Broń i walka

Tabela broni

Wykaz podstawowego oręża używanego w Kryształach Czasu.

Nadziakiem go!

Ze względu na występujące braki w broni proponuje dodanie 3 broni do używanego ogólnie ich zestawiania. Są to gizarma i  dwa rodzaje nadziaków (młotów bojowych).

Włócznia Boskiego Łowcy

Niezwykłość Włóczni Boskiego Łowcy nie ogranicza się jednak do estetyki wykonania. Każdy egzemplarz budowany jest z niebywale rzadkiego drewna zwanego ithildarem, rosnącego wyłącznie w interiorze górzystych wysp wschodniego Elmanalu i cechującego się niezwykłą twardością przy jednoczesnej niemal niewyczuwalnej wadze.

Broń rasowa – krasnoludy

Krasnoludy znane są nie tylko z mocnych głów i biegłości w obróbce nawet najtwardszej skały, ale także z tworzenia niezwykle poręcznych i wytrzymałych przedmiotów. W zależności od miasta, z którego pochodzą, użytego materiału, sposobu produkcji jak i zdolności tworzącego je krasnoluda posiadają niezwykłe cechy.

Broń rasowa – reptilliony

Reptillioni są najdłużej żyjącą rasą na Orchii. Już w starożytnych czasach ich imperia budziły tak trwogę jak i podziw. Większa część dokonań reptillionów została jednak utracona na przestrzeni wieków. Szczęśliwie wiele informacji przetrwało w pamięci najstarszych przedstawicieli tej rasy oraz w zachowanych, często kamiennych lub wykonanych w mithrilu, księgach i tablicach.

Broń rasowa – olbrzymy

Może i olbrzymy nie są nadmiernie zręczni, ale na przestrzeni wieków musiały opracować metody tworzenia przedmiotów dostosowanych do swojej wagi i wzrostu. Wychodzące spod ich rąk przedmioty nie są dziełami sztuk, ale spełniają z nawiązką nałożone na nie wymagania.

Broń rasowa – hobbici

Tak jak nikt nie spodziewa się hiszpańskiej Inkwizycji tak niewielu spodziewa się, że hobbity potrafią zrobić coś bardziej przydatnego ponad obiad. Oczywiście są w błędzie, ponieważ to nie krasnoludy szyją hobbitom ubrania, zaś orkowie nie strugają im proc.

Broń rasowa – elfy

Długie elfie życie umożliwia rzemieślnikom tej rasy tworzenie przedmiotów niezwykłej jakości i urody. Większość produktów wychodzących spod ich rąk to przepiękne dzieła sztuki, które jednocześnie można używać na co dzień bez obaw o uszkodzenie lub zniszczenie.

Broń rasowa – orki

Tysiące lat orczej tradycji to nie tylko Katan i niepokonane armie, ale także doskonalenia technik produkcji najprzeróżniejszych przedmiotów.

Broń rasowa – ludzie

Ludzie, obok orków, należą do najczęściej spotykanych przedstawicieli ras rozumnych Orchii. Krótkie życie nie umożliwia im tworzenia tak niesamowitych przedmiotów jak te wychodzące spod rąk elfich mistrzów, czy też tak wytrzymałych jak produkowane przez krasnoludzkich kowali, lecz inwencją i pomysłowością znacznie przewyższają te rasy.

Legendarna broń: toporomiecz

Początki tej broni nie są znane. Wielu uważa, że powstała w schyłkowym okresie panowania reptillionów, jako element broni reprezentacyjnej, bardziej służącej żołnierzom biorącym udział w pokazach i defiladach niż jako narzędzie do walki.

Surbadok

Surbadok to rodzaj ciężkiego miecza używanego przez malauki. Równocześnie jest to ich narodowy oręż, szczególnie lubiany pośród malauckiego rycerstwa dosiadającego antary. Główny powodem popularności tej broni, jest dostosowanie rękojeści do naturalnej przewagi olbrzymów – czyli dodatkowej pary rąk oraz sama wielkość oręża.

Orchiańskie sztuki walki bez broni

Przez tysiące lat na Orchi wykształciły się rozliczne sztuki walki bez broni. Jedne jako konieczność w celu samoobrony inne jako sprytne ominięcie surowch katański kar za użycie broni w niewłaściwy sposób. Oto kilka z nich…

Hassosac

Hassosac to starożytna, reptilliońska technika walki kijem. Kij był bronią starszą od jakiejkolwiek orchiańskiej cywilizacji, jednak czas powstania hassosac znany jest całkiem dokładnie. Przypadał na moment uformowania się imperium reptillionów.

