ważne jak restrykcyjne zrobisz zasady. A wybierając między systemem pełnym ograniczeń, a systemem dającym możliwości na własne pomysły, wolałem tą drugą opcję. Tak to widzę. ;)
[center]No beast so fierce but knows some touch of pity. But I know none, and therefore am no beast.[/center]

Awatar użytkownika
mastug
Reactions:
Posty: 1697
Rejestracja: 03 grudnia 2009, 23:24
Has thanked: 14 times
Been thanked: 12 times

Post autor: mastug » 15 kwietnia 2016, 13:16

Ok , rozumiem nie drążę już :)

Awatar użytkownika
Sigil
Reactions:
Posty: 1972
Rejestracja: 08 stycznia 2015, 20:11
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Post autor: Sigil » 15 kwietnia 2016, 13:27

Mastug: wiesz, ja się zawsze cieszę, jak ktoś pyta, bo to świadczy o zainteresowaniu i o tym, że chce Ci się poświęcić chwilę na przemyślenia w temacie. Fakt, że wiele już jest zrobione i często ktoś trafia pomysłem w to, co już spisaliśmy - ale nie można wykluczyć przecież, że ktoś nagle nie będzie miał jakiejś zupełnie nowej i genialnej idei. ;)

Dlatego jeśli masz pomysły to dziel się bez obaw. Jeśli już je opracowaliśmy, to jedyne, co może Ci się przytrafić to zwiększenie wiedzy o systemie. A jeśli wpadłbyś na coś nowego i ciekawego, na pewno się tym zainteresuję, bo bardzo cenię idee graczy i czytelników. :)
[center]No beast so fierce but knows some touch of pity. But I know none, and therefore am no beast.[/center]

ODPOWIEDZ