Wywern piaskowy

Wywern piaskowy (w języku orków Sand-Kars-Rep).

Charakter: neutralny neutralny-rzadko neutralny dobry lub neutralny zły.

Wzrost: 5-10 metrów długości.

Waga: 500-1000 kg.

ŻYW SF ZR SZ INT MD UM CH PR Obrona skóry Wyparowania skóry
600 250 30 40 15 15 0 0 5 +30 90/90/90

Premia do biegłości:
+ 10% do pyska (90 kł; +12 OB; opóź. 5),
+ 10% łapy (80 tn; +10 OB; opóź. 4).

Premia do odporności: 6 (20), 8 (20) , 10 (20).

Uwaga: Przy INT i MD dorzut K10 zamiast K50. Co poziom dodatkowo należy doliczyć +20 do ŻYW i +10 do SF. Co 5 poziomów obrona skóry wzrasta o + 5 pkt a wyparowania o +20 pkt. Co 10 poziomów wzrastają ograniczenia zręczności i szybkości.

Wygląd

Wywern piaskowy to duży skrzydlaty gad o cielsku pokrytym grubą łuską w kolorze brązowym lub żółtym. Ze względu na swoje rozmiary i błoniaste skrzydła często mylony jest z młodymi osobnikami brązowych lub żółtych smoków. Charakterystyczną cechą wszystkich wywernów odróżniających je od ich magicznych gadzich kuzynów jest ich dwunożność – posiadają tylko jedną parę łap. Łapy są silnie umięśnione i zakończone ostrymi i długimi szponami.

Wywerny mogą latać dzięki dużym błoniastym skrzydłom wykształconym drogą ewolucji z przednich łap. Błona łącząca kostne palce, kość ramienną i bok wywerny jest gruba i elastyczna. Ciało gada posiada punkt ciężkości mniej więcej w połowie swej długości. Bardzo długa i umięśniona szyja równoważona jest przez równie masywny i długi ogon. Głowa gada jest stosunkowo mała z dużymi, wyraźnie zarysowanymi oczami o czerwonej barwie. Duży i silnie uzębiony pysk ułatwia zabijanie oraz pożeranie zdobyczy.

Tryb życia

Wywerny piaskowe wbrew wielu mitom nie są magiczne i nie posiadają żadnych magicznych cech, w szczególności zaś nie potrafią ziać ogniem. Są to duże drapieżniki żywiące się mięsem mniejszych istot. Wywerny są jajorodne (1k5 młodych w gnieździe). Młode osobniki po wykluciu są żywione przez samicę do czasu, kiedy nauczą się latać. Atakujące z powietrza młode osobniki polują stadnie. Najczęściej ich ofiarami padają zwierzęta, czerwiaki i dużo mniejsze od nich pustynne owady. Nie gardzą także rybami i ptakami. Gdy dorastają, stają się samotnikami. Łączą się w pary tylko na czas okresu godowego. Dorosłe osobniki są bardzo niebezpieczne dla ras rozumnych, atakują bowiem bez wahania karawany i domostwa, zabijają ludzi i zwierzęta hodowlane. Najczęściej ich atak polega na szybkim pikowaniu w dół, pochwyceniu ofiary łapami, wzbiciu się w powietrze z jednoczesnym atakiem pyskiem. Jeśli ofiara jest ciężko opancerzona lub agresywnie się broni, upuszczana jest z dużej wysokości, a sam atak ponawiany jest zaraz po upadku zdobyczy na ziemię. Rozszarpywana zazwyczaj w trakcie lotu ofiara jest natychmiast pożerana.

