Dodatki

Doświadczenie i rozwój postaci

Podobnie jak my w realnym życiu, tak i bohater gry fabularnej, każdego dnia z każdą przygodą może dowiadywać się czegoś nowego o otaczającym go świecie. Może zawędrować w okolice, w których dotychczas nie był, posłużyć się nie wykorzystywanym dotąd czarem, spotkać nieznanego potwora itd.

Zbalansowany system awansu

Oryginalne zasady KC zakładają bardzo specyficzny system rozwoju postaci, niezrównoważony i porcjujący bardzo nieproporcjonalnie przyswajaną przez postać wiedzę. Dla przypomnienia, w oryginalnych zasadach posiadająca dziesięć podstawowych umiejętności klasowych postać awansując na POZ 1 zyskuje dostęp do następnych ośmiu, natomiast po dotarciu do POZ 10 nabywa ostatnie dwie z dwudziestu umiejętności przewidzianych zasadami.

Metody awansu postaci dwuprofesyjnych

Do napisania tego artykułu zmotywowały mnie zadane przez Myconid’a na PW pytania dotyczące przyrostów współczynników po awansie na POZ dla postaci dwuprofesyjnych. Postanowiłem także dokonać porównania zaproponowanego przez Artura Szyndlera sposobu podnoszenia współczynników z alternatywnym, o praktykowaniu którego pisał niegdyś na forum wasut. W dalszej części tekstu będę się do tych schematów odwoływał jako do metody klasycznej oraz metody wasuta.

Niedźwiedziołak

Żyją właściwie tam gdzie mogą znajdować się barbarzyńcy, oczywiście chętniej w okolicach lasów. Niedźwiedzie nie są dla nich otoczone jakimś specjalnym kultem. Traktują je jako narzędzie do poprawiania swojej siły.

Nowe zasady korzystania z mocy magicznych dla kapłanów i paladynów

Zanim zajmiemy się stroną czysto mechaniczną nowych rozwiązań należy odpowiedzieć sobie na kilka, wydawałoby się banalnych, pytań. Kimże jest ten odziany w kaptur staruszek, ta ubrana na biało kobieta czy też mężczyzna z nożem nad nagim ciałem kobiety bynajmniej nie myślącym o wyrafinowanym seksie?

Czy magia jest magiczna?

Pytanie na początek może oczywiste. Co odróżnia realia z historii ludzkości od realiów światów fantasy czy grozy? Na pewno jawna obecność magii, jeśli nawet jeśli nie ma ras znanych z para-tolkienowskich kreacji świata, czy potworów rodem z opowiadań mistrzów horroru. Co to jest magia może ktoś powie?

Słownik orkowo-ludzki

Wybrane zwroty z języka orków przełożone na język ludzi.

Słownik ludzko-elfi

Wybrane zwroty z języka ludzi przełożone na język elfów.

Cennik podstawowego ekwipunku

Szacunkowe informacje na temat cen i dostępności podstawowego ekwipunku poszukiwaczy przygód.

Spis podstawowych artykułów i usług dostępnych w świecie KC

Szacunkowe informacje na temat cen i dostępności różnych towarów i usług.

Koszty stawiania umocnień i budowli

Poniższy tekst odnosi się w zasadzie tylko do Archipelagu Centralnego. Na każdym innym archipelagu mogą być one znacznie zmodyfikowane. Przykładem tego jest Archipelag Zachodni, gdzie wyższy poziom techniki budowlanej pozwala nawet dwukrotnie obniżyć koszty.

Spis i cennik tortur

O tym co kat może zrobić przestępcom i innym typom na bakier z praworządnością.

Reforma systemu monetarnego

Kulejący imperialny rynek monetarny do końca drugiej tercji 9455 opierał się na liczących blisko pół tysiąca lat regulacjach prawnych wydanych przez urzędników Katana Gerkaby Jednorękiego i sankcjonujących dwa podstawowe środki płatnicze: pojedynczą sztukę złota oraz pojedynczą sztukę srebra (waluty platynowa i mitrylowa będące od wieków symbolem zbytku i ekscentryzmu nie należały do środków płatniczych bitych przez Imperium, napływając na ziemie Katanów poprzez handel z państwami krasnoludzkimi).

Spis dodatkowych materiałów na zbroje i broń tylko dla MG

O wykonywaniu i materiałach służących do produkcji broni rzadkiej.

Kamienie szlachetne i półszlachetne

Często podczas przygody zdarza się, że grupa znajduje jakieś kosztowności, ale nie każdy jest ekspertem w dziedzinie kamieni szlachetnych i nie wie jak one wyglądają. Ten krótki artykuł mam nadzieję, że rozwiąże choć po części ten problem.

Choroby

Bogowie zsyłają choroby na ludzi grzesznych, lecz doświadczają nimi też ludzi dobrych, by poprzez cierpienie wzmocnić ducha i sprawdzić moc ich wiary.

Schemat pisania przygody

Każda przygoda powinna zawierać element łączący ją z przeszłością graczy, jak i z ich przyszłością. Zaczynając pisanie pierwszej przygody powinniśmy jej przeszłość wysnuć z dawnych losów naszych awanturników. Motywem może być np. najazd za młodu na rodzinną wioskę lub szukanie zaginionej za młodu pierwszej miłości.

O roli Mistrza Gry

Rozdział ten poświęcony jest wszelkim informacjom potrzebnym do poprowadzenia sesji, czytając go dowiesz się między innymi jak testować poczynania graczy w taki sposób by gra nie ugrzęzła i zamieniła się w ciągłą turlaninę kośćmi, jakie sztuczki stosować by stworzyć odpowiednią atmosferę, i oczywiście najważniejsze, informacje tu zawarte pozwolą uniknąć ci typowych błędów każdego mistrza gry.

Straż miejska

Są takie profesje czy zawody, które stanowią istną kopalnie ciekawych perypetii, niemal gotowych do wprowadzenia do kampanii. Jedną z nich, którą opisze tutaj dokładniej, jest strażnik miejski. Przypomnijcie sobie te wszystkie filmy policyjne – jak wyglądałaby ich akcja, gdyby toczyły się w świecie KC?

Nie graj w Kryształy Czasu

Oto przewrotny artykuł będący dziełem osoby, która przez setki godzin prowadziła graczy poprzez świat KC. Grając w RPG każdy z nas zauważa po pewnym czasie niedoskonałości zaproponowanych w podręcznikach rozwiązań. Widać to szczególnie w systemach, które są tworzone w małej grupie osób lub wręcz samodzielnie.

Danina krwi

Wielkie szklane kopuły wieńczące dachy katanickich świątyń od zawsze budziły podziw i nabożną grozę śmiertelników, albowiem nie jest dla nikogo tajemnicą pochodzenie niezwykłych barwników używanych do nasączania żywymi odcieniami czerwieni tysięcy wprawionych w nie szybek.

Dzieci Heserbara

Rasa półolbrzymów wrosła głębokimi korzeniami w orchiańską ziemię, występując w bez mała wszystkich znanych krainach Kartarii prócz Elmanalu i integrując się od tysięcy lat z innymi mieszkańcami cywilizowanych ziem.

Zwyczaje żywieniowe krasnoludów

Któż nie słyszał o tajemniczych podziemnych ogrodach, w których  mały podziemny ludek uprawi równie tajemnicze rośliny. Wielu dziadów wioskowych jak i bajarzy snuje domysły, co za cuda się tam znajdują. Krążą legendy, że krasnoludzi mają tak mało kobiet, ponieważ  płeć kobieca, do tuszy bardziej predysponowana, jest przez swych mężów zjadana.

Upadek Ichry

Broniący się rozpaczliwie przed naporem katańskich powstańców reptillioni z Archipelagu Centralnego sięgali w krytycznie ważnych dla siebie końcowych latach wojny po wszelką pomoc mogącą przechylić szalę zwycięstwa na ich stronę, w tym również po spokrewnionych z nimi, aczkolwiek nie stanowiących jednolitego społeczeństwa sojuszników.

Lankor-hyss

Tysiąclecia spędzone w jarzmie katańskiej niewoli ujarzmiły w końcu wojowniczego ducha reptillionów, ale nie zdołały wykorzenić wszystkich rdzennych obyczajów i rytuałów tego prastarego, niegdyś cieszącego się tytułem dominującego gatunku.

Proroctwo Tingi

W roku 9431 KI, dokładnie dwadzieścia pięć lat przed nieoczekiwanym najazdem sharanów na północną część Kartarii, w zupełnie innym miejscu Orchii doszło do pewnego wydarzenia, które pozornie zwyczajne mimo dramatycznego wydźwięku, miało stać się w swoim czasie brzemienne w skutkach.

Mały sklepik Gunnara

Mały sklepik alchemika Gunnara, położony w Południowej Dzielnicy w Ostrogarze, tuż przy znamienitym placu Pimall, na którym niejeden błędny rycerz popełnił więcej niż jeden błąd od kilka lat jest obiektem wędrówek niezliczonej ilości dam dworu, rycerzy, wojowników, kupców, bardów i wszystkich tych, dla których oferowane przez Gunnara cudowne mikstury stanowią istotny element codzienności.

Sss”ask”ebathhh”

Sss”ask”ebathhh” – ów sykliwy i niebywale dla ludzi trudny do wypowiedzenia dźwięk posiada w odstręczającej mowie sharanów szesnaście odmiennych znaczeń, różniących się od siebie tonacją wydawanego odgłosu. Imperialni lingwiści zapewne pochyliliby nad takim stopniem złożoności języka swe głowy, gdyby tylko posiadali możność prowadzenia nad mową pająkoludzi zwyczajowych studiów.

Klątwa Nienasyconych Oczu

Znana sharanom od czasów Wielkiej Zarazy choroba – zwana jakoby w ich niezrozumiałej mowie Plagą Nienasyconych Oczu – pojawia się sporadycznie wśród kilku pajęczych rojów pochodzących bezpośrednio od panującego gniazdowiska.

Brusulagh – Pieśń Niszczyciela

Słońce zajmuje szczególną pozycję wśród ochriańskich ciał niebieskich. W odróżnieniu od planet i ich satelitów, na Ochrii nie istnieje żaden zorganizowany kult czczący słońce, nie licząc prymitywnych wspólnot zamieszkujących wyspy Ciągu Arianom.

Opcjonalne zasady interakcji społecznych

Mechanika Kryształów Czasu, mimo że mocno rozbudowana, nieco po macoszemu potraktowała wszelkie interakcje społeczne, w jakich mogą brać udział Bohaterowie Graczy. Istnieją co prawda współczynniki Charyzma i Prezencja, jednak ich wykorzystanie w świecie wielkiej polityki, czy salonowych rozgrywek jest mocno ograniczone i przesadnie spłaszcza możliwości jakie roztaczają się przed graczami o bystrym umyśle i gładkim języku.

Tajemnica Wodnej Wyspy

Powszechnie rozważanym zagadnieniem na Archipelagu Centralnym jest kusząca dla wielu możliwość żeglowania poza obejmujące go wyspy, ku innym Archipelagom. Sięgająca tak daleko wymiana handlowa jest bardzo intratna, zaś same wyprawy umożliwiają nie tylko zbicie fortuny na kupiectwie, ale i wymianę idei i zdobyczy kulturowych.

Prorok z Wyspy Kamienia

Pierwsze odniesienia związane z miejscem zwanym Wyspą Kamienia można odnaleźć na najstarszych ocalałych mapach Orchii, tych datowanych na ostatnie wieki istnienia Imperium Słońca. Miejsce to, pierwotnie zwane reptilliońskim słowem Ssyrgatch oznaczającym Skałę, z czasem zostało przemianowane na Okar-con, czyli Wyspę Kamienia.

Armia Krasnoludów Złotobrodych

Krasnoludy te słyną z miłości do złota. Z tego powodu inne nacje zwą ich złotobrodymi. Być może pomaga w tym również fakt, iż ich brody są blond koloru, co również nasuwa skojarzenia ze złotem, szczególnie w prymitywniejszych kulturach.

Amulet Noicty

Nie istnieje chyba żadna inna rzecz we wszechświecie, która budziłaby większą zgrozę w bogach niż zdolność ukrywania się przed ich nadnaturalną percepcją. Kreatorzy istnień i tkacze przeznaczenia śmiertelnych istot, bogowie nie bez powodu uchodzą za wszechwładnych i absolutnych architektów losu.

Generator unikalności BN

Każdy stary wyjadacz wie, że w oryginalnych opublikowanych materiałach KC brakuje wielu rzeczy. Jednak z mojego punktu widzenia jednym z największych problemów jest tworzenie iluś tam postaci, nie bardzo różniących się pomiędzy sobą.

Rawenna i Asmodeusz

Konary wiecznego dębu zwieszały się nisko nad głowami kochanków. Szał uniesień skryty w falach długich włosów bogini. Szepty i chichoty w koronie drzewa świadczyły o licznym towarzystwie. Sylfy mimo że zawstydzone nie mogły oderwać oczu od miłosnych igraszek boskiej pary.

Elfy – spojrzenie z innej strony

Ostatnio trochę czasu zajęło mi zastanawianie się nad rasami, jakie występują w różnych systemach co jest w nich logiczne, a co mi w nich nie pasuje, podam za chwile własną interpretację (zmiany) dotyczące elfów a niedługo postaram się dodać również krasnoludy. Zachęcam do komentowania jak i dyskusji na ten temat.

Comments are closed.