Łaps wodny

Charakter: przeważnie neutralny neutralny.

Wzrost: 2 m-10 m (średnica), 0,4 m-2 m (grubości).

Waga: 80-800 kg.

ŻYW SF ZR SZ INT MD UM CH PR
200 50 5 40 5 5 0 0 5
Uwaga! do ZR, MD, INT, PR dorzut k10 zamiast rzutu K50. Żywotność co poziom dodatkowo zwiększa się o 20 a Siła fizyczna o 10. Wraz z awansem na poziomy nie wzrastają ZR,CH i PR (nie ma także bonusów od profesji).

Obrona, wyparowania skóry: +0 0/0/0

Premia do biegłości: +20% do otwór gastralny (0 (spec); 0 OBR; opóź. 10 sg.; zasięg: 1/3 średnicy łapsa) – patrz pochłonięcie.

Premia do odporności: 2 (20), 6 (20), 8 (20).

Wygląd

W najprostszym ujęciu jest to amorficzna istota o przeźroczystej skórze i równie przeźroczystych organach wewnętrznych. Pomimo, że nie ma określonego kształtu, najczęściej odpoczywa i poluje w formie dużego płaskiego dzwonu – podobnego do meduzy.

Tryb życia

Łaps wodny to drapieżnik żyjący samotnie w ciepłej nagrzanej słońcem wodzie. Jego naturalnym domem są niewielkie zbiorniki wodne archipelagu wschodniego. Łaps wodny pojawia się w odludnych oazach rozrzuconych na obrzeżach balariońskiego interioru oraz w podziemnych jeziorkach na obszarze całego kontynentu i nawet bystre oczy świadomych niebezpieczeństwa myśliwych nie zawsze potrafią na czas wypatrzeć tę niezwykłą bestię. Zazwyczaj czyha pod powierzchnią wody, aż jej ofiara zacznie pić, wówczas zaś wynurza się błyskawicznie, powleka zdobycz swym ciałem i wciąga ofiarę pod wodę miażdżąc ją i trawiąc równocześnie. Organiczny materiał (również kości) poddany trawieniu rozpuszczany jest za pomocą bardzo silnych kwasów, które pozostawiają po sobie niewiele resztek. Pewne przedmioty, zwłaszcza metalowe, nie są jednak przez łapsa konsumowane, w zamian stworzenie wydala je ze swego ciała. Na obrzeżach zbiornika wodnego zamieszkanego przez łapsa można natrafić na rozmaite nieorganiczne pozostałości po ofiarach stwora: metalowe sprzączki pasów, monety, elementy zbroi i broni. Co więcej, drapieżnik ten jest wysoko ceniony w wielkich miastach Balarionu. Cena schwytanego żywcem łapsa potrafi oscylować pomiędzy 200 i 2000 złt, w zależności od rozmiarów osobnika (warte 2000 złt łapsy to prawdziwe potwory z piekła rodem). Podwieszone do specjalnej aparatury łapsy mogą być eksploatowane na podobieństwo dojenia, poprzez podawanie im pożywienia i jednoczesne odprowadzanie produkowanego przez zwierzę kwasu. Najmniejsze łapsy potrafią wytworzyć dziennie równowartość jednej butelki tej wydzieliny, największe ponad dziesięć dziennie. Wydzielina trawienna łapsa używana w zabiegach alchemicznych wykorzystujących kwasy generuje bonus +30 do testu powodzenia eksperymentu.

Drapieżnik ten przystosował się doskonale do zmiennego środowiska Balarionu i potrafi przejść w stan hibernacji w przypadku wyschnięcia swego rezerwuaru wody, chowając się w głębokich skalnych szczelinach chroniących go przed bezpośrednim dotykiem słonecznych promieni. Zahibernowany łaps jest bardzo wrażliwy na pewne bodźce, inne zaś wydaje się zupełnie ignorować. Skropiony niewielką ilością wody lub dotknięty gołą ręką budzi się w przeciągu kilku sekund, pozostaje jednak w stanie uśpienia dotykany (czy nawet przeciągany z miejsca w miejsce) za pomocą rękawic lub żelaznych szczypiec.