Wywerny słabo widzą w ciemnościach, dlatego ich okres żerowania zaczyna się od świtu, a kończy o zmierzchu. W poszukiwaniu pożywienia przemierzają olbrzymie obszary. Nie mają stałych rewirów. Gniazda tworzą samce, wyłącznie w okresie godowym (raz na 5+1k10 lat). Charakterystyczne dla tego gatunku jest zakopywanie się w płytkim piasku na czas snu. Niejednokrotnie zdarzało się że podróżujący nocą przez pustynię następowali na zasypanego śpiącego wywerna, co kończyło się tragicznie dla podróżnych. Jedyną rozumną rasą, która zdaje się czerpać korzyści z obecności wywernów na archipelagu wschodnim są reptillioni. Dzięki swej gadziej naturze i rozumieniu gadzich zachowań potrafią oni oswoić i tresowac wywerny. Reptilliońscy treserzy są w stanie nauczyć je noszenia jeźdźca i słuchania jego rozkazów. Udana tresura wymaga kilku miesięcy ciężkiej pracy, musi się też rozpocząć, zanim młody gad podejmie naukę latania (w późniejszym okresie nie zaakceptuje na swym grzbiecie ciężaru jeźdźca, chociaż wciąż pozostaje wrażliwy na wymuszające uległość zaklęcia). Wytresowany gad wystawiony na sprzedaż to rzadkość, ponieważ słynący z korsarskich tradycji reptillioni z Archipelagu Wschodniego wolą zachowywać te stworzenia dla własnych potrzeb. Cena za każdy taki okaz to ponad dziesięć tysięcy sztuk złota.

Wywerny piaskowe doskonale przystosowały się do pustynnych warunków. Są odporne na słoneczny skwar i potrzebują niezwykle mało wody. Głównym źródłem wilgoci jest dla nich krew upolowanych istot, aczkolwiek nie gardzą czystą wodą z jezior i oaz Balarionu. Żyją do 100 lat, dojrzewają po 5 latach.

Występowanie

Występują tylko na rozległych pustyniach. Największa ich liczebność występuje na Archipelagu Wschodnim, jednak można je spotkać praktycznie na każdej dużej pustyni (również na Wyspach Kupieckich Archipelagu Centralnego). Młode wywerny polują stadnie (1k5 osobników z POZ 0-5). Dorosłe osobniki (POZ 6+) polują samotnie. Raz na 5+k10 lat w okresie godowym tworzą pary – można wtedy spotkać dwa dorosłe osobniki.

Specjalne zdolności

  • Latanie – za pomocą skrzydeł, adekwatnie jak duże ptaki. Wzlot (na 2 metry) trwa 1 rundę, prędkość lotu 1/2 SZ (liczonej w metrach) na rundę, zwrotność 45 stopni na rundę (+ automatyczne hamowanie).
  • Pikowanie – patrz w trybie życia.
  • Porywanie w powietrze – jw.
  • Odporność na brak wody – mogą nawet do 10 dni obywać się bez uzupełniania wody w organiźmie. Odnoszą także tylko 1/2 obrażeń od czarów opartych na odwodnieniu – oprócz tego posiadają dodatkowy rzut i wybierają lepszy wynik.
  • Odporność na upał i wysoką temperaturę – mogą bez ograniczeń funkcjonować podczas upałów w pustynnym słonecznym skwarze. W przypdaku obrażeń od ognia ma prawo do dodatkowego rzutu (wybiera lepszy).
  • Zdolności tragarza: potrafi nosić (taszczyć) na swoim grzbiecie (!) ciężary dwukrotnie większe niż by o tym świadczyła jego SF, ponadto wytrzymałość na zmęczenie jest dwukrotnie większa. Uwaga: podczas noszenia jakiegokolwiek ciężaru szybkość poruszania jest dwukrotnie mniejsza.
  • Krycie w piasku – potrafi zasypać całe ciało w miękim pustynnym piasku w taki sposób że jeśli się nie porusza jest praktycznie niewidoczny. Zasypanie się piaskiem zajmuje mu 10+K10 rund. Jest to charakterystyczny dla tej rasy sposób ukrycia się przed naturalnymi wrogami szczególnie na czas snu. Patrz także tryb życia.
  • Naturalna oburęczność – potrafi bez ograniczeń w ciągu jednej rundy zaatakować oboma łapami.
  • Nadwrażliwość na zimo – otrzymuje dwukrotnie więcej obrażeń od zimna.

