W linku poniżej jest najnowsza wersja Małej Wojny, po korekcie Dobro i moich poprawkach pewnych.
Mała Wojnawersja ostateczna link: https://docs.google.com/file/d/0B5Z8zUW ... ZZOWs/edit
To narzędzie dla MG do bitew, głównie Fantasy ale nie tylko. Przydatne i w realnych RPG i PBF-ach.
Używam go na sesjach w realu i do bitew w PBF-ie w świecie Conana. W KC również używam.
1. Zasady podstawowe - przeznaczone dla mniej zaawansowanych użytkowników i osób, którym bardzo dokładne wyliczenia nie są potrzebne. umożliwiające rozstrzyganie prostych, raczej typowych bitew, bez zagłębiania się w rozbudowane kwestie mechaniczne. Parametry żołnierzy są uśredniane a wiele kwestii zostaje pominiętych, zapewniając możliwość szybkiego, chociaż mniej precyzyjnego rozstrzygania konfliktów zbrojnych.
2. Zasady zaawansowane- dedykowane zaawansowanym użytkownikom i osobom pragnącym oddać jak najwięcej zmiennych towarzyszących walce. Znacznie bardziej rozbudowane od podstawowych, pozwalają ze sporą precyzją określić wiele parametrów pola bitwy i uczestniczących w walce jednostek. Umożliwiają także rozgrywanie bitew morskich, precyzyjne określenie skuteczności formacji typowo fantastycznych (np. orków) i odzwierciedlenie szczegółowych realiów pola walki.
3. Zasady dodatkowe - pomagające w usystematyzowaniu logistycznych kwestii związanych z daną armią bądź oddziałem, takich jak tempo marszu, warunki powrotu rannych żołnierzy do zdrowia czy też koszta utrzymania armii w czasie pokoju. Niezwiązane bezpośrednio z bitwą, pomagają w stworzeniu przekonującego obrazu armii w czasie sesji.
Przede wszystkim, Mistrz Gry musi wiedzieć, jakie oddziały będą brały udział w walce - jaki mają skład, liczebność i wyposażenie oraz jakich mają dowódców. Warto też zastanowić się nad zewnętrznymi czynnikami, które mogłyby wpłynąć na ewentualny wynik starcia. Podstawowe zasady zakładają, że znając tych kilka kluczowych wartości, można ustalić przybliżony wynik walki. W wypadku zasad zaawansowanych, ilość zmiennych jest większa, co pozwala na bardziej precyzyjne odzwierciedlenie przebiegu i wyniku starcia. Po określeniu parametrów armii i możliwości dowódców, wykonuje się odpowiednie rzuty kostkami (aby odzwierciedlić czynniki losowe, występujące w czasie każdej bitwy), określa straty obu stron i... to wszystko. Po jednym bądź większej ilości starć, bitwa zostaje rozstrzygnięta.