Łapsy jeśli mają stały dostęp do ciepłej wody potrafią dożyć kilku tysięcy lat, jednak ze większość z nich nie dożywa 200 lat ze względu na susze , wysychanie zbiorników wodnych i polowania które na nie są urządzane. Łapsy rozmnażają się bezpłciowo raz na 1k10 lat wypuszczają tysiące maleńkich zarodników które unoszą się w wodzie. Zarodniki są mikroskopijne i przyczepiają sie do podbrzuszy ptaków, pysków zwierząt czy rąk istot humanoidalnych zanurzanych w wodzie. Zarodniki jeśli zostaną przeniesione do zbiornika w którym panują odpowiednie warunki i nie ma innych łapsów zaczynają się rozwijać. Jako że łapsy są bardzo terytorialne toczą między sobą bratobójcze walki aż do całkowitego zdominowania łowiska przez jednego z nich. Zabity łaps jest praktycznie w całości wchłaniany/trawiony przez zwycięzcę – dlatego praktycznie nigdy nie widuje się kilku ciał tych istot w jednym zbiorniku wodnym. Do średnicy 2 metrów i wagi ok 100 kg dojrzewają po około 5 latach.

Występowanie

Występują praktycznie tylko na Archipelagu Wschodnim, za to na całym jego terytorium. Spotyka się się je w odludnych oazach (10% szans) i podziemnych jeziorkach, gdzie woda jest wystarczająco ciepła (5% szans).

Specjalne zdolności

  • Wyczuwanie drgań – łapsy są praktycznie ślepe (postrzegają tylko ciemność/jasność otoczenia) za to bardzo dobrze wyczuwają źródło drgań i dźwięków – na odległość SZx10. Mają problem z trafieniem w istoty które stoją nieruchomo i nie wydają żadnych dźwięków (1/2 TR).
  • Wyczuwanie zapachów – łapsy potrafią wyczuć każdą zmianę zapachu lub smaku wody w której przebywają, dodatkowo potrafią odnaleźć źródło zapachu/smaku ew. miejsce jego największej koncentracji.
  • Pełzanie – łaps na lądzie (w suchym środowisku) porusza się bardzo wolno pełzając z prędkością 1/100 SZ na rundę i nie może w tym czasie walczyć.
  • Pływanie – w środowisku wodnym łaps potrafi pływać ruchem meduzy z prędkością 1/10 SZ.
  • Parzydełka – cała powierzchnia łapsa pokryta jest mikroskopijnymi parzydełkami. Dotknięcie łapsa nieosłoniętą częścią ciała powoduje wstrzyknięcie toksyn do organizmu. Toksyny mają różne działanie w zależności od wagi ofiary.
    • żyw ofiary : udany rzut na odp nr 6 | rzut nieudany,
    • do 50 żyw: silny ból (1/2 TR,OB,UM) i paraliż na 10k10 rund | silny ból, paraliż i śmierć w przeciągu K10 rund,
    • 51-100 żyw: paraliż na 1k10 rund i silny ból (1/2 TR,OB,UM) przez 10k10 rund | silny ból (1/2 TR,OB,UM) i paraliż na 10*K10 rund,
    • 101-200 żyw: silny ból (1/2 TR,OB,UM) przez 10*K10 rund |paraliż na 1k10 rund i silny ból (1/2 TR,OB,UM) przez 10k10 rund,
    • 201-500 żyw : ból (-10 TR,OB,UM) przez 1k10 rund | silny ból (1/2 TR,OB,UM) przez 1k10 rund,
    • powyżej 500 żyw: brak efektu | ból (-10 TR,OB,UM) przez K10 rund,
    • Uwaga! Toksyny w parzydełkach szybko rozkładają się i prawie natychmiast (1k10 rund) po śmierci łapsa stają się nieszkodliwe. W stanie hibernacji łaps nie jest w stanie wytwarzać toksyn.
  • Pochłonięcie – specjalny charakterystyczny dla tej istoty atak polegający na nagłym , niespodziewanym ataku z zaskoczenia mającym na celu pochłonięcie (połknięcie) atakowanej istoty w całości. Aby atak się udał atakowana ofiara nie może być większa niż metr na każde 3 metry średnicy łapsa. Trafiona ofiara wciągana jest unieruchomiona i transportowana do środkowej części łapsa (ok 1m na rundę). Unieruchomiona ofiara w duszenia/nacisku ciała istoty otrzymuje obrażenia (1/4 SF łapasa co rundę pomniejszone o wyparowania obuchowe zbroi). Jednocześnie z w trzewiach istoty zaczyna być produkowany silny kwas. Po k10 rundach co rundę ofiara zaczyna otrzymywać k100 poważnych obrażeń (ew 1/2 po udanym rzucie na odp nr 8) oraz niemetalowy ekwipunek otrzymuje 1 uszkodzenie co rundę. Ze względu na brak powietrza co rundę ofiara musi wykonać rzut na odp.nr 4 pomniejszoną o 10 (kumulatywnie czyli w drugiej rundzie -20 w trzeciej -30 itd) – pierwszy nieudany rzut oznacza że ofiara zaczyna się dusić i otrzymuje k100 obrażeń co rundę. Dla dużych łapsów (8-cio i więcej metrowych) atak traktowany jest jako obszarowy (a więc ew.tylko unik może ocalić ofiarę). Uwaga! przed trafieniem nie chroni obrona zbroi a więc tylko część od akt. zręczności, broni, magii oraz ew. tarczy. Jeśli pochłonięta ofiara jest dwukrotnie silniejsza od łapsa to ma możliwość używania broni jednoręcznej lub jednoręcznej lekkiej wewnątrz ciała łapsa – automatyczne trafienie aczkolwiek tylko 1/2 skuteczności kłutej, 1/4 skuteczności tnącej i 1/10 skuteczności obuchowej.
  • Mimikra – dzięki przezroczystemu i galaretowatemu ciału jest praktycznie niewidoczny w wodzie. Metodą aby wypatrzeć łapsa jest dokładne przyglądanie się wodzie i obserwowanie jej ruchów minimum przez 6 rund i udany rzut na 1/2 INT.
  • Umiejętność zaskakiwania podczas wynurzania się z wody (zaskoczenie na 1/2 SZ aktualnej) – wykorzystywana najczęściej do „pochłonięcia” – patrz także mimikra.
  • Hibernacja – jeśli zbiornik wodny w zaczyna wysychać i nie pokrywa już w całości ciała łapsa istota ta może zapaść w stan hibernacji. Łapsy niezwykle rzadko zapadają w hibernację w miejscu gdzie żerowały. Najczęściej szukają zacienionych, głębokich rozpadlin w ziemi ew innych miejsc dobrze osłoniętych przed słońcem i dopiero tam hibernują. Hibernacje polega na bardo dużym zwolnieniu metabolizmu , pracy gruczołów i narządów wewnętrznych (praktycznie ich zatrzymaniu). W wyniku hibernacji łapsy mogą obywać się bez jedzenia i wody nawet do 100 lat (co roku tracą około 1% wody). Ze stanu hibernacji może je wybudzić(w ciągu K10 rund) kontakt wodą lub dotyk nieosłoniętego niczym ciała (wymagane jest wyczucie przez łapas smaku soli i wody w pocie). Dotknięty łaps automatycznie próbuje wykonać „pochłonięcie” istoty dotykającej. Parzydełka odzyskują swoją funkcję dopiero po około K100 dniach od wyjścia z hibernacji.
  • Nadwrażliwość na elektryczność – łaps otrzymuje dwukrotnie więcej obrażeń od elektryczności.
  • Odporność na obrażenia kłute – dostają tylko 1/10 obrażeń od broni kłutej.