Opcjonalne zasady walki wręcz

Podstawowe zasady Kryształów Czasu obejmują także sztuki walki, czyli możliwość zadawania obrażeń bez użycia broni. I choć w tabeli broni są one zgrupowane w jednej kategorii, wyraźnie zaznaczono, że wyuczenie się jednej sztuki wymaga poświęcenia osobnej biegłości.

Tabela zbroi

Wykaz podstawowych zbroi używanych w Kryształach Czasu.

Tabela tarcz

Wykaz podstawowych tarcz używanych w Kryształach Czasu.

Szkolenia specjalistyczne w broniach i tarczy

Dodatkowe szkolenia, które zwiększają umiejętności posługiwania się orężem i wszystkimi rodzajami tarcz.

Vademecum walki, część 1

Nowe podejście do żywotności: samozdrowienie, obrażenia psychiczne i fizyczne, obrażenia głębokie i powierzchowne, obrażenia poważne, oparzenia, blizny i ubytki prezencji, selektywny atak, walka z nadnaturalnie wielkimi przeciwnikami.

Vademecum walki, część 2

Dyskusyjne sytuacje podczas walki i nie tylko: upadki z wysokości, wstawanie, atak na postać leżącą lub siedzącą, atak na postać unieruchomioną.

Rozważania na temat łuku w RPG

Broń strzelecka to oręż często niedoceniany w grach RPG, traktowany jak po prostu ot taki sposób atakowania na odległość zamiast w zwarciu. Używana jest często, kiedy to możliwe, jako argument przed prawdziwą walką w zwarciu albo do polowań. Mechanika gier RPG też niestety nie odzwierciedla często skuteczności łuku i broni strzeleckiej.

Alternatywne zasady użycia procy

Zgodnie z oryginalnymi zasadami KC dwie zupełnie różne bronie: proca skórzana i proca drzewcowa zostały potraktowane tak samo i przyporządkowane tej samej biegłości. Tymczasem to co je łączy, to tak naprawdę to bodaj tylko pierwszy człon nazwy. Ponadto wyraźnie nie doceniono tych broni przy tworzeniu tabeli uzbrojenia.

Sztuka wojenna

Machiny oraz taktyki stosowane na polach bitew.

Szebeka – strzała tnąca fale

Potęga morska Imperium orków od zamierzchłych czasów opierała się na galerach. Ten typ jednostki od początku istnienia katańskiego Imperium doskonale wpasowywał się w morską doktrynę wojenną orków. Będąc bardzo licznym narodem poddani Katana nie mieli kłopotów ze znalezienie odpowiedniej ilości wioślarzy niezbędnych do obsadzenia armad galer.

Szkunery i klipry na Archipelagu Centralnym

W szczytowym punkcie podyktowanego względami militarnymi wzrostu rozmiarów orczych szebek, na Orkusach wodowano ponad siedemdziesięciometrowe jednostki, obsadzane prawie pół tysięczną załogą, tworzoną przez marynarzy i piechotę morską.

Powrót Ashlaka

Podczas krwawych walk prowadzonych na Orkusie Czerwonym w kart-ranie 9456 KI, próbujący wydostać się z wyspy oddział najemników pracujących dla reptilliońskiego szlachcica Sae’ka został osaczony opodal spustoszonego i trawionego pożarami miasta Gurdur-gar przez ogromną hordę pająkoludzi. Tan Sae’k – ambitny rozumny jaszczur z cenionego rodu Archagasty – przybył pół roku wcześniej na Orkus Czerwony z misją zabezpieczenia kupieckich interesów swej rodziny.

Nowa tabela broni

Wprowadzony w systemie KC system biegłości jest niezwykłym rozwiązaniem. Urealnia rozgrywkę i umożliwia dopasowanie postaci pod preferencje gracza. W efekcie każdy podczas walki będzie używał broni, w której szkolił się przez lata. Nie od dziś wiadomo, że postać świetnie walcząca cepem bojowym nie musi potrafić zadać równie niebezpiecznego ciosu mieczem.

Modyfikacja zasad walki

Prowadzenie starć w Kryształach Czasu nie jest idealne i zgodzi się ze mną właściwie każdy kto chciał w pełni zastosować proponowane przez system rozwiązania podczas sesji. Walka sprawia wiele kłopotów tak graczom jak i mistrzom gry niezależnie od doświadczenia w prowadzeniu systemu. Proponuje jej przebudowanie, kompleksowo i od podstaw.

Comments are closed.