Statystyki

młody; Rasa: Wywern Piaskowy; drapieżnik; Poz.0; Charakter: neutr-neutralny;
ŻYW 645; SF 400; ZR 70(70); SZ 90(90); INT 20; MD 20; UM 0; CH 0; PR 30; WI 0; ZW 0;
Odp.w%:1-43; 2-58; 3-56; 4-41; 5-41; 6-145; 7-125; 8-145; 9-110; 10-130; AM 0%;
BROŃ*: Łapy-Bi.70%; TR 117%; op. 4; RANY 156tn ; OB+7; SP B/O; AT 2
BROŃ*: Pysk-Bi.70%; TR 117%; op. 5; RANY 163kl ; OB+8; SP B/-; AT 1
ZBR.: skóra; OGR. – , -; OB.BL/DAL 65/50 %; WYP. 90 / 90 / 90

podrostek; Rasa: Wywern Piaskowy; drapieżnik;Poz.2; Charakter: neutr-neutralny;
ŻYW 795; SF 460; ZR 80(80); SZ 96(96); INT 24; MD 20; UM 0; CH 0; PR 40; WI 0; ZW 0;
Odp.w%:1-54; 2-69; 3-67; 4-52; 5-52; 6-166; 7-146; 8-166; 9-131; 10-151; AM 0%;
BROŃ*: Łapy-Bi.85%; TR 139%; op. 4; RANY 183tn ; OB+9; SP 2B/O; AT 2
BROŃ*: Pysk-Bi.85%; TR 139%; op. 5; RANY 192kl ; OB+10; SP 2B/-; AT 1
ZBR.: skóra; OGR. – , -; OB.BL/DAL 79/60 %; WYP. 90 / 90 / 90

stadny; Rasa: Wywern Piaskowy; drapieżnik;Poz.4; Charakter: neutr-neutralny;
ŻYW 945; SF 520; ZR 90(90); SZ 102(102); INT 28; MD 20; UM 0; CH 0; PR 50; WI 0; ZW 0;
Odp.w%:1-65; 2-80; 3-78; 4-63; 5-63; 6-187; 7-167; 8-187; 9-152; 10-172; AM 0%;
BROŃ*: Łapy-Bi.105%; TR 166%; op. 4; RANY 214tn ; OB+11; SP S/O; AT 3
BROŃ*: Pysk-Bi.105%; TR 166%; op. 5; RANY 225kl ; OB+13; SP S/-; AT 2
ZBR.: skóra; OGR. – , -; OB.BL/DAL 94/70 %; WYP. 90 / 90 / 90

dorosły; Rasa: Wywern Piaskowy; drapieżnik;Poz.6; Charakter: neutr-neutralny;
ŻYW 1125; SF 645; ZR 110(110); SZ 118(118); INT 42; MD 30; UM 0; CH 0; PR 70; WI 0; ZW 0;
Odp.w%:1-76; 2-91; 3-89; 4-74; 5-74; 6-208; 7-188; 8-208; 9-173; 10-193; AM 0%;
BROŃ*: Łapy-Bi.140%; TR 216%; op. 4; RANY 273tn ; OB+14; SP S/O; AT 3
BROŃ*: Pysk-Bi.140%; TR 216%; op. 5; RANY 287kl ; OB+17; SP S/-; AT 2
ZBR.: skóra; OGR. – , -; OB.BL/DAL 126/95 %; WYP. 110 / 110 / 110

samotnik; Rasa: Wywern Piaskowy; drapieżnik;Poz.8; Charakter: neutr-neutralny;
ŻYW 1300; SF 735; ZR 120(120); SZ 124(124); INT 46; MD 30; UM 0; CH 0; PR 80; WI 0; ZW 0;
Odp.w%:1-87; 2-102; 3-100; 4-85; 5-85; 6-229; 7-209; 8-229; 9-194; 10-214; AM 0%;
BROŃ*: Łapy-Bi.150%; TR 236%; op. 4; RANY 304tn ; OB+15; SP S/O; AT 3
BROŃ*: Pysk-Bi.150%; TR 236%; op. 5; RANY 319kl ; OB+18; SP S/-; AT 2
ZBR.: skóra; OGR. – , -; OB.BL/DAL 138/105 %; WYP. 110 / 110 / 110

stary; Rasa: Wywern Piaskowy; drapieżnik;Poz.10; Charakter: neutr-neutralny;
ŻYW 1520; SF 855; ZR 135(68); SZ 135(68); INT 60; MD 35; UM 0; CH 0; PR 95; WI 0; ZW 0;
Odp.w%:1-99; 2-114; 3-112; 4-97; 5-97; 6-251; 7-231; 8-251; 9-216; 10-236; AM 0%;
BROŃ*: Łapy-Bi.185%; TR 285%; op. 5; RANY 362tn ; OB+19; SP 2S/O; AT 4
BROŃ*: Pysk-Bi.185%; TR 285%; op. 6; RANY 381kl ; OB+22; SP 2S/-; AT 3
ZBR.: skóra; OGR. 1/2 , 1/2; OB.BL/DAL 99/58 %; WYP. 130 / 130 / 130

Bookmark the permalink.