Statystyki

walecznik; Rasa: Łaps wodny; POZIOM.0; Charakter: neutr-neutralny; średnica 2m; waga 80kg
ŻYW 220; SF 125; ZR 10(10); SZ 90(90); INT 10; MD 10; UM 0; CH 0; PR 10; WI 0; ZW 0;
Odp.w%:1-19; 2-39; 3-18; 4-18; 5-18; 6-60; 7-40; 8-60; 9-40; 10-40; AM 0%;
BROŃ*: otwór gastralny-Bi.80%; TR 94%; op. 10; RANY ; OB+0; SP B/-; AT 1
ZBR.: skóra; OGR. – , -; OB.BL/DAL -20/-20 %; WYP. 0 / 0 / 0

młody; Rasa: Łaps wodny; POZIOM.2; Charakter: neutr-neutralny; średnica 3m; waga 100kg
ŻYW 320; SF 155; ZR 10(10); SZ 96(96); INT 14; MD 10; UM 0; CH 0; PR 10; WI 0; ZW 0;
Odp.w%:1-29; 2-49; 3-28; 4-28; 5-28; 6-78; 7-58; 8-78; 9-58; 10-58; AM 0%;
BROŃ*: otwór gastralny-Bi.95%; TR 112%; op. 10; RANY ; OB+0; SP 2B/-; AT 1
ZBR.: skóra; OGR. – , -; OB.BL/DAL -20/-20 %; WYP. 0 / 0 / 0

podrostek; Rasa: Łaps wodny; POZIOM.4; Charakter: neutr-neutralny; średnica 4m; waga 130kg
ŻYW 420; SF 185; ZR 10(10); SZ 102(102); INT 18; MD 10; UM 0; CH 0; PR 10; WI 0; ZW 0;
Odp.w%:1-41; 2-60; 3-39; 4-39; 5-39; 6-96; 7-76; 8-96; 9-76; 10-76; AM 0%;
BROŃ*: otwór gastralny-Bi.115%; TR 135%; op. 10; RANY ; OB+0; SP S/-; AT 1
ZBR.: skóra; OGR. – , -; OB.BL/DAL -20/-20 %; WYP. 0 / 0 / 0

rewirant; Rasa: Łaps wodny; POZIOM.6; Charakter: neutr-neutralny; średnica 5m; waga 200kg
ŻYW 540; SF 280; ZR 20(20); SZ 118(118); INT 32; MD 20; UM 0; CH 0; PR 20; WI 0; ZW 0;
Odp.w%:1-61; 2-80; 3-59; 4-59; 5-59; 6-125; 7-105; 8-125; 9-105; 10-105; AM 0%;
BROŃ*: otwór gastralny-Bi.150%; TR 180%; op. 10; RANY ; OB+0; SP S/-; AT 1
ZBR.: skóra; OGR. – , -; OB.BL/DAL -10/-10 %; WYP. 0 / 0 / 0

dorosły; Rasa: Łaps wodny; POZIOM.8; Charakter: neutr-neutralny; średnica 6m; waga 280kg
ŻYW 660; SF 340; ZR 20(20); SZ 124(124); INT 36; MD 20; UM 0; CH 0; PR 20; WI 0; ZW 0;
Odp.w%:1-74; 2-92; 3-71; 4-71; 5-71; 6-147; 7-127; 8-147; 9-127; 10-127; AM 0%;
BROŃ*: otwór gastralny-Bi.160%; TR 196%; op. 10; RANY ; OB+0; SP S/-; AT 1
ZBR.: skóra; OGR. – , -; OB.BL/DAL -10/-10 %; WYP. 0 / 0 / 0

moloch; Rasa: Łaps wodny; POZIOM.10; Charakter: neutr-neutralny; średnica 7m; waga 390kg
ŻYW 825; SF 420; ZR 25(25); SZ 135(135); INT 45; MD 25; UM 0; CH 0; PR 25; WI 0; ZW 0;
Odp.w%:1-91; 2-109; 3-88; 4-88; 5-88; 6-178; 7-158; 8-178; 9-158; 10-158; AM 0%;
BROŃ*: otwór gastralny-Bi.185%; TR 230%; op. 10; RANY ; OB+0; SP 2S/-; AT 1
ZBR.: skóra; OGR. – , -; OB.BL/DAL -5/-5 %; WYP. 0 / 0 / 0

stary; Rasa: Łaps wodny; POZIOM.12; Charakter: neutr-neutralny; średnica 8m; waga 500kg
ŻYW 975; SF 480; ZR 25(25); SZ 141(141); INT 49; MD 25; UM 0; CH 0; PR 25; WI 0; ZW 0;
Odp.w%:1-104; 2-122; 3-101; 4-101; 5-101; 6-204; 7-184; 8-204; 9-184; 10-184; AM 0%;
BROŃ*: otwór gastralny-Bi.195%; TR 246%; op. 10; RANY ; OB+0; SP 2S/-; AT 1
ZBR.: skóra; OGR. – , -; OB.BL/DAL -5/-5 %; WYP. 0 / 0 / 0

olbrzymi; Rasa: Łaps wodny; POZIOM.14; Charakter: neutr-neutralny; średnica 9m; waga 640kg
ŻYW 1140; SF 560; ZR 30(30); SZ 152(152); INT 58; MD 30; UM 0; CH 0; PR 30; WI 0; ZW 0;
Odp.w%:1-118; 2-135; 3-114; 4-114; 5-114; 6-230; 7-210; 8-230; 9-210; 10-210; AM 0%;
BROŃ*: otwór gastralny-Bi.205%; TR 264%; op. 10; RANY ; OB+0; SP 2S/-; AT 1
ZBR.: skóra; OGR. – , -; OB.BL/DAL 0/0 %; WYP. 0 / 0 / 0

królewski; Rasa: Łaps wodny; POZIOM.16; Charakter: neutr-neutralny; średnica 10m; waga 800kg
ŻYW 1320; SF 630; ZR 30(30); SZ 158(158); INT 62; MD 30; UM 0; CH 0; PR 30; WI 0; ZW 0;
Odp.w%:1-131; 2-148; 3-127; 4-127; 5-127; 6-257; 7-237; 8-257; 9-237; 10-237; AM 0%;
BROŃ*: otwór gastralny-Bi.235%; TR 301%; op. 10; RANY ; OB+0; SP M/-; AT 2
ZBR.: skóra; OGR. – , -; OB.BL/DAL 0/0 %; WYP. 0 / 0 / 0

Bookmark the permalink.

7 Comments

  1. Nowe zwierzątko Mastuga! Idea zapożyczona z bestiariusza IK RPG, ale pasuje jak ulał do pustynnego Balarionu!

  2. Opis miły dla oka, ciekawy i wyjaśniający. Miło widzieć kolejne "zwierzątko" w Bestiariuszu KC. Kwestii mechaniki nie podejmę, nie jestem aż tak oblatany jak starzy wyjadacze.
    Jedyne "ale" miałbym do tego pełzania. Odnoszę wrażenie (albo mylnie utożsamiam z meduzami) iż jest to forma bytująca w otoczeniu wodnym, galaretowata ew. z jakąś niezbyt odporną powłoką skórną. Przy braku powyższego, pełzanie w ciepłym klimacie prawdopodobnie doprowadziłoby do jego rychłego wyczerpania, odwodnienia a co za tym idzie zgonu. Poza tym (nie jestem biologiem) pozostaje kwestia oddychania poza zbiornikami wodnymi, chyba, że nie na podstawie filtracji tlenu z wody tylko jakimiś bliżej nieokreślonymi narządami.
    Ogólnie wg. mnie ocena dobra, kawał dobrej roboty.

  3. Wersja łapsa w wykonaniu jednego z naszych użytkowników.
    [img]http://www.krysztalyczasu.pl/images/photoalbum/album_2/wodny.jpg[/img]

  4. Bardzo fajnie, że pojawiają się w bestiariuszu takie okazy. Chociaż ciężko będzie go wykorzystać w scenariuszach jako przeciwnika to jest to świetne uzupełnienie fauny orchijskiej.

    Teraz kilka uwag:
    1.Pływanie – "…z prędkością 1/10 SZ" – na?
    2.Parzydełka – podobnie jak w przypadku wrzaskuna brakuje informacji o odpornosci łapsa na nie, chyba że nie są odporne na wzajemne oddziaływanie parzydełek.
    3.Odporność na obrażenia kłute – według mnie powinna to być niewrażliwość – odporność to 1/2 otrzymywanych obrażeń (martwiaki – konsekwencja)

  5. ad 1 – tak przepraszam powinno być na rundę

    ad 2 – nie są odporne na pażydełka innych osobników – jest to ich broń w walce o terytorium

    ad 3 – niewrażliwość zawsze kojarzyła mi się z całkowitym niedostawaniem obrażeń. U martwiaków brzmi to tak:

    "niewrażliwość na obrażenia kłute (5): [u]Wszelkie ciosy zadane bronią kłutą nie odnoszą skutku[/u]. Przykład: Miecz wbity w szkieleta przeszywa go na wylot nie czyniąc mu krzywdy. W sytuacjach szczególnych, MG ma prawo uznać obrażenia w wysokości 1/10 zadanej skuteczności, szczególnie jeżeli obrażenia kłute trafiły selektywnie (patrz odpowiedni krytyk lub zdolność) lub były zadane bronią o ogromnych rozmiarach (np. zaostrzonym palem)."

    a więc 1/10 obrażeń jest czymś szczególnym a w przypadku łapsa każdy atak zadaje obrażenia.

    odporność też nie musi oznaczać 1/2 gdyż martwiaki mają bardziej opisowo nazwaną zdolność

    "połowiczne odczuwanie obrażeń kłutych"

  6. "odporność na obrażenia kłute – dostają tylko 1/10 obrażeń od broni kłutej.

    odporność a niewrażliwość jest jednak znaczącą różnicą B)

  7. właśnie dopatrzyłem się że nie ma informacji o tym że pomysłodawcą tej besti i większości opisu trybu życia besti jest Keth 🙂 To z jego inicjatywy powstał ten stowrek.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *