Ogryliony należą do ssaków o humanoidalnej postawie, wywodzących się od ogrów. Wyglądem swym w praktyce nie różnią się od swych pobratyńców (chodzą jak i one lekko zgarbione). Równie prymitywna jak u ogrów twarz jest jednak bardziej pociągła, o szerokich ustach i przydużych zębach (szczególnie kłach). Wyróżniają się jeszcze grubszą, niż u ogrów skórą, z grubą warstwą tłuszczu podskórnego i długimi, grubymi pazurami, aczkolwiek najbardziej charakterystyczne jest dla nich ciągłe ślinienie się (ich ślina jest toksyczna i w zetknięciu z krwią wywołuje krótkotrwały paraliż ciała). Jako ubiór służą im lekko za małe skóry zwierzęce zdarte z zabitych ogrów i tym podobne odzienia.
Rasa: Ogryliony.
Charakter: neutralny-zły, ewentualnie chaotyczny-zły, rzadko inny.
Rozmiary: 1,9-2,4 metrów wzrostu i 100-150 kg wagi.
Biegłości: +20 punktów do wszystkiego; pazury: 100 tn, OBR: 20, opóźnienie: 3 sg.
Odporności: 2: 20, 4: 20, 6: 20.
Jest to typowo ogrożerna rasa, o nocnej i zmierzchowej aktywności. Przyczajone przy drogach najczęściej znienacka, pojedynczo lub całymi rodzinami atakują mniejsze grupki ogrów, orków, ludzi i innych ras. Najczęściej tuż przed walką, a także po każdym udanym ciosie, liżą przez chwilę (5 segmentów opóźnienia) ostrze swej broni, dzięki czemu zranienie nią jest w stanie sparaliżować ofiarę.
Żyją do 200 lat, aczkolwiek dojrzewają już w wieku 15. Z powodu swego zachowania, prawie wyłącznie spotykani są jako łowcy-zabójcy, łowcy, barbarzyńcy i barbarzyńcy-zabójcy. Bardzo rzadko (porwane za młodu i wychowanie wśród innych ras) spotykane są inne funkcje ogrylionów (aczkolwiek są w stanie szkolić się praktycznie tylko u ogrów).
Ogryliony zamieszkują najczęściej wszelkie niezbyt gorące i niecywilizowane (zanadto) obszary. Na terenach występowania żyją rodzinami, w znajdujących się nie daleko od dróg ziemiankach, szałasach, czy jaskiniach. Najczęściej spotyka się je pojedynczo (0-10 POZ) lub parami (2-6 POZ). W momencie wykrycia ofiar blisko swych siedzib, atakują rodzinami (k10 młodych na 0 POZ, k5 samic na 2-4 POZ, k2 samce na 4-10 POZ).
Specjalne zdolności
Infrawizja – widzenie temperatury ciepłych istot na odległość 1/5 SZ.
Paraliżująca ślina – ślinią nią broń i pazury (opóźnienie 5 sg); trafiona ofiara broni się rzutem na odp. nr 6 pomniejszoną o 2 punkty na POZ ogryliona – nieudany po trzech segmentach powoduje paraliż na k10 rund.