17 Comments

  1. Opis fajny i potworek dla mocniejszych bohaterów w sam raz, ale znów brakuje mi grafiki. Rysunku siorbniętego z netu nie kupuję. To straszliwa wada jak nie ma wizualizacji potwora. Rysunku dzika czy wilka do bestiara nie potrzebuję, ale wywerna jeszcze nie widziałem 😉 więc tu duży -.
    Poza tym ok.

  2. Nie mamy rysownika, który mógłby nam machnąć obrazek od ręki. Jeśli takiego masz, będziemy wdzięczni i natychmiast wymienimy ilustrację w tekście na tę "prawdziwą". Do tego czasu musimy się niestety posiłkować substytutem 😐

  3. A Leobardis? Czegoj? Mordimer?

  4. Wreście coś więcej będzie można wypościć na graczy!! A nie tylko smok błotny i smok błotny -,-/
    Moja propozycja na następnego stworka to taki wielki ptak, Rok. Wypościłem ostatnio takiego na moją drużynę, ale kompletnie nie wiedziałem jak by go dostosować w ramach współczynników z D&D do KC, bo fabularnie to nie problem.

  5. Rysunek super. Mrufon marudo, schowaj się 😛

  6. Dla mnie wypas, jedyne do czego mógłbym się na upartego przyczepić, to do rozmiaru wywerny. Przy takiej masie miesniowej, pustynnym ekosyttemie i trybie zycia (wywern lata a to pochlania kupe energii) ciezko bylobysie takiemu stworowi wyzywic. Ale, jak mowie czepiam sie na sile. Stwor fajnie wkomponowywuje sie w klimat Archipelagu Wschodniego

  7. Stworek fajny, szczególnie że można wykorzystać go na Arch. Centralnym. Bardzo klimatyczny pomysł ze spaniem pod piaskiem, coś ze stajni paskudnych niespodzianek wrednego MG.

  8. Nie zastanawialiście się czy nie dać mu jakiegoś potężnego wrzasku, który potrafi przestraszyć wrogów? Tak duża istota ma niezłe płuca i krzyk jaki z siebie wyda może być przerażający.

    I jeszcze coś w stylu obalania – jeśli potrafi łazić i ma taką masę bez problemu przewróci większość lżejszych istot.

  9. Nie sądzisz ghasta że jest już wystarczająco niebezpieczny? Zwłaszcza gang 5 osobników na 5 POZ.
    Pytanie techniczne – czy może wykorzystać wszystkie dostępne ataki z obu broni? Przy SZ 102 może zaatakować dwa razy łapami i dwa razy pyskiem czy tylko dwa razy łapami LUB dwa razy pyskiem?

  10. To z wrzaskiem to fajny pomysł i dla tych co chcą mieć niebezpieczniejszego wywerna:

    * przerażający wrzask – jest w stanie wydać z siebie donośny wrzask powodujący lęk u mniejszych istot które go słyszą. Wydanie wrzasku trwa pełną rundę i działa na istoty które są conajmniej dwókrotnie mniejsze od wywerna. Nieudany rzut na odporność nr 2 powoduje przerażenie i ucieczkę biegem (5 pkt wytrz na rundę) w przeciwnym do wywerna kierunku – jeśli ucieczka jest niemożliwa to istota ma 1/2 TR/OB/UM i ze strachu nie może wykonywać agresywnych wobec wywerna czynności. Ucieczka(ew.ograniczenia) trwa aż do momętu udanego rzutu na odp 2 (rzuca się co rundę). Efekt wrzasku działa w promieniu 1/10 szybkości wywerna w metrach.
    ?

    [quote]czy może wykorzystać wszystkie dostępne ataki z obu broni[/quote]

    Wyobrażałem go sobie jako istotę która atakuje wszystkimi dostępnymi broniami w rundzie – tak też obliczyłem obronę uwzględniając potencjalny atak z łap i pyska w rundzie. Aczkolwiek ataki muszą być wyprowadzane sekwencyjnie tzn nie ma równoczesneog ataku z obu łap lub łap i pyska.

  11. Niejasne. Rozpisz mi proszę rundę ataku, powiedzmy 4POZ osobnika.

  12. Przykładowy rozkład ataków :

    runda 1:
    moment 102 – poczatek ataku prawą łapą
    moment 62 – koniec ataku prawłą łapą i początek ataku lewą łapą
    moment 22 – koniec ataku lewą łapą i początek ataku z pyska

    runda 2:
    moment 74 – koniec ataku z pyska (atak przeniesiony) – ponieważ jest to koniec ataku przeniesionego z poprzedniej rundy nie ma już innych ataków w tej rundzie

  13. Generalnie bardzo fajne uzupełnienie bestiariusza ale jak zwykle muszę coś od siebie "wyciągnąć".

    1. W systemie KC dodatkowy rzut działa na takiej zasadzie, że jeśli pierwszy był nie udany mamy prawo do drugiego. Nie spotkałem się z sytuacją, rzucam dwa razy i wybieram lepszy wynik.

    2. Opisany wywern jak dla mnie ma zbyt niską INT patrząc na sposób walki czy polowania oraz możliwość tresury.

  14. Niezły potworek. Dodał bym jeszcze dwie rzeczy. Po pierwsze Wywern kojarzy mi się z jadowitością. Przydał by się jakiś kolec jadowy na końcu ogona. Wykorzystywany do wstępnego osłabienia ofiary. Po drugi do opisu dodał bym, że aktywność dzienna związana jest z temperaturą. Gad jak to gad (zmiennocieplny), jest mozolny i powolny w nocy i nad ranem a później przy większej temperaturce i nagrzaniu się na słoneczku zyskuje pełnię swoich możliwości.

  15. @Venar – obie uwagi trafne – zmienię int bazową o 10 do 25

    @Deliad – masz rację że w opisie dobrze było by takżę wspomnieć o jego ciepłolubności natomiast chyba nie robił bym z tego żadnej specjalnej cechy – tnz nie dawał bym już dodatkowych ograniczeń przy walce w nocy. Natomiast co do ogona to masz rację że mógłby mieć kolec jadowy i dodatkowe ataki ale uznałem że i tak jest to już nader niebezpieczny stwór. Jeśli dodasz latanie + dużą żywotność + ew.atak stadny + wysokie skuteczności i ilość ataków to już i tak jest trochę przegęty. Jeśli dorzucimy do tego wrzask, atak z ogona + truciznę w kolcu jadowym to będzie to zabójca którego strach będzie wypóścić na drużynę. Kolec jadowy widziałbym chętnie u mniejszych i mniej żywotnych i silnych gatunkó wywern (np. wywery czarnej albo dobrze znanej na archipelagu centralnym wywerny złotej). Ale zgodnie z twoja propozyjcą dodam ogon jako broń którą może się posłużyć.

  16. Co do jadu to ja bym nie przesadzał – wyprodukowanie go to bardzo duży wysiłek dla organizmu i np. jakieś 95% dużych skorpionów (na Ziemi) nie jest jadowita.
    Najbardziej jadowite (i właściwie zawsze) są skorpiony najmniejsze.
    Może i tutaj taką zasadę zastosować? Niby świat fantasy, ale czasem trochę logiki przyda się.

  17. co jak co,ale kolejny stwór do bestiariusza się przyda:) i jakieś małe niedopatrzenia są do nadrobienia:):):) Gratulacje!!!
    A i jeszcze jedno pytanie czy dużo ich jest? Skoro podobne są do smoków to pewnie często się na nie poluje (mylnie sądząc,że to małe smoki)….jakaś banda krasnoludów na pewno by się nimi zainteresowała a i nie jedna drużyna:) w końcu skóra smoka:P:P:P

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *