Wasihan

Charakter: neutr. neutr.

Wzrost: 0,5-1 metr.

Waga: 10-30 kg.

ŻYW SF ZR SZ INT MD UM CH PR OB skóry WYP Skóry
40 30 45 20 20 20 – – 20 +0 0/0/0
Uwaga: Przy INT i MD rzut K10 zamiast k50

Premia do biegłości:
+ 20% do dziób (40 kł; +4 OB; opóź. 3),
+ 20% pazury (40 tn; +4 OB; opóź. 3).

Premia do odporności: 1 (10), 4 (20), 6 (10), 8 (20), 10 (10).

Wygląd

Wasihan to gatunek małych pustynnych drapieżników. Są to dwunożne ssaki o karłowatych przednich łapkach, krótkich ogonach oraz podobnych do ptasiego dzioba łbach wyrastających wprost z obłego korpusu. Dziobopodobne paszcze są silnie uzębione. Przednie kończyny uległy daleko postuniętej atrofii, są skarłowaciałe, przygięte do korpusu i prawie bezwładne, nie pełniąc żadnej istotnej roli. Dolne kończyny są silnie umięśnione i zakończone ostrymi szponami. Skóra tych istot jest łuskowata, cienka i elastyczna, w kolorze piasku pustyni. Samce nie różnią się od samic ubarwieniem ani wielkością. Jedyną zewnętrzną cechą pozwalającą rozróżnić płeć jest kolor oczu: u samców czarny, u samic bursztynowy.

Tryb życia

Wasihany tworzą małe stada składające się z kilku samców i kilkunastu samic. Najsilniejszy samiec pełni rolę przywódcy stada. Są to istoty żyworodne opiekujące się swoim potomstwem. Samice rodzą kilka młodych (k5) co 1-2 lata. Żyją do 20 lat, dojrzewają po roku. Polują stadnie stosując niecodzienną i nad wyraz skuteczną taktykę. Początkowo tropią ofiarę (do rozmiarów człowieka włącznie) dyskretnie przez długi czas czekając na stosowną okazję, potem zaś atakują z zaskoczenia wydając z siebie przeraźliwy wrzask. Dźwięk ten jest tak intensywny i przerażający zarazem, że może pozbawić zdobycz przytomności, oszołomić i ogłuszyć, a w skrajnych przypadkach nawet zabić! Następnie stado wasihanów atakuje z dziką zaciekłością rozszarpując ofiarę ostrymi zębami i szponami. Najedzone wasihany bywają z natury lękliwe, ale uczucie głodu potrafi je wprawić w stan animalistycznego szału: dopóki znajdują się w amoku, nie sposób ich odpędzić i walczą aż do śmierci, gdy szał ustępuje, zdecydowany opór zdobyczy potrafi je skutecznie odstraszyć. Chociaż nie jest to regułą, najczęściej atakują zaraz po zmroku lub tuż przed świtem. Wiele bielejących na pustyni szkieletów to pozostałości po łowach właśnie tych zwierząt, dlatego mają one bardzo złą sławę wśród ras inteligentnych, szczególne z powodu upodobania wasihanów do polowań na dzieci. Ludy pustyni wierzą, że wrzask wasihana pochodzi z zaświatów i jest mową wyklętych, dlatego szamanistyczni klerycy, zwłaszcza wyznawcy Tfama, skupują łby tych istot jako fetysze (cena około 1 szt zł). W cywilizowanych stronach martwy wasihan może być wart dużo więcej ze względu na swą unikatową anatomię – chętnie skupowane są nieuszkodzone worki płucne tych zwierząt, z których wykonuje się gromko brzmiące instrumenty, najczęściej zaś dudy sygnałowe używane na pływających we mgle statkach. Mięso tych ssaków jest jadalne, aczkolwiek twarde, żylaste i niesmaczne.

Występowanie

Wasihany to stadne drapieżniki zamieszkujące wszelkie półpustynie (dużo rzadziej można je spotkać na pustyniach. Tworzą małe stada składające się z K10 młodych (poz 0-2) k10 samiców (poz 2-6) i 10+k10 samic (poz 2-6).

Specjalne zdolności

  • Doskonały słuch – dwukrotnie trudniej jest zaskoczyć (ich SZ jest liczona jest podwójnie).
  • Ciche skradanie się – umiejętność bezszelestnego podchodzenia zdobyczy (zaskoczenie na połowę szybkości aktualnej).
  • Rozszarpywanie – dwukrotnie wolniejszy atak dziobem, skutkujący odrywaniem kawałków ciała ofiary (zadaje poważne obrażenia – niezbędna regeneracja albo można tylko połowicznie zaleczyć). Uwaga: jeśli ofiara ma sobie zbroję, pancerz otrzymuje uszkodzenia równe 1/10 siły raniącej.
  • Obalanie – umiejętność przewrócenia po minimum 10 metrowym rozbiegu ofiary, która nie wykona %-owego rzutu na akt ZR + 1/10 SF. Uwaga: istnieje możliwość ataku dziobem podczas obalania.
  • Wrzask wasihana – wasihan może wydać z siebie trwający przez jedną rundę przenikliwy wrzask, który oddziałuje na wszystkie istoty w promieniu 2/10 SZ wasihana. Efekt zależy od zaskoczenia ofiary (dla każdego wrzeszczącego wasihana wykonuje się odrębny rzut):
    • jeśli ofiara jest zaskoczona (np po cichym skradaniu), wrzask może silnie zszokować atakowaną istotę. Atakowana istota musi wykonać rzut na 1/2 odp nr 4. Jeśli rzut jest udany, do końca następnej rundy ofiara jest oszołomiona i zdezorientowana (1/2 TR/UM/OB). Jeśli rzut jest nieudany, ofiara pada nieprzytomna na k10 rund. Jeśli 1/2 odp.4 jest mniejsza niż 100 pkt i wynik rzutu jest krytycznie pechowy (99 lub 100) to wrzask ma znacznie gorszy skutek (dodatkowy rzut k100):
      • 01-50 – utrata przytomności na K10*10 rund,
      • 51-80 – utrata przytomności na K10*10 rund i czasowa utrata słuchu (na k10 dni),
      • 81-90 – utrata przytomności na k10*10 rund i utrata słuchu na stałe,
      • 91-100 – śmierć;
    • jeśli ofiara nie jest zaskoczona, musi wykonać rzut na odp nr 4. Jeśli rzut jest nieudany, jest rozproszona i nie może skupić się na wykonywanej czynności (1/2 TR/UM/OB), jeśli rzut jest udany, ze względu na wstrząs soniczny otrzymuje ujemny modyfikator -10 TR/OB/UM do końca walki.
  • Szał – wasihan przez pierwsze rundy walki (1+1/poziom +1/każdego atakującego wasihana) wpada w szał wywołujący żądzę krwi i odporność na strach (dodatkowy rzut na odp. nr 2). Pozostając w tym stanie wasihany będą atakować lub wrzeszczeć aż do śmierci ofiar lub swojej.

Przykładowe charakterystyki

młodzik; Rasa: Wasihan; Poz.0; Charakter: neutr-neutralny;
ŻYW 55; SF 106; ZR 85(85); SZ 70(70); INT 25; MD 25; UM 0; CH 0; PR 45; WI 0; ZW 0;
Odp.w%:1-27; 2-32; 3-29; 4-34; 5-14; 6-47; 7-37; 8-57; 9-22; 10-32; AM 0%;
BROŃ*: pazury-Bi.80%; TR 100%; op. 3; RANY 59tn ; OB+3; SP B/-; AT 1
BROŃ*: dziób-Bi.80%; TR 100%; op. 3; RANY 59kl ; OB+3; SP B/-; AT 1
ZBR.: skóra; OGR. – , -; OB.BL/DAL 41/35 %; WYP. 0 / 0 / 0

samica; Rasa: Wasihan; Poz.2; Charakter: neutr-neutralny;
ŻYW 65; SF 116; ZR 95(95); SZ 76(76); INT 29; MD 25; UM 0; CH 0; PR 55; WI 0; ZW 0;
Odp.w%:1-32; 2-37; 3-34; 4-39; 5-19; 6-52; 7-42; 8-62; 9-27; 10-37; AM 0%;
BROŃ*: pazury-Bi.95%; TR 117%; op. 3; RANY 67tn ; OB+4; SP B/-; AT 1
BROŃ*: dziób-Bi.95%; TR 117%; op. 3; RANY 67kl ; OB+4; SP B/-; AT 1
ZBR.: skóra; OGR. – , -; OB.BL/DAL 53/45 %; WYP. 0 / 0 / 0

samiec; Rasa: Wasihan; Poz.4; Charakter: neutr-neutralny;
ŻYW 75; SF 126; ZR 105(105); SZ 82(82); INT 33; MD 25; UM 0; CH 0; PR 65; WI 0; ZW 0;
Odp.w%:1-37; 2-42; 3-39; 4-44; 5-24; 6-57; 7-47; 8-67; 9-32; 10-42; AM 0%;
BROŃ*: pazury-Bi.125%; TR 139%; op. 3; RANY 78tn ; OB+5; SP B/-; AT 2
BROŃ*: dziób-Bi.125%; TR 139%; op. 3; RANY 78kl ; OB+5; SP B/-; AT 2
ZBR.: skóra; OGR. – , -; OB.BL/DAL 65/55 %; WYP. 0 / 0 / 0

przywódca stada; Rasa: Wasihan; Poz.6; Charakter: neutr-neutralny;
ŻYW 85; SF 161; ZR 125(125); SZ 98(98); INT 37; MD 25; UM 0; CH 0; PR 75; WI 0; ZW 0;
Odp.w%:1-42; 2-47; 3-44; 4-49; 5-29; 6-62; 7-52; 8-72; 9-37; 10-47; AM 0%;
BROŃ*: pazury-Bi.150%; TR 179%; op. 3; RANY 100tn ; OB+6; SP B/-; AT 2
BROŃ*: dziób-Bi.150%; TR 179%; op. 3; RANY 100kl ; OB+6; SP B/-; AT 2
ZBR.: skóra; OGR. – , -; OB.BL/DAL 87/75 %; WYP. 0 / 0 / 0

Bookmark the permalink.

18 Comments

  1. Nowy zwierzaczek Mastuga – polecam uwadze i proszę o komentarze! Ekipa z PBF, macie okazję poznać podstawowy składnik Waszych racji żywnościowych! Zachęcam do polowania na worki płucne, ponoć w Tureganie można dostać po pięć halarów od sztuki!

  2. Serdeczne podziękowania dla Ghasty za wyszukanie ilustracji. Dla wyjaśnienia dodam że pomysł zwierzaka jest Keth'a ja tylko dodał statystyki i sformalizował opis.

  3. Co myślicie o hodowlanej wersji tych stworzeń do tak zwanych walk hazardowych. Wyobraźcie sobie takiego zwierzaka w walkach w klatce. Żeby nie miał możliwości krzyku wystarczy nakłuć worki płucne. Okaleczony Wasihan mógłby być naprawdę przyzwoitym przeciwnikiem do takich walk.

  4. Po przekłuciu to racze by umarły, tak na 100%. Płuca by się zapadły, zresztą przekłute płuco, jeśli byłoby to możliwe, mogło by zarastać więc… znowu przekłuwanie … itp.

  5. W takim razie uszkodzić głośnie, podobne zabiegi przeprowadzało się na psach. Pomysł z walkami zwierząt niezły, tylko nie bardzo wiem w jakim układzie. Wasihan vs wasihan nie przejdzie, bo są stadne i jak wynika z opisu niezbyt agresywne wobec siebie (przywódca akceptuje w stadzie innych samców). W wiktorieńskiej Anglii popularne były walki psa ze stadem szczurów. Może więc grupa wasihanów vs jakieś duże zwierzę?

  6. Korzystajmy z tego, co już mamy – proponuję starcie wasihan kontra wejhur! 🙂

  7. Walki mogą być ciekawe, choć chyba z pozbawieniem Wasihana "wrzasku" np. jak pisał przedmówca wycięcie/uszkodzenie głośni czy innego odpowiedniego narządu. Inaczej Wejhur jeszcze padnie ze strachu…
    Wagowo podobnie, chyba że mniejszy Wash vs. większy Wejhur. Mogłoby być ciekawie, Wash ma więcej mocy w dziobie i pazurach niż przeciwnik. Procentowo, bo jakoś dalsze wyliczenia obrażeń mi się gubią (przeliczenie na kłute/tnące):
    Wasihan:
    Premia do biegłości:
    + 20% do dziób (40 kł; +4 OB; opóź. 3),
    + 20% pazury (40 tn; +4 OB; opóź. 3)
    Wejhur:
    Premia do biegłości:
    + 10% do dziób (40 kł; +4 OB; opóź. 2),
    + 10% łapy (50 tn; +5 OB; opóź. 3)

    No i zdolność "rozszarpywanie" może być niezłą przewagą.

  8. Wejhur mogłby dla odmiany zastosować taktykę ucieczki na złamanie dzioba, wkoło klatki, doprowadzając wasihana do skrajnego wyczerpania, a potem go spokojnie zadziobać! 🙂

  9. Analogowo! 😀

  10. "Wejhur mogłby dla odmiany zastosować taktykę ucieczki na złamanie dzioba, wkoło klatki, doprowadzając wasihana do skrajnego wyczerpania, a potem go spokojnie zadziobać!"

    Toż to niehumanitarne!! Prawdziwa rzeź i masakra!!:D

  11. Pomysł na nową przygodę po ewentualnym ujściu z życiem z Duviku gotowy – zostaniecie wynajęci przez organizatorów walk dzikich zwierząt do złapania stada wasihanów! Każdy żywy osobnik wart dziesięć halarów, ale wpierw powodzenia z tym łapaniem! 😀

  12. Ja tam mam sposób na ich łapanie 😛

  13. Domyślam się, że polega on na skrytym skradaniu się za wasihanem, a potem wyskoczeniu na niego z dzikim wrzaskiem, w myśl maksymy "załatw przeciwnika jego własną bronią"! I jedna ważna sprawa, o której zupełnie zapomniałem wrzucając opis stworka (muszę to później zedytować) – mianowicie posługując się odpowiednim instrumentem (najlepiej dudami wykonanymi z płuc tych zwierząt) można wasihany przekonać, że jest się członkiem ich stada! Trzeba tylko uważać przy doborze wygrywanych dźwięków, przekaz "wychędoż mnie" może się zakończyć traumatycznymi doznaniami!

  14. Nie, ale to też dobry pomysł 😀

  15. To są ssaki?

  16. Tak, chociaż z wyglądu mogą przypominać bardziej gady.

  17. Kilka uwag:
    [quote]najczęściej atakują zaraz po zmroku lub tuż przed świtem[/quote]
    Czym to jest spowodowane?

    [quote]doskonały słuch[/quote] oraz [quote]wrzask wasihana[/quote]
    Te dwie zdolności w takiej formie nie współgrają ze sobą. We "wrzasku.." jest napisane, że działa na wszystkie istoty a więc również na innego wasihana a to eliminuje możliwość polowania stadnego.

  18. masz rację Venar – powinienem przy "wrzasku" dopisać że wasihany są na niego odporne.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *